Politik og holdninger
DSK har en lang tradition for at blande sig I debatten og være i dialog
DSK har en lang tradition for at blande sig i debatten og være i dialog med politikere, embedsmænd, medier og andre interesseorganisationer.
Vores lobbyarbejde spænder lige fra Christiansborgs gange til det sociale medie Twitter. Vi har holdninger inden for en lang række områder, der påvirker mulighederne for vores medlemmer til at drive butik. Her kan du læse om vores holdning til bl.a. planlov, afgifter, grænsehandel, fødevareregler og sundhed, herunder forslag til nationalt tobaksforlig.
Læs også:
FREMHÆVENDE TEMAER
DSK har særligt fokus på visse temaer, som har en stor betydning for vores medlemmer. Disse skifter i takt med lovgivningen også gør det.
Grænsehandel og afgifter
I Danmark har vi afgift på luft i softice, ”guf”, the, kaffe og nødder. Men der er tale om peanuts, når man ser på provenuet for statskassen. Til gengæld står erhvervslivet tilbage med administrativt bøvl, hvor logikken i beregning af afgiften synes tabt i historiens tåger.
Planloven
DSK hilser det velkomment, at den seneste planlovsrevision ikke blev så omfattende, som den tidligere Venstre-regering havde lagt op til. For DSK er det overordentlig væsentligt, at det nu er slået fast med syvtommersøm, at det ikke er tilladt at bygge nye hypermarkeder. Det fremgår af lovens bemærkninger.
Seneste updates
Følg os på X og LinkedIn
Netop i TV 2 Nyhederne forklarede jeg, hvorfor fødevarepriserne stadig stiger 🛒
Det skyldes højere producent- og leverandørpriser – ikke højere avancer i butikkerne.
Købmanden tjener stadig kun ca. 1,50 kr. pr. 100 kr. solgt vare.
👉 Løsningen er lavere fødevaremoms
Snyd, fejl og ulovligheder i 114 ud af 116 kontrollerede kiosker:
Varer uden afgifter, fødevarer uden sporbarhed, ulovlige varer som puff-bars, viagra og personer på offentlig ydelse.
Det er det samme hver eneste gang. År efter år. Øv!
#dkpol #dkbiz
Funfact om #Halloween
Kilde: Norstat for @DSKdanmark
#dkbiz #dkforbrug

Claus Bøgelund N.
@ClausBoegelundN
Fakta om #Halloween:
Næsten halvdelen af alle husstande markerer Halloween.
Heraf:
* 76% pynter med græskar
* 44% deltager i “slik eller ballade”
* 31% pynter med mere end græskar
Der bruges ca 1/4 mia. kr i #dkbiz på Halloween
Det viser Norstat for @DSKdanmark
Fakta om #Halloween:
Næsten halvdelen af alle husstande markerer Halloween.
Heraf:
* 76% pynter med græskar
* 44% deltager i “slik eller ballade”
* 31% pynter med mere end græskar
Der bruges ca 1/4 mia. kr i #dkbiz på Halloween
Det viser Norstat for @DSKdanmark
🎃 25 % moms på græskar – skal vi ikke skære den væk?
I De Samvirkende Købmænd (DSK) mener vi, at tiden er inde til lavere moms på fødevarer – som resten af Europa:
🇩🇪 7 %
🇸🇪 6 %
🇩🇰 25 %
Læs vores halloween analyse
45% af alle danske husstande har taget #Halloween til sig.
Flest pynter op og ca. 1 ud af 5 deltager i "slik eller ballade".
Der bruges i runde tal 1/4 mia. kr. på Halloween.
Læs hele analysen fra @DSKdanmark
#dkbiz
https://dsk.dk/wp-content/uploads/2025/10/Analysenotat-Halloween-2025.pdf
DSK MAGASIN
Få hjælp til butikkens grønne omstilling
I det nye DSK magasin retter vi b.la. fokus mod hvordan man får hjælp til butikkens grønne omstilling, loyale kunder i Borgerbutikken, butikstyveri og idéer til enklere regler.