Om DSK

Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange “fingeraftryk” i dansk erhvervslovgivning. Medlemskredsen omfatter ca. 1.400 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og Reitan Distribution.

Vi passer godt på den danske købmand
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.

En af DSK’s vigtigste opgaver er derfor at deltage aktivt i tilblivelsen af love og bekendtgørelser, der berører dagligvarehandelen og dermed købmændene. DSK har høringsret i forhold til relevant lovgivning og er repræsenteret i en lang række råd, nævn og udvalg, hvor der kan øves indflydelse. Via forhandlinger og med saglige argumenter over for regering, folketing og kommuner påvirker DSK lovgivningsmæssige tiltag.

Det gælder f.eks. inden for butiksstrukturudviklingen, fødevarelovgivning, skatte- og afgiftsforslag, miljøkrav og krav til arbejdsmiljøet m.m.

Talerør
DSK varetager interesserne for alle medlemmer – uanset omsætning, butiksstørrelse eller kædetilhørsforhold. Derfor har DSK i mere end 100 år kunnet fastholde sin position som branchens talerør og købmændenes hovedorganisation.

Købmændene i tal

DSK’s medlemskreds omsætter i alt for ca. 27 mia. kr. årligt.
DSK’s medlemmer beskæftiger næsten 35.000.
Hver dansker handler i gennemsnit ca. 6 gange om måneden hos et medlem af DSK.