Viden om dagligvarehandel

Udviklingen i dansk dagligvarehandel

16. januar 2019
        
    

Butikskoncepter

Langt størstedelen af den danske dagligvarehandel sker i dag via de butikskoncepter, som vi kender som hypermarkeder, store og små supermarkeder, nærbutikker, discountbutikker og convenience-sektoren med hele kioskmarkedet.

Det er købmændene og de to store kapitalkæder Coop og Salling Group, der dominerer den danske dagligvarehandel.

Antal butikker – Coop

Flest butikker i den såkaldte kolonialsektor har Coop Danmark med 1.055 butikker, hvilket svarer til  38,2 pct. af de danske dagligvarebutikker.

Antal butikker – købmændene

Herefter følger købmændene, der har i alt 784 dagligvarebutikker, svarende til ca. 28,4 pct. af det samlede antal dagligvarebutikker, hvortil kommer næsten 500 butikker inden for kiosksektoren.

Antal butikker – Salling Group

Salling Group har 625 butikker eller 22,6 pct. af det samlede antal butikker, mens Aldi/Lidl tilsammen har 300 butikker, svarende til 10,9 pct. af det samlede antal dagligvarebutikker i Danmark.

Antallet af dagligvarebutikker i Danmark

Over den seneste 10-års periode fra 2008 til 2018 er antallet af dagligvarebutikker i Danmark gået fra i alt 3.162 i år 2008 til 2,764 i år 2018, hvilket svarer til en reduktion på ca. 13 procentpoint.