Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Danske afgifter og grænsehandel

Debatindlæg af underdirektør Claus Bøgelund Nielsen, DSK. Bragt d. 2.1.2014 i Flensborg Avis. I årevis har DSK fået gennemført meningsmålinger om, hvor ofte danskerne er kørt til Tyskland efter sodavand,

Debatindlæg af underdirektør Claus Bøgelund Nielsen, DSK. Bragt d. 2.1.2014 i Flensborg Avis.

I årevis har DSK fået gennemført meningsmålinger om, hvor ofte danskerne er kørt til Tyskland efter sodavand, øl, vin, slik eller andre dagligvarer. En ny meningsmåling udført af analyseinstitut Norstat for DSK, peger i retning af, at grænsehandelen kan være toppet for denne omgang. ”Kun” 13 pct. af de danske husstande grænsehandler nu 4 – 5 gange årligt eller oftere. I begge de to seneste undersøgelser med identiske spørgsmål har det tilsvarende tal været 16 pct. Samtidig er det nu under 50 pct. af de danske husstande, der årligt grænsehandler i Tyskland. Stadig nærmest absurd store tal, men dog et lille fald. Den type undersøgelse siger intet om beløbet, der handles for eller om udviklingen i online-grænsehandelen.

Men undersøgelsen indikerer i hvert fald, at der alt andet lige er en sammenhæng mellem afgiftsniveauet i Danmark og antallet af danske husstande, der kører til Tyskland. I perioden 2010 til 2012 blev afgifterne hævet på alt fra øl, vin, slik/chokolade og tobak ligesom fedtafgiften blev indført. I den periode steg antallet af indkøbsture ifølge DSK’s meningsmålinger.

I disse dage for et år side blev fedtafgiften afskaffet ligesom sodavandsafgiften, og i mindre grad ølafgiften, blev sænket 1. juli i år. Resultatet af dette års afgiftslettelser kan pege i retning af, at antallet af indkøbsture har toppet. Højere afgifter øger grænsehandelen og lavere afgifter gør det mindre attraktivt at grænsehandle.

Det er på ingen måde det samme som, at man fra dansk side kan afblæse indsatsen imod det tårnhøje danske afgiftsniveau – slet ikke! En svale giver som bekendt ingen sommer, men i 2013 har et bredt politisk flertal vedtaget afgiftslettelser, der giver forbrugerne billigere priser i danske butikker. For kun omkring 4 mia. kroner kan man ifølge Skatteministeriets seneste tal fuldstændig udligne punktafgiftsforskellene mellem danske og tyske butikker på alle de typiske grænsehandelsvarer. Og hvis det ikke er interessant at køre fra Herning, Roskilde, Hillerød eller Ålborg til grænsen efter øl, vin, spiritus og slik mv., vil man heller ikke tage til Tyskland for at blive klippet eller få bilen til service. Der er altså gode grunde til at fortsætte i det vækstspor et bredt politisk flertal allerede anlagde med Vækstplanen tidligere i 2013.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Billedet viser en mindre købmandsbutik i en mindre by i landdistrikterne
Debatindlæg

Landsbyers livsnerver er truede

En del af vores landdistrikter står over for store udfordringer som butiksdød og fraflytning, men også med unikke muligheder for udvikling og vækst.

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: