Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Ung KIWI-købmand har sparet op til sin egen SPAR

Serie om unge købmænd: De fleste købmænd har fundet ud af, at Facebook er god kommunikationsvej til kunderne. Det er dog de færreste butikker, der har en klar strategi for

Serie om unge købmænd: De fleste købmænd har fundet ud af, at Facebook er god kommunikationsvej til kunderne. Det er dog de færreste butikker, der har en klar strategi for brugen af sociale medier. Rasmus Thorsø Johansen, 28 år,  mener, at købmanden med den rette brug af sociale medier har et godt redskab til at nå sine kunder på. Det handler om at udvikle dine relationer til kunderne og involvere dem i butikkens ve og vel. Det giver en gensidig værdi i forholdet mellem kunde og købmand.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Den 28-årige Rasmus Thorsø Johansen kunne i efteråret overtage nøglerne til sin nye SPAR i Grenaa. Kampen om kunderne sker med en kombination af lokale tilbud, kædens tilbud og aktiviteter på Facebook

Rasmus Thorsø Johansen er som ung købmand dumpet ned i Grenaa som den lokale SPAR-købmand med REMA 1000 som nærmeste konkurrent og lidt længere væk MENY, Kvickly og flere discountbutikker. Selv har han en fortid som franchisetager i KIWI i Aarhus.

– Jeg havde først som butikschef og senere franchisetager i KIWI nået at spare en pæn sum penge sammen, inden kæden blev lukket ned i 2017. Dem har jeg så investeret her Grenaa i en tidligere KIWI, fordi jeg vil være herre i eget hus. Og det får jeg lov at være i SPAR, siger Rasmus Thorsø Johansen, 28 år.

Og han sparer ikke på krudtet i SPAR for at få fodfæste som den lokale købmand, der byder såvel frie som stærke konceptkøbmænd trods ved i den grad at spidse prisprofilen på udvalgte og mest solgte varer, så kunderne i støt stigende omfang vælger at handle lokalt.

– Vi har siden efteråret fordoblet ugeomsætningen, og jeg håber på sorte tal på bundlinjen senest ved årets udgang. Men det har kostet dyrt at holde butikken lukket i et par uger i overgangen fra KIWI til SPAR og samtidig vænne kunderne til, at vi er det lokale supermarked og ikke en lille discountbutik.

– Ved årets begyndelse havde vi rigtig god tid til at vende og dreje hver eneste vare, mens vi ventede på kunderne. Nu er staben justeret, og kundestrømmen stiger. Ikke mindst efter at vi har overtaget postfunktionen fra Kvickly i modsatte ende af byen.

Kendt gennem Facebook

Købmanden har kørt flere kanoner i stilling for at generobre kunder blandt byens 14.000 indbyggere.

– Konkurrence er benhård. Udover kædens tilbudsavis har vi drillet konkurrenterne med vores egne ugetilbud. Det fortsætter jeg med året ud. Og det virker. Kunderne kommer, og de har lært vores butik at kende.

Købmanden udnytter også de sociale medier for at fange kundernes interesse og for at markedsføre sin butik og blive kendt og genkendt som den lokale købmand.

I begyndelsen havde den unge købmand hyret et marketingbureau til at stå for al kommunikation i forbindelse med åbningen. Det har givet ham værdifuld viden, som han nu selv bruger for at få bedst mulig gennemslagskraft.

– Jeg mener, at det er på tide, at vi i vores branche udnytter den teknologi og de redskaber, der gør, at vi kan tilpasse vores markedsføring til vores kunder. Vi bruger masser af penge på annoncer til aviser hver uge, men vi kan jo ikke måle, hvor mange der rent faktisk ser vores annonce, siger Rasmus Thorsø Johansen og tilføjer, at Facebook efterhånden et velkendt fænomen i dagligvarebranchen:

– De fleste købmænd har fundet ud af, at det er en god kommunikationsvej til kunderne. Det er dog de færreste butikker, der har en klar strategi for brugen af sociale medier.

– Hvis man bruger de sociale medier rigtigt, så er det en god måde at nå sine kunder på. Det handler om at udvikle dine relationer til kunderne og involvere dem i butikkens ve og vel. Det giver værdi for både kunde og købmand.

Herre i eget hus

– Jeg har altid ønsket at være selvstændig købmand, så butikken er min. Derfor har jeg også meget frie tøjler til at indrette butikken, som jeg gerne vil. Det trives jeg godt under, for jeg tror for eksempel ikke på, at det folk i Grenaa vil have, er det samme, som folk i København efterspørger, så jeg kommer til at bestræbe mig meget på at tilpasse butikken efter, hvad de lokale handler mest, siger Rasmus Thorsø Johansen.

Han er udlært i den daværende SuperBest i Randers. Butikkens daværende købmand er nu købmand i MENY i Grenaa. Slægtskabet mellem SPAR og MENY gennem Dagrofa giver en allieret på det mentale plan. Men på tallene er de to købmænd nok ulige – men benhårde konkurrenter.

– Da Kiwi-kæden lukkede, måtte jeg se mig om efter nye muligheder. Da jeg bor i Ørsted ikke langt fra Grenaa var en forretning på Norddjurs en oplagt mulighed. Jeg vil også gerne arbejde lokalt og eksempelvis handle med lokale landmænd for at se, om de kan bidrage med noget sjovt og tilføre værdi til butikken og kunderne, siger Rasmus Thorsø Johansen og slutter:

– Derfor er det sjovt at være købmand. Du er herre i eget hus. Man skal kunne lide at bestemme selv og arbejde meget. Selvfølgelig kan jeg også lide at holde fri som alle andre og være samme med min kæreste. Men når jeg er i butikken, kunne jeg ikke drømme om at skulle være et andet sted.

Rasmus Thorsø Johansen er den nye lokale SPAR-købmand i Grenaa. Foto: Flemming Effersøe

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/ehALakWYMq8″ title=”Rasmus fortæller om livet som ung købmand”][/vc_column][/vc_row]

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: