Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Tobakken tager ansvar

To love har sat sig tydelige spor i danskernes rygevaner: Lov om røgfri miljøer fra 1995 og det snart 10 år gamle forbud mod salg af tobak til unge under

To love har sat sig tydelige spor i danskernes rygevaner: Lov om røgfri miljøer fra 1995 og det snart 10 år gamle forbud mod salg af tobak til unge under 18 år

Gennem de seneste 20 år er salget af cigaretter faldet med ca. 1,5 pct. i gennemsnit hvert år. I 2005 røg 26 pct. af danskerne dagligt, mens 17 pct. røg dagligt i 2014. Indtil for nylig var antallet af unge rygere mellem 16 og 25 år på et rekordlavt niveau.

Det er bl.a. lov om røgfri miljøer fra 1995 og forbuddet i 2008 mod salg af tobak til unge under 18 år, der har fået flere til at lægge cigaretterne på hylden.

Noget tyder imidlertid på, at nogle af de unge igen er begyndt at ryge. 15 pct.  af de adspurgte i aldersgruppen svarer, at de ryger cigaretter hver dag. Ved en tilsvarende undersøgelse et år tidligere var andelen af daglige rygere nede på 13 procent.

Det er regeringens mål, at ingen børn og unge skal ryge i 2030.

Så hvordan skal dette problem håndteres? Det har DSK Magasinet bedt brancheforeningen Tobaksproducenterne om at give et bud på.

Rygning er et voksenvalg

– Børn skal ikke ryge. Rygning er et voksenvalg. Og dermed basta, siger direktøren for Tobaksproducenterne Maria Krüger Torp og uddyber:

– Det er et produkt til voksne, og man skal være gammel nok til at forstå de sundhedsmæssige risici. Derfor er det helt afgørende, at lovgivningen bliver håndhævet i dagligvarehandlen. Børn må ikke kunne købe tobak. Det er uacceptabelt.

Hun understreger, at producenter, forbrugere, forhandlere, myndigheder og forældre alle har et fælles ansvar for at begrænse og undgå rygning blandt mindreårige.

– I dag går børn forklædt som voksne og vil så gerne klare det hele selv. Det er fuldstændig umuligt at gætte deres alder. En 15-årig pige kan ligne en kvinde på 25. En 16-årig knægt kan ligne en ung mand på 22. Aldersskellene er blevet udviskede, men selvom de ligner små voksne, så er de stadig børn. Det må vi ikke glemme, siger Maria Krüger Torp og understreger vigtigheden af, at der efterspørges ID ved salg af aldersbegrænsede produkter.

Maria Krüger Torp har selv har to bonusbørn i en alder, hvor tobakken kan friste for første gang:  – Børn og unge er underholdende, skøre, forvirrede og render i det hele taget rundt med hovedet under armen. Selvom de tror, at de selv kan klare alt, har de i dén grad stadig brug for guidance og opdragelse.

Håndhævelse halter

Hun henviser til, at undersøgelser viser store omvæltninger i hjernen, når man bevæger sig fra at være barn til at blive voksen.

–  Derfor skal man være 18 år for at tage kørekort, for at stemme og for at være myndig. Man skal også være minimum 18 år for at kunne få lov til at købe tobak, og den lov skal vi altså håndhæve, siger Maria Krüger Torp og tilføjer:

–  Det bliver ikke ved med at være uden konsekvenser, hvis håndhævelsen halter. Derfor støtter tobaksproducenterne og resten af detailbranchen flere konsekvenser ved at overtræde loven.  Det er vigtigt at spørge om identifikation, og her har vi brug for et opgør med den krænkelsesberedthed, som er et dansk særkende. Der er en rå tone i offentligheden. I vores nabolande er der slet ikke den samme modstand mod at blive spurgt om ID.

Også myndighederne har fokus på børn og rygning, og sundhedsministeren har indkaldt hele detailbranchen til et erhvervspartnerskab med det formål at præsentere initiativer, der kan begrænse antallet af mindreårige rygere.

– Lovgivning er ikke noget, vi bare kan håndhæve efter forgodtbefindende. Derfor er det også hamrende vigtigt, at vi nu får sat fokus på problemet, og jeg glæder mig til at se resultaterne af sundhedsministerens partnerskab, siger Maria Krüger Torp.

Direktør Maria Krüger Torp: – Rygning skal være et frit og oplyst valg for voksne, og derfor har producenterne også et ansvar for at fortælle om sine produkter, hvilket producenterne gør ved at involvere os med vores omgivelser for at fortælle om rygning og sundhed. Foto: Flemming Effersøe

 

Smart ID kan ændre kulturen

Sammen med bl.a. DSK og Tobaksproducenterne har Danske Spil lanceret et bud på en del af løsningen med det elektroniske ID, Smart ID, som 14 partnere – producenter, detailkæder og erhvervsorganisationer – i fællesskab har præsenteret via en storstilet kampagne. Der er tale om en app, som de unge kan hente ned på deres smartphone til aldersidentifikation.

Smart-ID gør det nemmere for butikkerne at overholde salgsaldersgrænser på spil, tobak og alkohol. De færreste unge går rundt med deres pas. Mange har heller ikke et kørekort, selvom de er 18 år. Men 99,9 pct. af unge har en smartphone.

– Den nye app Smart-ID gør det let for de unge at hente ID. Derfor bliver det lettere for butikkerne at efterspørge legitimation. Det, synes vi, er en rigtig god ide, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, DSK.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: