Nyheder

Sæt pris på din by – startskud i Gesten

27. oktober 2018
             
    

Hos Min Købmand i Gesten er lokale kunder de bedste gæster. I dag er gæsterne fra hele landet

Der var i morges mere end almindelig festivitas hos købmand Allan Piihl Haagensen i Gesten, da snoren blev klippet over til den nye kampagne ”Sæt pris på din by – Køb lokalt” lige foran købmandens butik.

Adm. direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd bød velkommen til en fest og en kampagne med fokus på det lokale og takkede ildsjæle i Hærsvejsklyngen for at gå med i dagens pilotprojekt i udvalgte byer.

– Min Købmand her og i det ganske land lever af at være lokal. Kunderne og købmanden kender hinanden. Og selv om de ikke tænker på det i det daglige, så kan de faktisk ikke undvære hinanden. Byen og butikken er to sider af samme sag, sagde John Wagner.

Han ser frem til den landsdækkende kampagne til september næste år. Mange købmænd har vist interesse for kampagnen og ville gerne have været med i tyvstarten.

Sammen med Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd, bød købmanden på kaffe til gæsterne i Gesten.

– Den lokale kunde altid vores bedste gæst. Og som den lokale butik er vi hver eneste dag klædt på til at være med til festen, når vores kunder eller by inviterer til fest, siger Allan Piihl Haagensen.

Lokal opbakning til fremtidens butik

Købmand Allan Piihl Haagensen.

Han glæder sig over at være købmand i en landsby, hvor de fleste er bevidste om betydningen af at handle lokalt. Og der bliver arbejdet for at fremtidssikre butikkens overlevelse ved at flytte og udvide butikken gennem salg af anparter.

For næsten 20 år siden var den daværende købmandsbutik gået i betalingsstandsning og stod for at skulle lukke. Men så kom Allan Piihl Haagensen til Gesten. Det lykkedes med godt købmandskab at blive forankret i byen som Min Købmand.

– Jo mere man engagerer sig i det lokale samfund, desto mere støtter folk butikken. Det er ingen hemmelighed, at jeg gør det for at få folk til at støtte mig, forklarer Allan Piihl Haagensen, der også valgte at gå ind i driften af cafeteriet i Gesten Fritidscenter.

Fra første færd sørgede Allan Piihl Haagensen for at blive kendt andre steder end bag kasseapparatet.

– Jeg valgte at lade mig vælge til forsamlingshusets bestyrelse, fordi jeg tænkte, at der ville jeg møde mange mennesker. Det giver en goodwill, som er meget værdifuld i lokalsamfundet.

Tre år spillede købmanden også hovedrollen i den lokale dilettant. Det skaber respekt og stærke bånd i byen.

Håbet i Hærvejsklyngen

Hillerød, Assens og Holstebro var i første omgang udset til den nye kampagne “Sæt pris på din by – Køb lokalt”. Men De Samvirkende Købmænd mente, at der også burde være en landsby repræsenteret.

Det kom Kirsten Bruun fra Hærvejsklyngen for øre, og så fik kampagnen ikke blot én landsby med, men hele fem i Klyngen; nemlig Hovborg, Lindknud, Gjerndrup, Gesten og Bække.

– Det er en kampagne, som passer ind i vores projekt. Vi kæmper på forskellig vis for at styrke byerne i klyngen, og kan vi få flere lokale til at handle lokalt, så når vi langt. En dagligvarebutik er meget vigtig for landsbyernes overlevelse, fastslår Kirsten Bruun.

Interview med de lokale folketingspolitikere Troels Ravn (S) og Anni Matthiesen (V).
Efter næsten 20 år som købmand i Gesten ved Allan Piihl Haagensen, hvor meget det betyder, at kunderne køber lokalt, fordi de sætter pris på deres by.
Tv. adm. direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd. Th. ses Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.