Nyheder

Sådan får vi mere grønt i maden

29. november 2017
             
    

Analyse af grøntsagers styrker og svagheder afslører veje til mere grønt på danskernes tallerkener

37 grøntsager er blevet kortlagt for styrker, svagheder, muligheder og trusler.  Grønsagerne har fået deres eget signalement. Og dermed får blandt andre købmænd et værktøj, der kan gøre det nemmere at sammensætte og eksponere sit sortiment med det mål at få kunderne til at  købe mere grønt.

Bag profilundersøgelsen står Måltidspartnerskabet, der også har undersøgt hvilke forbrugertyper, der køber de 37 grøntsager, og hvordan grøntsagerne tilberedes og spises.

Undersøgelsen viser, at det ikke er kendskab til grøntsager, der er hæmskoen for at få flere grøntsager på tallerkenen.  Danskerne har nemlig et bredt kendskab til grøntsager og køber i gennemsnit 25 forskellige typer grøntsager hen over året.

En del af disse grøntsager er i et månedligt repertoire, mens langt færre spises hver uge. En af vejene til mere grønt på danskernes tallerken er derfor inspiration, som kan øge hyppigheden af, hvor ofte grøntsagerne spises.

– Mulighederne er utallige. Men der er behov for at inspirere til nye anvendelsesmuligheder for grøntsagerne. Og gerne med de retter, som danskerne allerede spiser ofte. Selv ynder jeg at supplere lasagnen med ekstra grønsager. Det kunne fx være blomkål i kødsovsen, hvor blomkålens neutrale smag ikke vil forstyrre den velkendte smagsoplevelse eller blende persilleroden til en del af karrysovsen, når menuen står på boller i karry, siger fødevarekonsulent Anne-Marie Jensen Kerstens, De Samvirkende Købmænd.

Undersøgelsen viser, at seks ud af ti danskere peger på udfordringer i forbindelse med at spise grøntsager. Det handler især om manglen på ideer og inspiration.

Trendsætterne blandt danske forbrugere har det seneste år købt 31 forskellige grøntsager og har dermed oftere end andre en lang række grønsager i deres månedlige repertoire. Trendsætterne har fokus på at undgå pasta, ris og brød og spiser grøntsager for at blive mætte og erstatte stivelsesholdige fødevarer.

– Ser vi på trendsætterne tegner det lyst for grøntsagerne. Trendsætterne spiser langt oftere end resten af danskerne grøntsager som spidskål, grønkål, squash, grønne asparges, spinat og salat. Disse grøntsager har derfor potentiale til at blive en langt større del af danskernes kost i fremtiden, siger ernæringschef i Landbrug & Fødevarer Line Munk Damsgaard.

Undersøgelsen om danskernes holdninger til og brug af grøntsager er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson samt med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

Måltidspartnerskabet er et offentligt/privat partnerskab, etableret i 2012. Et netværkssamarbejde, hvor partnerskabet gennem de enkelte partnere på tværs af interesser og sektorer, ved fælles forpligtende og indholdsmæssigt samarbejde vil være igangsætter og katalysator for at gøre det nemt at spise sundere måltider i Danmark.

Usages & Attitude rapporten om grøntsager og grøntsagsprofiler kan frit hentes på www.maaltidspartnerskabet.dk. Se link herunder.