Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Rikke Rye i sit drømmejob

HR-chefen i REMA 1000 kunne været blevet købmand med stort K. Men trodsighed og blik for relationer og nærvær fik hende til at spejde efter nye muligheder i butiksverdenen HR-chef

HR-chefen i REMA 1000 kunne været blevet købmand med stort K. Men trodsighed og blik for relationer og nærvær fik hende til at spejde efter nye muligheder i butiksverdenen

HR-chef Rikke Rye tager imod DSK´s udsendte på Reitan Distributions domicil på Mars Alle i Horsens. Hun er iklædt REMA 1000s skjorte i blå og hvide tern og en blå termovest med logo. Hun fortæller, at der for år tilbage (Edeka-tiden, red.) hang kunst på væggene, som nu er udskiftet med billederne fra REMA 1000-butikkerne.

Ved indkørslen til distributionscentret står en stor jernskulptur formet som en vægt, hvor frihed i den ene vægtskål vejer tungere end system i den modsatte vægtskål. Symbolikken er ikke til at tage fejl af. Inden for i vindfanget viser Rikke Rye værdistenen med grundlæggeren Odd Reitans otte leveregler og en budcykel med et meget stort vognlad af træ.

Artefakterne står i kø. Men de gør det ikke alene. Som næsten ny HR-chef i REMA 1000 brænder den 45-årige Rikke Rye for at udleve virksomhedens brand gennem mere end påklædning og symboler. Hun hiver en bog ned af reolen i salgs- og indkøbsdirektørens kontor, som vi har lånt til interviewet om at gøre karriere i butikslivet.

Bogen er på en og samme tid et manifest og en historisk gennemgang af den norske discountkædes rejse fra en enkel kolonialbutik i Trondhjem til en omfattende koncern med over 800 REMA 1000 butikker i Norge og Danmark. Bogens forord er underskrevet ”kolonialmajor Odd Reitan”.

Frihed sat i system

– Humoren er den ene af to vigtige søjler for vores arbejde. Den anden er lønsomhed, forklarer Rikke Rye, der ser ud som om, at hun godt kan lide den pudsige og afvæbnende måde at bruge militærjargonen på.

– Vi bryster os ikke med vores titler internt. Det er opgaven og funktionen, som har værdi og betydning, siger Rikke Rye og mindes en fortid hos en konkurrent, hvor en leder helst skulle have været officer i militæret.

– Gennem tillid og frihed sat i system prøver vi at undgå en kultur, hvor præstationer næres af frygt for fejl, overvågning og kontrol, siger Rikke Rye.

Som HR-chef med base i Greve under samme tag med fire regionschefer har hun et medansvar for at gøre købmændene ”rige og lykkelige” ved at vise vej og fremme en kultur, hvor den enkelte medarbejder bliver mødt med troen på, at det kan blive et endnu større menneske uanset forskelle i forudsætninger.

Udfordre selvbillede

– Jeg skal udfordre vores købmænd på, at de kan gøre deres købmandskab endnu bedre ved at se kritisk på deres selvopfattelse. Ofte er billedet af sig selv ikke det samme, som bliver set eller opfattet af omverdenen. Ofte skal man bare pille ved små ting ved ens attitude for at blive mødt på en ny måde. Og så er det også vigtigt, at købmanden ikke ansætter kopier af sig selv. Måske en anden type personlighed kan få styr på de detaljer og rutiner, som man ikke selv lige får afsat tid til. Ofte fordi man jo brænder for en anden opgave.

For Rikke Rye begyndte karrieren i dagligvarehandlen med en annonce fra Dansk Supermarked, der efterlyste fremtidens ledere. Som 21-årig salgsleder i Bilka Hundige fik hun medansvaret for tekstilafdelingen, som dengang havde 60 medarbejdere og solgte pallevis af tennissokker og strømper.

– Jeg lærte, at man var nødt til at bygge relationer mellem medarbejdere for at få løst opgaven med at flytte den massive mængde af paller. Jo bedre teamwork, desto mere overskuelig blev opgaven. Den indsigt har fulgt mig gennem alle årene.

Tilbage på skolebænken

Hun elskede sit job, men måtte videre til et nyt et trin op af karrierestigen for at blive fremtidens leder på toppen. Hun fik job som afdelingsleder for Tekstilafdelingen i Bilka Esbjerg, som blev styret med fast hånd af en klassisk varehuschef gennem autoritet og disciplin.

– Det var hårdt. Men jeg bed tænderne sammen i håb om at blive imødekommet på mine ønsker om at supplere uddannelsen med teoretisk viden. Men der skete ikke noget. Og da jeg greb mig selv i at stryge skjorte om natten for at være klar til næste dag på jobbet, vidste jeg, at det var tiden at komme videre og væk.

Rikke Rye kørte tilbage til Sjælland i sin gamle Opel Kadett og begyndte at undervise HG-elever på Slagelse Handelsskole, mens hun selv læste til HD i Organisation og Ledelse.

– Med min butikserfaring syntes jeg, at eleverne manglede en kobling mellem teori og praksis. Så vi byggede vores egen testbutik op i kælderen under skolen med inventar og varer, som vi fik doneret fra bl.a. Kvickly. Her begyndte min drøm om at nå ud til flere mennesker gennem human ressource for alvor at tage form, forklarer Rikke Rye.

Mere nærvær og mindre sygdom

Hun rettede blikket mod sin gamle læreplads Bilka Hundige, hvor hun blev ansat som servicechef med ansvar for 56 kasser og 250 ”kassedamer”, hvoraf hovedparten var på deltid.

– Her beviste jeg, at god kommunikation og humor er vejen til bedre resultater. Trivslen steg. Sygefraværet blev mindre. Og lønprocenten faldt. En lille munter personlig hilsen til kassedamen, som var klæbet op under låget til kassen, kunne gøre en kæmpe forskel. De oplevede, at de blev set som mennesker. Også for vogndrengene gik der sport i at få samlet indkøbsvognene og sætte dem snorlige i vognskuret uden skidt og snavs.

Næste stop var Bilka Næstved, hvor Rikke Rye som personalechef var med til at blive fejret som årets varehus.

– En dag blev jeg ringet op fra HR på hovedkontoret i Viby, der gerne ville vide, hvordan vi dyrkede de mange talenter, som kom videre i systemet. Jeg svarede, at vi arbejder med mennesker. Det begynder med at opmuntre dygtige ungarbejdere og hen ad vejen få dem til at se mulighederne i butiksfaget, forklarer Rikke Rye.

Mor og mod

Hendes datter Freya, der nu er fyldt 11 år, kom til verdenen, kort før hun fik job som HR-chef i 7-Eleven.

– Da jeg første gang blev kontaktet af headhunteren, meldte jeg ud, at jeg ikke var klar til jobbet, da jeg var gravid. For første gang kunne jeg stille spørgsmål ved, om mit mod svigtede mig, men jeg kom frem til, at hvis jeg ikke kunne gøre det 100 procent, så ville jeg ikke gøre det. Jeg kunne jo have valgt at tage mod jobbet og selvfølgelig spille med åbne kort i stedet for at afvise det på forhånd.

Men halvandet år senere var stillingen igen ledig. Og Rikke Rye slog til: – Det var en fantastisk rejse med 7-Eleven gennem 10 år, hvor jeg var med til at professionalisere kæden, udvikle dens værdier til danske forhold og skabe et bredt fundament af ambassadører gennem købmændene.

Når Rikke Rye ser tilbage på de personlige valg, der har ført til et topjob i dagligvarehandlen, fremhæver hun, at værdier og integritet har hjulpet hende igennem gode og svære tider.

Rikke Rye (forrest, nummer to fra højre blev i fjor ansat som HR-chef i REMA 1000. Hun kom fra en tilsvarende stilling i 7-Eleven, der ligesom REMA 1000 er en partner i Reitan Distribution A/S.

 

Rikke Ryes tre gode råd til kvinder, der vil til tops:

  • Gå aldrig på kompromis med din integritet
  • Gør alt, du gør 100 pct. og hav hjertet med, arbejd som om det var din egen butik
  • Spørg dig selv, om du skaber værdi opgaver, der ikke skaber værdi, er ikke værd at bruge tid på

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: