Nyheder

REMA 1000 har succes med at redde landmandens grøntsager fra at gå til spilde

14. januar 2020
        
    

Over 370 tons ”grimme” grøntsager er blevet reddet hen over de sidste to år. En Epinion undersøgelse viser, at over halvdelen af danskerne vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som viser, at produktet bidrager til mindre madspild

REMA 1000 var den første dagligvarekæde, som begyndte at sælge grøntsager, som landmanden ellers ville have kasseret på grund af udseende.

Det kan være for store eller for små tomater. Krumme agurker. ”Grimme” pebre. Ellers ketchup, der er fremstillet af overskudstomater.

–  I stedet for at afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, bliver de nu solgt i danske butikker. Og tiltaget er ganske populært blandt danskerne, siger stifter af Stop Spild af Mad, Selina Juul.

Selina Juul (midten) debatterer fødevarer og forbrug på Folkemødet med DSK som arrangør.

370.000 kilo ”grimme” grøntsager har danskerne reddet fra madspildsdøden på de seneste to år. Det viser en nylig opgørelse fra Alfred Pedersen & Søn ApS. I 2019 blev det til hele 180 tons, der blev reddet. I 2018 var det ekstreme sommervejr med årsag til at give et lidt højere tal, da 190 tons blev reddet.

Ideen opstod i slutningen af 2017 hos Claus Duedal Jakobsen, som er salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS, som sammen med Selina Juul har udarbejdet konceptet, der fik en flyvende start i REMA 1000 og siden blev udbredt til en større del af dagligvarehandlen.

Anders René Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, glæder sig over, at danskerne har taget godt imod de skæve størrelser:

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, REMA 1000.

– I 2019 solgte vi 152 tons madspildsvarer i vores butikker. Det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild.

Som noget nyt har REMA 1000 også haft økologiske agurker fra 2. sortering.

Kæden kalder det discount med holdning og gik forrest i kampen mod madspild.

– Det handler det hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde, siger Anders René Jensen.

Over halvdelen af danskerne vil gerne købe produkter, som bidrager til mindre madspild

Blandt danske forbrugere ses der en tydelig interesse for at købe disse produkter. En undersøgelse fra Epinion for Stop Spild Af Mad viser, at over halvdelen af danskere (55%) ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.

De største årsager til, at danskerne vil fortrække at købe sådan et fødevareprodukt, er:

  • Danskerne vil støtte, at producenten gør en aktiv indsats mod madspild (53%)
  • Det er en nem måde personligt at bidrage til større omtanke for verdens ressourcer (34%)

Det er især kvinder og yngre danskere i alderen 18 til 34 år, der ifølge undersøgelsen har interesse for denne slags fødevareprodukter.