Resumé
Det bliver tydeligt, når man sammenligner indtægterne fra chokolade- og alkoholafgifterne i påskemåneden med det gennemsnitlige niveau for resten af året.
I gennemsnit genererer påskemåneden cirka 28 mio. kroner mere i chokoladeafgift end en gennemsnitlig måned. Og i gennemsnit generer påskemåneden cirka 14 mio. kroner mere i alkoholafgifter end en gennemsnitlig måned. Det svarer til, at afgiftsindtægterne fra slik, chokolade og alkohol i gennemsnit ligger 14 hhv. 6 pct. højere end i en gennemsnitlig måned. Dertil kommer, at man i dagligvarehandlen køber en del ind i perioden op til påsken, hvorfor den reelle ”afgiftseffekt” af påsken nok er en smule større.
De danske afgifter er særligt høje, og de har derfor også en række negative konsekvenser for både den danske dagligvarebranche og for danskernes dagligdag.
Om dette notat
Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.
Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.