Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Østens Amazon

Alibaba er klar til at sælge dansk gris i Kina Kina har ændret sig radikalt gennem de seneste 20 år. Tidligere blev Kina opfattet som hele verdens fabrik. Nu er

Alibaba er klar til at sælge dansk gris i Kina

Kina har ændret sig radikalt gennem de seneste 20 år. Tidligere blev Kina opfattet som hele verdens fabrik. Nu er landet med over en milliard indbyggere også det land i verden, hvor forbruget stiger mest. Den  stærkt voksende middelklasse driver udviklingen.

–  Analytikere forventer, at Kina i 2025 vil aftage 44 procent af verdens luksusprodukter. Det betyder, at den globale samhandel skifter spor og præmis. Det er nu ikke længere Made in China, men Made for China, siger DSK’s underdirektør Jytte Tandrup på baggrund af et foredrag med Alibabas general manager i USA Lee McCabe på Retail’s Big Show i januar i New York.

Alibaba ejer en række af de mest udbredte sociale medier i Kina, salgsplatformene, logistiksystemerne og de elektroniske betalingssystemer. Forbrugerne kan komme direkte fra de sociale medier til indkøbskurven og betaling med kun et enkelt klik på skærmen.

Andelen af online-handlende forventes i 2019 i Kina at udgøre 26,7 procent, mens Indien kommer på andenpladsen med 13,3 procent. USA er først at finde på tredjepladsen med en andel på 9,5 procent.

– Baggrunden for disse tal er, at Kina har haft en langt ringere fysisk detailhandel, end man har og har haft i USA og andre vestlige lande. Det har derfor været meget nemmere for e-handlen at vinde indpas, forklarer Jytte Tandrup.

I 2010 var der 140 mio. online-handlende i både USA og Kina. I 2020 forventer Alibaba, at tallet af online-handlende vil være 270 mio. i USA, men 891 mio. i Kina.

Alibabas medstifter og næstformand, Joseph Tsai, afslørede i fjor over for dagbladet Politiken, at firmaet vil forsøge at erobre markedet for nethandel i Danmark og resten af Europa:

– I fremtiden vil vi have en forretningsdel i Danmark, som servicerer danske forbrugere. Gennem Alibaba skal de kunne købe frisk frugt fra Californien, bøffer fra Argentina og bananer fra Filippinerne.

Men Alibaba giver også mulighed for at danske producenter kan trænge ind på det kinesiske marked og tilfredsstille middelklassen med f.eks. fødevarer af høj og sikker kvalitet.

I 2017 offentliggjorde Danish Crown samarbejdsaftalen med Alibaba med adgang til at brande sig over for  466 mio. kinesiske forbrugere. Målet er, at mellem ti og 20 procent af selskabets omsætning i Kina i løbet af nogle år skal komme fra Alibabas fødevareplatform Tmall.

Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown, siger i en pressemeddelelse fra Danish Crown, at ”indbyggerne i Kinas største byer køber en langt større andel af deres fødevarer på nettet, end det er tilfældet noget andet sted i verden”.

Det nye samarbejde markeres med en kampagne på Tmall’s platform op mod det kinesiske nytår i midten af februar 2018. Kampagnen tager, præcis som fortællingen om Alibaba, sit udspring i et eventyr. Under overskriften ”1001 gris” vil udskæringer fra præcis det antal grise – leveret af en enkelt af Danish Crowns andelshavere på Langeland – blive solgt til de kinesiske forbrugere.

Ifølge Lee McCabe investerer Alibaba store beløb i udvikling af kunstig intelligens, der skal forbedre kundeservicen, øge personaliseringen og udbygge hele værdikæden. Og alle data deles med leverandørerne, så man ikke har fragmenteret data som i vesten, men i stedet opnår det totale overblik lige fra branding på sociale medier over produkterne til leveringen.

Danske grise på vej til den kinesiske middelklasse via Alibabas fødevareplatform på nettet. Foto: Fødevarestyrelsen

 

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: