Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Øllet på vej tilbage på middagsbordet

Ølkøbmand Brian Hansen fra MENY WIKA Køge mødte bryggere og bloggere på Amager Bryghus Markedet for specialøl er i opbrud. Kampen mellem de mellemstore danske mikrobryggerier spidser til, mens specialøl

Ølkøbmand Brian Hansen fra MENY WIKA Køge mødte bryggere og bloggere på Amager Bryghus

Markedet for specialøl er i opbrud. Kampen mellem de mellemstore danske mikrobryggerier spidser til, mens specialøl fra udlandet og de store danske bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew presser på for at få en større del af det voksende marked for specialøl.

Mens markedet for pilsneren i årevis har været svagt vigende, så har den danske ølrevolution siden årtusindeskiftet givet forbrugerne et historisk stort øludvalg, hvor der i rigt mål eksperimenteres med humle, gær og malt og skabes nye over- og undergærede øltyper med ale, hvede, bock, stout og porter som den primære basis for udviklingen.

For hippe ølelskere er der højt skum med pale ales, New England IPA, berlinere og imperial stouts. Danske bryggerier lancerede i løbet 2017 over 1.600 nye øl.

Ølkøbmand Brian Hansen fra MENY WIKA i Køge står i brudfladen mellem bryggerier og kunder. Han har succes med at tilbyde et sortiment, hvor kunderne kan møde de kendte mærker fra ind- og udland i kombination med en stribe nyklassikere fra såvel danske som udenlandske mikrobryggere. Og selv et mikrobryggeri som fx Bryghuset Røde Port fra Roskilde finder vej til hylderne.

Samlet set har det i foråret for tredje gang udløst hæder til MENY WIKA fra Danske Ølentusiaster med tildeling af Dansk Ølmærke. Det gælder for en periode på to år og er beviset på, at butikken er klar til at give kunderne en særlig øloplevelse.

– Det er opbakning fra de mange hundrede medlemmer af ølentusiasterne i Køge og butikkens andre kunder, der gør det sjov at udvikle vores ølafdeling, siger Brian Hansen, der også har modtaget den regionale Ølpris 2017.

Han fik ansvaret for at udvikle ølafdelingen i 2012. Men det var først fem år senere, at han for alvor kunne høste respekt fra højt estimerede bryggere, leverandør og ølentusiaster.

Butikker får mere fokus på øllet

– Vi bliver nu regnet for en seriøs samarbejdspartner, hvad der åbner døre for at gøre vores udvalg af øl endnu mere spændende med fx fadlagerede barley wine til flere hundrede kroner per flaske, siger Brian Hansen, der forudser, at den rivende produktudvikling med stadig bedre kvalitet vil gøre, at øllet generobrer sin historisk set naturlige rolle som ledsager til maden.

– Flere og flere kunder ved, at en IPA med sin bitterhed og blomsteragtige duft er perfekt til fx krydret mad.  Efterhånden, som øllet vinder frem, vil mine kolleger bruge mere energi på at drive sortimentet i ølafdelingen på samme måde, som det er helt naturligt have fokus og opfølgning på vinafdelingen.

Brian Hansen ser en tendens til, at flere og flere mikrobryggerier tilbyder deres øl i mindre flasker eller dåser. For mange kunder har en halv liter øl til 40 kroner været anset for at være i overkanten både i forhold til indhold og pris.

Samarbejdsbryg på Amager Bryghus

Brian Hansen mødte i går både bloggere og bryggere på Amager Bryghus og fik inspiration til fortsat udvikling af sin ølafdeling:

– Det er mikrobryggernes ømme punkt, at kunderne konstant er på jagt efter noget nyt. Amager Bryghus har imidlertid været gode til at få loyale kunder til en række nyklassikere som Sinners Serie og en serie brandet med udgangspunkt i Amager. Det giver et højt, stabilt salg året igennem i vores butik.

Amager Bryghus er blandt Danmarks mest succesrige mikrobryggerier med eksportandel på op mod 70 pct. fordelt på over 30 lande. Det internationale netværk bliver udbygget gennem bl.a. samarbejdsbryg med udenlandske bryggere.

Brian Hansen kunne derfor hilse på Zach Coleman, der er brygmester på ”Denver’s metal brewery – TRVE Brewing” og havde taget turen over Atlanten til Amager for at brygge en Farmhouse Ale og deltage i  Mikkeller Beer Celebration Copenhagen. Den 10. maj kommer der besøg fra Modern Times fra San Diego, der brygger en Imperial Stout med havtorn. Begge øl frigives ved Amager Bryghus’ fejring af den amerikanske uafhængig den 4. juli.

–  Det er vores ambition at koble vores brand sammen med højt profilerede mikrobryggere over alt i verden. Vi kan fx se, at samarbejdet med svenske mikrobryggere gør det nemmere at komme ind på hylderne i Systembolaget, siger Henrik Papsø, der har ansvaret for salg, eksport og kommunikation i Amager Bryghus.

Han tilføjer, at samarbejdsbryg er en effektiv måde at skabe synergi med stærke brands i udlandet. Af samme grund er bryghusets markedsføringsbudget nærmest ikke eksisterende.

Bag bryggeriet, der blev etableret i 2007, står de to venner og inkarnerede håndbryggere Morten Valentin Lundsbak og Jacob Storm, som siden har fået papir på deres evner ved at tage uddannelsen som diplombryggere på Den Skandinaviske Bryggerhøjskole.

I efteråret 2017 var de hidtidige rammer blevet for små, og bryghuset blev flyttet til nye og større lokaler på Kirstinehøj tæt ved den legendariske ”flyvergrillen” i Kastrup ved lufthavnen.

Delirium Tremens

Brian Hansens interesse for øllets verden blev vakt, da han som 18-årig besøgte Hugos Kælder i Køge og første gang smagte en Delirum Tremens.

– Jeg havde drukket en Guld Tuborg, da tjeneren spurgte, om jeg ikke skulle prøve en belgisk øl, fortæller Brian Hansen, der blev overrumplet af øllets friskhed og smag af citrus og ingefær.

Delirium tremens blev lanceret den 26. december 1989. Øllet bruger tre forskellige gærtyper og er pakket i en flaske, der er malet til at ligne cologne keramik. Delirium tremens blev udnævnt som “Bedst øl i verden” i 2008 ved World Beer Championships i Chicago, Illinois, USA.

Midt i 1990´erne var belgisk øl et særsyn i danske butikker, og Brian Hansen, der endnu ikke var fyldt 20 år, måtte tage sin far med til Sverige, for at købe belgiske øl i Systembolaget.

– Det var jo egentlig det fantastiske ved Systembolaget, at du her frit kunne bestille hvilken som helst øl fra hele verden. Så mens min venner gik til ølvalg sammen med Carlsberg og fik Carls Special, så gik jeg på opdagelse i Systembolaget og Hugos Kælder, der havde specialiseret sig i belgiske øl og siden er blevet vores gode samarbejdspartner. Mange gæster får i kælderen smagen for nye øl, som de senere kommer og køber i MENY WIKA.

Ølkøbmand Brian Hansen på Amager Bryghus sammen med ølbloggerne; Sandra Vinding, Humle & Mad, Martin Petersen, Stovt og Christian Andersen, Durst. Fotos: Flemming Effersøe


Brian Hansen og Zach Coleman, der er brygmester på ”Denver’s metal brewery – TRVE Brewing.

For et par år siden fik Amager Bryghus en af sin hidtil største enkeltordre til udlandet med brygget Greed (grådighed) og Sloth (dovenskab) fra ”The Sinners Serie”, som er Amager Bryghus’ svar på og fortolkning af de syv dødssynder. De fem andre bryg i The Sinners Serie; Gluttony (frådseri), Wrath (vrede), Lust (begær), Pride (stolthed) og Envy. Kunden var Systembolaget i Sverige. 

 

For at få tildelt Dansk Ølmærke, skal der overordnet være et godt udvalg af øl, der behandles ordentligt og serveres i et godt miljø.

Der lægges bl.a vægt på:

• Ølstedet anbefales af Lokalafdelingen

• Et antal lokale/regionale øl og/eller et antal internationale øl

• God bredde i øltyperne og/eller specielle øltyper som f.eks. cask/trappist/gueuze

• Brew pub med rimelig bredde og udskiftning af kvalitetsøl

• Dedikation og tæft for det gode øl

• Et egentligt og opdateret ølkort

• Personale med ølviden

• Øl serveret ved rette temperatur

• Gæstehaner

• Udskiftning af øllet f.eks. i forhold til årstiden, lokale nyheder o.l.

• Øl serveret i korrekte glas

• Mad og øl

• Miljøet og de geografiske hensyn


Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: