Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Øko-pioner i ISO sætter tre hjerter på MENY’en

Slagtermester Esben Jensen med 25 års erfaring fra ISO skal stå i spidsen for en modernisering af slagter, delikatesse og fisk i MENY Vermlandsgade Efter næsten 10 år som ”Købmanden

Slagtermester Esben Jensen med 25 års erfaring fra ISO skal stå i spidsen for en modernisering af slagter, delikatesse og fisk i MENY Vermlandsgade

Efter næsten 10 år som ”Købmanden i Søllerød” er den 55-årige Esben Jensen nu vendt tilbage til sit fag som slagter i MENY Vermlandsgade på Amager. For næsten 40 år siden begyndte han i lære hos en privat slagter i Farum.

Siden blev Esben Jensen chefslagter i ISO og var op gennem 90’erne med til at gøre ISO kendt som pioner inden for øko-kød i konkurrence med sin navnebror; kategorichef Esben Meier i Coop (dengang FDB, red.)

– I en periode kæmpede ISO og FDB om de sparsomme mængder af økologisk kød, som vi kunne skaffe hos Friland, fortæller Esben Jensen.

Selv om øko-kødet kun udgjorde omkring 10 pct. af kædens omsætning på kød, så var det med til at cementere ISO image som innovativ dagligvarekæde med masser af goodwill hos kunder og medier.

Kamp for dyrevelfærdsmærket

Esben Jensen glæder sig til at få mulighed for at videreudvikle det solide fundament for det statslige dyrevelfærdsmærke, som MENY Vermlandsgade under den foregående slagtermester Erik Larsen, har opnået det seneste år. Mærket blev lanceret i butikken af miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen sidste forår.

Salget af grisekød fra Friland eller Friland Økologi, der med sine tre hjerter har den højest opnåelige dyrevelfærd under det statslige dyrevelfærdsmærke, udgør i perioder op mod 90 pct. af butikkens omsætning på grisekød. Imidlertid trækker kampagner – ikke mindst op til jul – andelen ned, så salg af grisekød med den bedste mulige dyrevelfærd lander på mellem 70 og 80 pct. set hen over året.

– Der ligger fortsat en stor kommunikationsmæssig opgave i at forklare forbrugerne, hvad de får for den ekstra dyrevelfærd. Og hvordan de skal forstå de mange mærker som statens hjerter, Coops kløver, anbefalet af dyrenes beskyttelse og det røde Ø-mærke, som på hver sin måde fremhæver særlige egenskaber for kødets dyrevelfærdsmæssige kvalitet, siger Esben Jensen.

Kompleks produktion kræver kommunikation

Mens flere og flere forbrugere på den ene side spiser mindre eller helt undgår kød og på den anden side spiser mere ude eller køber sig til nemme måltider til at tage med hjem, ser slagtermesteren det statslige dyrevelfærdsmærke som et godt bindeled mellem bonde, butik og den bevidste forbruger.

– Vi har en mindre grupper af hardcore øko-kunder, der konsekvent køber økologisk uden at skele til prisen. De betaler gerne tre gange så meget for en økologisk kamsteg i forhold til en konventionel. Men den store gruppe af forbrugere vil gerne have, at dyrene har haft et godt liv, men de er ikke parate til at betale den betydelige merpris på økologisk kød, siger Esben Jensen.

Slagtermesteren forklarer, at foder, medicin, levetid og arbejde vejer ekstra tungt i den økologiske produktion af kød, hvad enten det er gris, oksekød eller kylling. Det er en mere kompleks og tidskrævende produktion end at avle økologiske gulerødder eller kartofler.

– Forbrugerne har vænnet sig til, at prisforskellen på mejeri, frugt og grønt og kolonial ikke længere er så stor. Derfor kan de ikke forstå, at økologisk kød skal være så meget dyrere. Og det er altså ikke fordi butikkens bruttoavance bliver skruet i vejret, siger Esben Jensen.

Mad til tiden

Op til påske kan MENY Vermlandsgade byde kunderne velkommen til et endnu større betjent ferskvareområde, hvor fiskeafdelingen får sit eget hjørne ved siden af slagter og delikatesse. Også det bagvedliggende lager, produktion og kontor bliver moderniseret og ombygget.

For slagtermesteren og hans team på syv medarbejdere gælder det om at tage bestik af den moderne forbruger, som gladelig betaler 120 kroner for et glas med en færdigret, der kan varmes op i gryden derhjemme på et par minutter, men tøver med at købe kød på grund af prisen eller manglende kendskab til tilberedning.

– Hen over ugen skal vi øget fokus på nemme menuer eller retter. Vores eget koncept Nem MENY med en bakke bestående af en bakke med grøntsager og kød lige til at sætte i ovnen er hit hos mange travle kunder. På den anden side skal vi være klar med svinekæbe, skanker og kød til simreretter, når de unge enten er blevet inspireret på en gourmetrestaurant og fundet en opskrift på nettet eller vil gøre indtryk på gæster i weekenden, lyder slagtermesterens analyse.

Slagtermester Esben Jensen tilbyder også egne udskæringer med grisekød med tre hjerter.

Slagtermester Esben Jensen: – Vores eget koncept Nem MENY med en bakke bestående af en bakke med grøntsager og kød lige til at sætte i ovnen er hit hos mange travle kunder. Op til påske kan MENY Vermlandsgade byde kunderne velkommen til et endnu større betjent ferskvareområde.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: