Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Øko-Ole på Frederiksberg

Købmand Ole Foldberg på Frederiksberg er kendt blandt kunderne som ”Øko-Ole”. Hver fjerde omsætningskrone er på økologiske varer Min Købmand på Frederiksberg Allé har gennem flere årtier været et økologisk

Købmand Ole Foldberg på Frederiksberg er kendt blandt kunderne som ”Øko-Ole”. Hver fjerde omsætningskrone er på økologiske varer

Min Købmand på Frederiksberg Allé har gennem flere årtier været et økologisk fyrtårn. Fra 1990 fik øko-varerne fast plads på hylderne. Det var samme år, som det røde Ø-mærke kom i handlen.

Fraregnet kioskvarer udgør den økologiske omsætning 25 pct. hos købmand Ole Foldberg mod ni pct. som gennemsnit for dagligvarehandlen. Blandt kunderne er Ole kendt som ”Øko-Ole”.

Salget af økologiske varer som figenruller, kaffe, saft, pølser, øl, marmelade og kagesnitter nåede nye højder, da ægteparret Ole Foldberg og Lisbeth Christiansen den 28. februar fejrede 40 års jubilæum som købmænd på Frederiksberg Allé.

En optælling den 30. april viste, at det seneste års omsætning var på indeks 106,7.  Det er markant over den generelle udvikling i dagligvarebutikker.

Ole og Lisbeth har altid været optaget af miljøet. De begyndte i 1980’erne at forvandle en konservativ kolonialhandel til en købmandsforretning med et udvalg af økologiske produkter, som man ellers kun kunne købe i specialbutikker og nicheforretninger.

Det var ægteparrets drøm om et liv på landet, som for alvor gjorde parret til øko-pionerer. Som naboer til Valsølillegården kom de tæt på den økologiske produktion, hvad der lagde grunden for den passion til økologi, som er blevet deres særkende.

–  Det blev samtidig den livsnerve, der var med til at sikre fremtiden for vores forretning, siger Ole Foldberg, der allerede i 1970’erne solgte biodynamiske kartofler fra Ornebjerggård.

Sammen med Lisbeth har han skabt en lokalt forankret købmandsbutik med vægt på kolonial, specialiteter, vin og økologi. Der bliver lyttet til kundernes ønsker. Og kunderne har kvitteret med at købe de varer, som ægteparret i de første år selv måtte hente hos øko-landmændene for at få deres produkter til Frederiksberg.

– Hvis købmanden ikke selv tror på varerne, så tror kunderne heller ikke på det. Og derfor er det positivt, at Min Købmand som kæde satser mere på økologi. Samtidig har Dagrofa med sit eget økologiske mærke Grøn Balance udviklet et stærkt sortiment på pris og kvalitet, siger Ole Foldberg.

Som en af de allerførste på Frederiksberg i København solgte købmand Ole Foldberg økologisk mælk fra Mejeriet Enigheden, der også havde et mindre sortiment fra Thise Mejeri.

Hanegal, Slagtergården, Solhjulet, Valsølillegård og Urtekram var i de økologiske pionerdage sidst i 1970erne og begyndelsen af 1980’erne også nogle af dem, som leverede varer direkte til købmanden på Frederiksberg. Siden er flere af de nævnte øko-leverandørerne vokset sig store og leverer nu varer gennem Dagrofa.

– Udover truende varemangel på øko-varer så betyder konkurrence, at vi skal investere mere i økologi på convenience. Mine egne erfaringer viser, at der er et marked for det. Men det tager tid at vænne kunderne til det.

Artiklen blev bragt i DSK Magasinet “Vækst i politisk forbrug”.

 

– Nu behøver vi ikke længere at køre rundt på Sjælland for at finde økologiske varer, siger Ole Foldberg, der blev inspireret af økologien som nabo til Valsølillegården, da han og Lisbeth i en årrække udlevede drømmen om at være fritidslandmænd. Foto. Flemming Effersøe

 

Ægteparret købte deres første butik på Frederiksberg Alle 31 og to år senere overtog de også den ældste HB-butik (brugsforening) i Hovedstaden lidt længere oppe af alléen i nummer 53.

Her blev begge butikker samlet i 1987 og butikken udvidet i 1991, da det blev muligt at erhverve frisørsalonen ved siden af. Men med et salgsareal på blot 160 m2 hører butikken absolut til blandt de mindste i dansk dagligvarehandel. Foto: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: