Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Mikaels MENY

Købmand Mikael Lindegaard Kristensen er som en moderne udgave af Christoffer Columbus på opdagelse med sit flagskib i Nordhavn Virakken om MENYs flagskib i Nordhavn er ved at ebbe ud,

Købmand Mikael Lindegaard Kristensen er som en moderne udgave af Christoffer Columbus på opdagelse med sit flagskib i Nordhavn

Virakken om MENYs flagskib i Nordhavn er ved at ebbe ud, og det er blevet hverdag for købmand Mikael Lindegaard Kristensen og hans 80 medarbejdere. Slaget skal ikke længere slås alene med smarte koncepter og nyheder; men med den lokale tilpasning i et helt nyt kvarter under stadig udbygning og udvikling.

Kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen kalder det Danmarks mest krævede købmandskab, hvor en meget høj butiksstand med et væld af delikate måltidsløsninger og tårnhøje forventninger og motivation hos medarbejderne skal fastholdes midt i bydelens byggerod og mangel på infrastruktur.

Det nye supermarked, der åbnede i efteråret, blev markedsført som fremtidens supermarked med et banebrydende koncept, der prøver at vinde fodfæste i et marked, hvor kunderne veksler mellem at handle på internettet og tager den klassiske indkøbstur i supermarkedet.

– Mikael har sammen med sine medarbejdere formået at gøre konceptet levende og relevant for kunderne i Nordhavn. Sortiment og koncepter bliver løbende finjusteret, og efter et halvt år oplever jeg en butiksstandard, som i den grad trækker på atmosfæren i den klassiske, veldrevne købmandsbutik, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Venter på vækst

Kundestrømmen stiger uge for uge. Og kunderne har taget butikken til sig som deres egen. Det ses ikke mindst i kommentarfeltet på Facebook, hvor der konstant er ønsker til nye varer. Ikke mindst miljøprofilen bliver konstant skærpet med mere og flere bæredygtige løsninger.

Butiksanlægget med koncept, sortiment og i særlig grad kompetencerne hos de mange håndplukkede ”madarbejdere” udgør til sammen en Formel 1-racer. Og alligevel træder købmanden mere varsomt på speederen, end det falder ham naturligt med sin iboende vindermentalitet.

Men han har kædedirektørens ord for, at der nok skal komme turbo på forretningen, når Nordhavn er mere helstøbt inden for det næste halvandet år med bl.a. metro lige uden for butikken og 600 p-pladser i et nærliggende parkeringshus.

Lokal forankring

Mikael Lindegaard Kristensen fortæller, at han er bevidst om ikke at udfylde en tilbagetrukket rolle som ”konceptkustode”: – Jeg opfatter mig som lidt af en pioner og opdagelsesrejsende i Nordhavn. Jeg bruger nok halvdelen af min tid uden for butikken.

Og netop derfor kan butikken ikke kopieres af de mange konkurrenter, som har været forbi for at aflure koden til fremtidens butik. Men som kædedirektøren siger, så er det ”plug and play” parret med lokalt købmandskab.

Efterhånden har købmanden da også fået rollen som bindeled mellem ejerforeninger og entreprenører, når tvister skal udredes. Der er mange detaljer som f.eks. støjgener, vejbelægning og belysning, som kan drille.

Og han stiller gerne op til arrangementer i den nye bydel, som endnu ikke har kultur, traditioner og foreninger. Men det pibler frem. Købmanden stod for fastelavn med 350 deltager i Posthallen lige over for butikken. Og op til jul stod han og medarbejdere på kajen og uddelte risengrød.

Fødselshjælper

– Jo mere kendt jeg bliver som købmanden i Nordhavn, desto mere bliver jeg involveret i områdets udvikling. Jeg er allerede blevet fødselshjælper for en række nye foreninger, siger Mikael Lindegaard Kristensen.

Udover de populære og velbesøgte smagninger i butikken har han også planer om at invitere medarbejdere fra områdets store virksomheder til tre retters menu i butikken i et par timer efter lukketid. Første gang bliver med deltagelse af medarbejdere fra den nærliggende FN-byen.

Og så håber han på en sommer, der matcher sommeren i fjor. Mens han og håndværkerne svedte i sommervarmen for at gøre butikken i det gamle Riffelsyndikat klar til åbning i november, kunne han se, hvordan københavnere valfartede til kajen i Nordhavn for at nyde solen og bade i havnebassinet.

– Jeg tror, at vi med godt vejr vil se butikken blive forvandlet til en decideret sommerbutik. Og det vil bringe endnu mere liv til de afdelinger, som kan lave mad direkte på kundernes bestilling og blive spist inde i butikken eller på det lille torv foran butikken, siger Mikael Lindegaard Kristensen.
Foto øverst: Købmand Mikael Lindegaard Kristensen og slagter Morten Jørgensen.

Krydderurter kan klippes direkte fra potterne. Mere frisk bliver det ikke. Her ses købmanden sammen med kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.
– Jo mere kendt jeg bliver som købmanden i Nordhavn, desto mere bliver jeg involveret i områdets udvikling. Jeg er allerede blevet fødselshjælper for en række nye foreninger, siger Mikael Lindegaard Kristensen.
Mælk og æg direkte fra bonden. Det er den korteste vej fra jord til bord. Og i løbet af året inviterer købmanden sine kunder på besøg hos på to gårde.
Ananaspresseren havde premiere i MENY Nordhavn og er også en del af konceptet i MENY Fredericia og Østre Havn i Aalborg, som siden er åbnet. Her ses købmanden sammen med leder af frugt og grønt Christian Wain Nielsen.

 

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: