Nyheder

MENY gør klar til madmekka i Nordhavn

2. august 2018
             
    

Den 42-årige købmand Mikael Lindegaard Kristiansen vil give kunderne i Københavns nye bydel i vandet ud for Østerbro en madbutik, hvor der bliver frit valg på menuen lige fra en picnic på molen over frokost på jobbet til quinoa-salat for vennerne på altanen i postnummer 2150

Århusgadekvarteret eller 2150 Nordhavn er denne sommer gået fra byggeplads til en pulserende bydel i hovedstaden med mennesker på vej til eller fra kontoret, hjemmet eller havnebadet med udsigt til Oslobåden og fortet Trekroner ude i Øresund.

Købmand Mikael Lindegaard Kristiansen har taget turen fra MENY i Lyngby for at vise konturerne af en ny MENY, som han skal åbne sammen med 70-75 medarbejdere til november. Håndværkerne har lige nu travlt med at gøre klar til, at butikken kan fyldes med inventar.

Hen over sommeren og frem til 1. september passer han både butikken i Lyngby og er i tæt dialog med salgsdirektør Kennet Berlin i MENY og byggeledelsen i skurvognene tæt ved Riffelsyndikatet. Herefter er der fokus på den nye butik og få samlet en ledergruppe og ansætte medarbejdere med tiltrædelse 1. november.

På rundturen i den gamle bygning kommer en leverandør af døre og gør opmærksom på, at indgangen til varelageret vender stik øst og ”Putins isnende kulde” kan uden en dobbeltdør ramme kunderne helt inde i butikken. Ikke det første, man tænker på de første i begyndelsen af august, med endnu en dag med temperaturer nær de 30 grader.

Den fredede bygning bliver ramme om MENYs butik i Nordhavn. Vinduer, loft, søljer og bærende mure står ganske, som lokalerne blev bygget til produktion af maskingeværer. Produktion af maskingeværer ebbede ud efter en sabotage under 2. Verdenskrig. Herefter fulgte en lang periode med produktion af støbeforme, og nu er det et moderne madmarked, som er i støbeskeen med MENYs koncept som den bærende drivkraft.

Matcher markedshaller

Købmanden lover, at det bliver et madmekka, hvor kunderne vil få en oplevelse, som matcher markedshaller i andre europæiske storbyer:

– Kunderne kan komme lige ind fra gaden – eller rettere sagt – supercykelstien eller metroen fra 2020 og vælge, hvad de har lyst til at spise og få det tilberedt af vores dygtigste madarbejdere.

Om sommeren kan kunderne tage deres mad med uden for på et torv sammen med et glas vin, som de har købt i vinafdelingen ved siden af de betjente diske med varm og kold mad, slagter, ost og fisk.

Butikken har ingen parkeringsplads. Så det bliver i høj grad de såkaldte ”kurvekunder”, som butikkens sortiment vil blive planlagt efter.

Og uden parkering – undtagen i parkeringshuse – er der købmandens ambition enten at tage S-toget på arbejde eller cykle fra hjemmet i Greve. Han er i form efter halvandet år med 28 km frem og tilbage til jobbet i Lyngby.

Når kunderne træder ind i den nye butik, bliver de mødt af en stor betjent bagerafdeling. Herefter fortætter turen ind i en stor nedkølet frugt- og grøntafdeling med plads til, at madarbejdere kan skære, presse og pakke frugt og grønt, så det bliver nemt for kunderne at handle og spise sundere.

– Mens kunderne venter på, at lige præcis den udskæring af type kød eller fisk, som de måtte ønske bliver tilberedt og pakket sammen med tilbehør efter eget valg, kan de vælge at gøre deres øvrige indkøb. I de betjente diske vil der også være et stort udvalg af rette lige til at spise eller varme hjemme i køkkenet.

Fremtidens supermarked

Kædedirektør Kenneth Pedersen har store forventninger til MENY i Nordhavn, som skal være med til at sætte standarden for fremtidens supermarked:

– Medarbejderne og købmanden er nøglen til en fremtid for det fysiske supermarked. Evnen til lokal tilpasning, aflæse kundernes behov og løbende justere butikkens fokus på salg og inspiration er det, som skal løfte konceptet op som fremtidens vinder i supermarkedssektoren.

Han lægger vægt på, at madarbejderne i endnu højere grad skal kunne agere som måltidsrådgivere i mødet med kunderne, fordi rådgivning og inspiration er en unik kompetence, der ikke uden videre lader sig kopiere af konkurrenter eller discountbutikker. Det betyder, at de skal kunne vejlede kunderne på tværs af kategorier og afdelinger.

– Slagteren skal som kundens måltidsrådgiver kunne rådgive om den komplette menu. Også gerne give et bud på den gode vin til maden. Omvendt skal vinmedarbejderne kunne give et bud på, hvad slagteren skal servere til den gode Amarone, siger Kenneth Holmen Pedersen

Erfaren købmand

Mikael Lindegaard Kristiansen har med over 20 års erfaring i dagligvarehandlen hos Salling Group og Coop troen på, at den nye MENY vil blive en god forretning:

– På sigt kommer 50.000 til arbejde og bo i området. Her er bopælspligt. Derfor ser man allerede nu en bydel, som er aktiv og med et levende havnemiljø, hvor folk kommer til fra andre dele af byen for at opleve stemningen.

– Jeg er sikker på, at vi med MENY bliver endnu en stærk identitetsmarkør for bydelen 2150. Det bliver i virkeligheden lidt som at være købmand i et lokalsamfund, hvor man er tæt på kunderne og deltager i forskellige arrangementer.

Han ser på sin tur rundt bydelen, at de ofte relativ høje priser for at købe eller leje ikke afskrækker børnefamilierne, som i den grad præger bybilledet. Og han glæder sig til at byde dem velkommen. Indtil nu har Netto været alene om kunderne. Senere åbner også en Lidl.

– Jeg er selv vokset op i en købmandsbutik i Middelfart. Jeg begyndte min karriere i Føtex Fredericia som vognskubber og flaskedreng. Siden kom jeg i lære i Føtex i Kolding, fortæller den nye købmand i Nordhavn, der har som ambition at kunne komme til at eje butikken i fællesskab med Dagrofa som IS-købmand.

– Der er investeret mange penge i butikken. Og det er ikke unormalt, at det koster syv hårde år at vende røde tal til sorte tal i et uopdyrket markedsområde. Det er min ambition at gøre det bedre. Det er min økonomiske gulerod. Potentialet er stort. Købmandskab, kreativitet og madglæde bliver vores ammunition i det gamle Riffelsyndikat.

Som erfaren købmand har Mikael Lindegaard styr på de mange praktiske detaljer, som gør en butik rationel. Her drøfter han behovet for en ekstra dør mellem lager og butik.

Bygningen, som er kendt under navnet Riffelsyndikatet, er fredet. Vinder, loft og rå mure er med til at skabe en atmosfære af markedsstemning i den nye butik.

Nordhavn med postnummer 2150 er ved at udvikle sin egen identiet som bydel i København. MENY bliver et omdrejningspunkt for byens liv som det første man møder, når man kommer hjem til sin by…