Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmandens mange ansigter

Det er DSKs mission at passe godt på den danske købmand. Vores medlemmer kommer bl.a.  fra købmandskæderne i Dagrofa, REMA1000, 7-Eleven, Circle K og korte købmandskæder som Løvbjerg og ABC

Det er DSKs mission at passe godt på den danske købmand. Vores medlemmer kommer bl.a.  fra købmandskæderne i Dagrofa, REMA1000, 7-Eleven, Circle K og korte købmandskæder som Løvbjerg og ABC Lavpris. Her kan du møde nogle af købmændene fra MENY, SPAR, KIWI, Min Købmand og Let Køb.

Lokale kæmper for fremtiden

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med udgangen af februar 2017 ved borgerne i Ebberup efter alt at dømme, om de er købt eller solgt. Byens fremtid står på spil, når byrådet i Assens i løbet af måneden ventes at stemme om, hvorvidt overbygningen på Ebberup Skole skal flyttes til skolen i Assens eller ej.

Skolen, idrætshallen, foreningerne og den årlige revy og SPAR-købmanden er omdrejningspunktet for et levende lokalmiljø med stærkt sammenhold. Ebberup er en af de byer i Danmark, hvor flest unge flytter tilbage efter endt uddannelse.

Det var også baggrunden for, at partiformand Mette Frederiksen (S) efter sit opslag på Facebook ”Vis mig dit sammenhold” valgte at besøge bl.a. købmandsparret, som driver SPAR-butikken i Ebberup.

Den 16. juni er der lagt op til et brag af en fest for hele byen, når Marlene Larsen og Jan Jørgensen fejrer deres 25 års jubilæum som købmænd i Ebberup med musik, pølsevogn og fadøl ved byens idrætshal.

– Det er vores måde at sige tak til byens borgere på for støtte og opbakningen gennem årene, siger Marlene Larsen, der glæder sig over, at butikken med 30 medarbejdere efter nogle turbulente år omkring finanskrisen er stabiliseret økonomisk.

En større udvidelse af butikken op til finanskrisen i 2008 var en dårlig timing i forhold til gæld og omsætning. Det blev forværret af gravearbejde til fjernvarme i 2010, hvad der gjorde det svært for kunderne at parkere ved butikken. I stedet søgte de mod de nye discountbutikker, som i perioden var skudt op andre steder i kommunen.

– Det var tæt på, at vi dengang måtte dreje nøglen om. Men vi valgte at kæmpe hårdt for at vinde kunderne tilbage. Da situationens alvor gik op for vores kunder, kunne vi mærke byens sammenhold. Kunderne kom heldigvis tilbage. Og det vil vi takke for med en stor jubilæumsfest, fortæller Marlene Larsen.

Men trængslernes tid er ikke forbi. Byrådets planer for skole- og ungeområdet kan være det første skridt, hvor det levende lokalmiljø i Ebberup får dødsstødet.

– Hvis de unge skal gå i skole i Assens, så vil jeg ikke alene miste dem som kunder, men det vil også være sværere at for dem at passe et job som ungarbejdere her i butikken på grund af længere transporttid, siger Marlene Larsen.

Der går 300 elever på Ebberup Skole og mange har haft deres første fritidsjob hos købmanden.

– Efter 25 år i Ebberup er der selvsagt mange af vores kunder, der selv har været ungarbejdere hos os og nu har deres børn ansat som ungarbejdere, fortæller Jan Jørgensen, der forudser, at lukningen af overbygningen kan blive første skridt til en egentlig skolelukning.

– Hvem vil købe hus i Ebberup, når børnene skal skifte skole fra 7. klasse? Færre børnefamilier vil flytte til byen. Og mon så ikke skolen mister endnu flere elever med tiden, spørger han.

Synspunktet bliver bakket af ejendomsmægler Henrik Dyhr fra Nybolig i Assens, som i et høringssvar skriver, at han kan ”konstatere, at stort set alle mine potentielle købere til ejendomme i Ebberup er bekymrede og afventende i forbindelse med køb af bolig i området af frygt for byens fremtidige udvikling, såfremt overbygningen på Ebberup Skole nedlægges”.

– Skolen i Assens mangler elever til sin overbygning med fire spor. Dem vil politikerne hente i Ebberup. Men hvorfor ikke nøjes med tre spor i Assens? Sjovt nok er der mentalt set længere fra Assens til Ebberup end omvendt, siger Jan Jørgensen, der håber, at politikerne besinder sig og ikke sender Ebberup på afvikling.

For det vil i sidste ende kunne fjerne fundamentet for byens eneste dagligvarebutik.

I 2005 lukkede den sidste konkurrent, da Dagli’Brugsen måtte give op efter, at SPAR havde vundet slaget om tips og lotto. I forvejen kunne Marlene og Jan tilbyde kunderne posthus og apotek.

– Støttefunktionerne har været medvirkende til, at vi har haft kunder og omsætning til løbende at udvikle butikken i forhold til sortiment og service, siger Marlene Larsen, der over for Fyens Stiftstidende lod forstå, at champagnepropperne ikke ville springe:

– Vi skal være endnu mere oppe på mærkerne nu. Når Dagli’Brugsen er væk, vil vi blive sammenlignet med discountbutikkerne i Assens og Haarby i stedet. Selvfølgelig er jeg glad for, at det ikke er os, der lukker. Men at miste Dagli’Brugsen er ikke godt for byen, og set i det lys synes jeg, det er en trist udvikling.

Da Marlene Larsen overtog butikken i 1992, var det ikke uden betænkeligheder. Hun havde stået i lære i butikken og den daværende købmand ville gerne sælge sin HOKI-butik til Marlene.

– Men jeg ville gerne ud i verden og opleve noget andet, fortæller Marlene.

Butikken blev solgt til anden side. Men efter halvandet år ringede købmanden og bad Marlene om at tænke over tilbuddet igen, for den nye ejer havde trukket sig.

– Så tænkte jeg, at det skulle have en chance. Bare mig og en medarbejder. For det var jo en lille butik. Jan var slet ikke inde i billedet. Men som tiden gik, blev han en del af forretningen og gennem årene har vi udvidet eller bygget om stort set hvert andet eller tredje år, så vi nu råder over 800 salgskvadratmeter, mødelokale og personalefaciliter på 1. salen og gode parkeringsforhold. Alt i alt har vi et moderne butiksanlæg, der er rustet til fremtiden, siger Marlene Larsen og spørger:

– Men ønsker politikerne også en fremtid for Ebberup?

Vækstkonge på erobringstogt i Risskov

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter fire år i Randers er den 45-årige købmand Thomas Fisker rykket til Risskov nord for Aarhus for at begynde et nyt væksteventyr. Han står i spidsen for bydelens splinternye REMA 1000, der ligger ved siden af Netto, som åbnede for et år siden. Begge discountbutikker er bygget på en grund, hvor der tidligere lå en tømmerhandel.

På fire år lykkedes det Thomas Fisker at skabe så megen vækst i REMA 1000 i Kristrup i Randers, at han i 2015 blev kåret af kæden som årets vækstkonge og året efter blev kåret som Gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen for flere års markant vækst i indtjening og omsætning.

– Jeg har et meget ambitiøst mål om at nå samme omsætning som i Randers i min nye butik i Risskov allerede i år, siger Thomas Fisker, der har 25 års erfaring fra dagligvarehandlen.

Han udviklede et skarpt blik for 3-cifrede indekstal, da han for år tilbage var uddeler i SuperBrugsen i Vamdrup, som var i hård konkurrence med den effektive jyske kæde ABC Lavpris og stod foran en trussel om lukning, hvis der ikke blev skabt vækst.

Udviklingen blev vendt gennem opfølgning på rytmer og rutiner i den daglige drift, dygtige og tilfredse medarbejdere, der hjælper hinanden, sortiment, service og massiv markedsføring af lokale tilbud.

Som købmand og franchisetager i REMA 1000 kan Thomas Fisker koncentrere sig om driften i butikken, lederskab og service. Markedsføring og administration ligger på kædens hovedkontor i Horsens.

– Grundlæggende handler det om, at kunderne føler sig godt tilpas. Derfor gør jeg meget ud af, at mine medarbejdere har det godt. Det smitter af på den måde, som de møder kunderne. Dernæst skal vi selvfølgelige have vores rytmer og rutiner på plads. Jo færre fejl, vi laver, desto mere tid har vi til kunderne og til at have det sjovt sammen og lære hinanden at kende, siger Thomas Fisker.

Mens priserne i Randers har stor betydning for kundernes valg af varer, så går kunderne i det mere velstillede Risskov i langt højere grad efter kvalitet, økologi, specialiteter, convenience og gourmetoplevelser.

– I min nye butik har kunderne mindre fokus på prisen. Det gør det muligt at bringe butikkens sortiment i spil på en helt anden måde end i Randers. Ligesom jeg også kan trække på en større del af det samlede REMA 1000 sortiment, fortæller Thomas Fisker, der hurtigt har taget højde for det ændrede indkøbsmønster og derfor arbejder med sortimentet på en anden måde.

Det ses fx på hylderne med flåede tomater, hvor der lidt dyrere variant har fået mere plads. Også hylden med olier afspejler, at kunderne i Risskov gerne tager en lidt dyrere flaske olie.

Min Købmand i København gør små butikker store

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den 38-årige købmand Christian Wenzzel var kun 11 år, da han begyndte at arbejde som flaskedreng i morfarens butik i Classensgade på Østerbro. Senere hjalp han til i hele butikken, hvor han også blev købmandsuddannet.

Morfaren Svend-Erik Wenzzel begyndte som købmand i Hillerød i 1953 og købte to år senere butikken i Classensgade, hvor der dengang var et stort udvalg af butikker og konkurrenter. Der er stadig en slagter, kiosk, grønthandler og bager. Men ellers er pizzariaer og restauranter rykket ind.

– Jeg var skoletræt, så det passede mig fint først at hjælpe til i butikken og siden at få ”papir” på købmandskabet, fortæller Christian Wenzzel.

Men gennem sine præstationer og resultater i butikken fik han nyt mod til at vende tilbage til skolebænken: – I butikken kunne jeg meget konkret måle resultatet af min indsats, hvad der motiverede mit konkurrenceinstinkt. Det gav mig lysten til at stræbe efter gode karakterer i skolen.

Med ændring af den daværende lukkelov blev der åbnet for udvidede åbningstider om aftenen og i weekenden, hvad der gav god timebetaling og finansierede den ung kommis’ studier til civiløkonom og senere en endnu ikke afsluttet cand. merc. i finansiering.

– Da min mor (Birte, red.) overtog butikken efter min morfar, var det naturligt for mig at hjælpe til med den daglige drift. For 12 år siden tog vi hul på et glidende generationsskifte, så jeg kunne overtog butikken helt for tre år siden, siger Christian Wenzzel.

Siden har han optimeret driften af butikken på blot 230 salgskvadratmeter som en del af købmandskæden Min Købmand. Med gennemsnitligt 1.000 kunder gennem butikken om dagen er der en solid 2-cifret årlig millionomsætning.

Ved at satse på økologi og Dagrofas private label Grøn Balance og Gestus er det lykkedes at tiltrække stadig flere børnefamilier i kvarteret, så kurven bliver fyldt op med hverdagsvarer som mælk, pålæg, kød, frugt og grønt i stedet for kioskvarer som blade, magasiner, cigaretter og spil.

– Selv om vi har op mod 3.000 varenumre, så har en meget lav lagerbinding, ingen hyldevarmere, lavt svind, sjældent huller på hylderne, og vi bruger beskedne ressourcer på varebestilling, fordi det styres elektronisk, og fordi vi har styr på vores historiske salg, så vi rammer sæsoner og får bestilt nok hjem, forklarer Christian Wenzzel.

Uden at sætte sig i stor gæld har købmanden investeret i bake-off, lukket og sikret kassesystem, elektroniske hyldeforkanter, miljøvenligt LED-belysning, den nyeste type flaskeautomat med indbygget komprimator for at spare på pladsen og effektiv genanvendelse af pap og plast.

Rutinerne og driften af butikken var alt i alt i god gænge og blev i høj grad lagt i hænderne på den nye 1. mand Alexander Engel, der var kommet til Classensgade fra kollegaen på Godthåbsvej på Frederiksberg.

– Jeg begyndte at drømme om at tage orlov og helt overlade ansvaret til Alexadner ved at give ham en bonuskontrakt. Da jeg i efteråret ringede til HR-afdelingen i Dagrofa for at få en kontrakt, blev jeg imidlertid overtalt til at købe Min Købmand på Strandvejen i Hellerup. Så nu har jeg to små butikker og ansvaret for godt 30 medarbejdere, siger Christian Wenzzel, der selv styrer og udvikler butikken i Hellerup sammen med en 1. mand og har ansat Alexander Engel som butikschef i Classensgade.

Butikken på Standvejen er med sine 180 salgskvadratmeter en endnu større logistikmæssig udfordring end søsterbutikken i Classensgade. Alligevel er det den nye købmands ambition at gøre butikken til en komplet dagligvarebutik med mindre fokus på kioskvarer.

– Det bliver en spændende udfordring, om jeg kan overføre min principper fra Classensgade til en ny butik. Hvis det lykkes, så har jeg skabt en bæredygtig model for, hvordan kan drive en rentabel dagligvarebutik på en meget beskeden plads, siger Christian Wenzzel, der over en årrække vil øget Hellerup-butikkens omsætning med 50 pct.

I mens sidder mor og mormor hjemme i Skovlunde – under samme tag som Christian Wenzzel og familie – og følger nøje med i hvad 3. generationskøbmanden foretager sig. Og de ældre Wenzzel-købmænd-kvinder tøver ikke med at blande sig. Sådan er det.

Se flere fotos på DSK Facebook

Købmanden har taget Kalundborg med storm

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Peter Egebæk er her og der allevegne i den 2.000 kvadratmeter store MENY i Kalundborg, der netop er blevet ombygget og renoveret for 24 millioner kroner.

Selv om der er fart og feltet, når han bevæger sig rundt mellem kunder, medarbejder og varer, så er han nærværende og møder alle med et smil, hjælpende hånd og en snak.

– Jeg elsker at være her på butiksgulvet. Så mærker jeg, at jeg lever, siger Peter Egebæk, der drømte om at komme tættere på kunderne efter mange år som salgschef hos designvirksomheden Stelton.

Drømmen blev en realitet for halvandet år siden, da butikken blev sat til salg af købmand Claus Nielsen, der dengang drev butikker i Hørve, Kalundborg og Jyderup.

– Det var egentlig min kæreste, som er chefrådgiver for butiksudvikling hos Dagrofa, der ville have købt butikken, hvis den kom til salg. Men da det blev alvor, så fortrød han. Og til hans forbløffelse sagde jeg, at så ville jeg købe den og blive købmand, fortæller Peter Egebæk.

Efter godt et års ejerskab af butikken kunne han den 29. september åbne dørene til en helt ny butik, hvor det er ambitionen at være byens bedste fødevaremarked.

– Stort set alt i butikken er nyt – lige fra gulve til lys. Fødevaremarkedet har også fået en topmoderne slagterafdeling med eget pølsemageri, røgeri og kogeri og en stor vinafdeling med et loungeområde, hvor kunderne har mulighed for at sidde ned og smage på vinene, fortæller Peter Egebæk.

Det er målet at øge butikkens omsætning med 250 pct. i forhold til udgangspunktet ved overtagelsen. Det skal ske gennem moderniseringen, massiv markedsføring i den lokale ugeavis og ikke mindst en gruppe af dygtige ”madarbejdere”, som købmanden har håndplukket hos konkurrenter over store dele af Vestsjælland.

– Jeg satser på gode råvarer, ferske produkter og hjemmelavet kvalitet. Derfor har butikkens bagermester udskiftet margarinen med smør i guldpapir og gæren med surdej. Det økologiske mel er stenkværnet, og kommer fra marken lige her bag butikken hver morgen, så det bliver ikke friskere’, fortæller købmanden, der hver måned gør regnestykket op med bagermester Per Bangerts, hvorefter de deler overskuddet.

Samme princip gælder for butikkens blomsterbinder, der har forvandlet butikkens store vindfang til et mekka af blomster og gaveartikler og leder tankerne hen på den spektakulære og glamourøse velkomst, som Hotel d’Angleterre i København byder sine gæster velkommen.

Meget tyder på, at den nye købmand og hans kæreste, som også ofte ses i butikken, har taget Kalundborg med storm.

Journalist Gitte Korsgaard skriver på sin blog ”en stemme i provinsen”, at ”ejeren af Meny i Kalundborg, Peter Egebæk (samt hans kæreste Michael Skovgaard Rasmussen og ikke mindst de ansatte) har formået at tage begrebet ’god service’, som længe har været en mangelvare i Danmark, og ført det tilbage her til byen”.

Hun tilføjer: ”Faktisk har de taget begrebet, og ført det til et helt nyt niveau. Hvis I spørger mig, skulle de have en præmie – en stor kæmpe en! Selvfølgelig er der også andre forretninger her i byen og andre steder i Danmark, der har en fantastisk service, men når vi snakker supermarkeder, har jeg aldrig, i Danmark, været i et, hvor servicen er, som den er i Meny i Kalundborg. Den er slet og ret formidabel, og jeg tvivler på, at man bliver ansat i forretningen, hvis man ikke kan finde ud af at yde god service.”

Se flere fotos fra butikken.

Mad til tiden i et af Danmarks mest dedikerede madsupermarkeder

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmandsægteparret Jeppe og Anette Nordmand har forvandlet et traditionelt supermarked med lidt af det hele til et fokuseret madmarked med betjente afdelinger, hvor slagtere, pølsemager, fiske- og delikatessemedarbejdere, vinsommeliers, frugt- og grøntmedarbejdere, blomsterbinder og mange flere står klar at betjene og rådgive kunderne.

Efter en modernisering til 23 mio. kr. af den daværende SuperBest blev butikken genåbnet som Byens Supermarked i december 2014 med inspiration fra norske Meny-butikker, og den århusianske butik blev dermed en konceptmæssig frontløber for den nye landsdækkende MENY-kæde, der blev lanceret i sommeren 2015.

Investeringen i det nye madmarked, der har ambitioner om at være et attraktivt alternativ til Salling midt i Aarhus, har givet bonus med en stigning i omsætningen på ca. 20 pct., så MENY Langenæs på Skanderborgvej har opnået en solid 3-cifret årlig millionomsætning.

Som noget unikt for et dansk supermarked er samtlige 2.200 salgskvadratmeter belagt med et vinylgulv med eksklusivt trælook, hvad der sammen med belysning og skilte, der fortæller om butikkens historie, skaber en familiær atmosfære mellem kunder og medarbejdere. Samtidig er der lagt vægt på torvestemning, hvor kunderne kan blive inspireret og gå på opdagelse.

Da butikken åbnede i 1959, var det Danmarks første selvbetjente supermarked og kunne samtidig kalde sig Nordeuropas største varehus. I 1978 blev den købt af Jeppes far Preben Nordmand Madsen.

– Vi har valgt visuelt at gengive en lille del af stedets historie. Det er der mange af vores lidt ældre kunder, som synes er sjovt. Ikke mindst de ældre kunder kommer jævnligt i butikken for at købe dagens ret til 40 kroner. Der bliver typisk solgt 150 retter om dagen, fortæller Jeppe Nordmand, der sammen med Anette overtog butikken samt fire andre i 2007 fra hans forældre Maren og Preben Nordmand Madsen.

De øvrige fire butikker blev solgt fra, for at de nye ejere kunne koncentrere al deres energi på at skabe det ultimative madsupermarked MENY Langenæs sammen med en stor gruppe af meget loyale medarbejdere.

– Mange af vores medarbejdere har været ansat i mere end 20 år og kender næsten kunderne og forretningen bedre, end jeg selv gør, siger Jeppe Nordmand, der som adm. direktør foretrækker at operere i kulissen og til gengæld lade sin sommelier-uddannede hustru været købmandsægteparret daglige ansigt i butikken.

Vinafdelingen er omsætningsmæssige blandt de største i Aarhus, hvor kunderne kan vælge mellem tusindvis af flasker vin og blive betjent af en de i alt tre vinsommeliers.

– Vi har travlt som aldrig før og planlægger at ansætte en detailsommelier fra Dagrofas nye vinuddannelse, der er udviklet i samarbejde med vinkyper Malene Smidt Hertz, siger Anette Nordmand, der har brugt megen tid på at finde det helt rigtige vininventar, der både skaber atmosfære og er nemt at arbejde med i hverdagen.

Købmandseventyret begyndte, da Jeppes mor drev en lille butik på campingpladsen ved Vedersø Klit, og i 1967 købte en forretning inde i Skjern sammen med Preben. Parret flyttede til Aarhus godt 10 år senere og skabte et mindre købmandsimperium med udgangspunkt i det daværende supermarked Vime på Langenæs.

For Jeppe Nordmand har livet som selvstændig købmand fået en ny drejning efter, at hans fritidsinteresse som jæger har ført ham til bl.a. Sydafrika, hvor han ejer hovedparten af et jagtområde på 1.000 hektar i Limpopo-provinsen. For tre år siden han fik bygget en eksklusiv lodge, hvorfra der tilbydes storvildtjagt i bushen.

Med tiden har han selv opbygget en samling af jagttrofæer, der bliver udstillet i en såkaldt trofæ-stue på en nyerhvervet skovejendom på Djursland, hvorfra der også skal drives jagt.

Og endelig ejer Jeppe Nordmand 20 pct. af aktierne i First Class Trophy, der er blandt Nordeuropas største inden for udstopning af dyr.

Se flere fotos fra butikken på DSKs Facebook: https://www.facebook.com/De-Samvirkende-Købmænd-785063684895898/photos/?tab=album&album_id=1135872713148325

MENY på Mols har sig eget madmanifest

Kunderne i MENY Rønde har fået smag for Paradis Is, hvad de kan takke købmandsægteparret Rene og Lisbeth Povlsen for. Sommeren igennem er der solgt spandevis af is, som er lavet i butikken og på lokale råvarer.

Under et ophold i København smagte købmandsægteparret fra Mols første gang den cremede og smagfulde is fra Paradis Is. Den gode smag ville de have med hjem til Rønde, og derfor søgte de straks om at blive franchisetager for Paradis Is.

Efter en omfattende ombygning af butikken for at gøre klar til isproduktion kunne kunderne onsdag den 9. marts få gratis smagsprøver. Frem til september er der solgt litervis af is i 90 varianter. Stort set samtidig blev der budt velkommen til Kaløtorvets Bageri og udvidet med et nyt cafe-område.

– Isen passer perfekt til den profil, vi ønsker for MENY Rønde. Vi har slagter, bager og satser på lokale produkter, nicher og specialiteter. Det er vores MOLS-madmanifest. I den sammenhæng passer Paradis Is perfekt. Den kan laves på eksempelvis lokale bær, fortæller René Povlsen.

I september går sæsonen på hæld med færre åbningstider i løbet af ugen, og fra uge 42 holder is-butikken vinterlukket. Den nye is-sæson går i gang ved påsketid næste år.

Siden René Povlsen overtog butikken i 2012 efter sine forældre, som havde haft den i 30 år, har han som selvstændig købmand og som del af den landsdækkende kæde af fødevaremarkeder MENY opbygget et supermarked med fokus på specialiteter, nyheder og betjente afdelinger.

– Jeg bygger videre på arven efter min forældre og den legendariske Vejle-købmand John Hanssen, der bl.a. grundlagde Favør. Kernen er viljen til at investere i fremtid og kunderne, siger René Povlsen og tilføjer:

– Vores madvaner er i løbet af de sidste mange år blevet mere og mere varieret. Både når det kommer til hvor varieret, vi spiser, og også når det kommer til, hvor forskelligt vi spiser fra hinanden.

Derfor kan kunderne få dækket deres behov, uanset om kurv og indkøbsvogn skal fyldes med økologi, dyrevelfærd, vegetar/veganer-produkter eller alternative måder at opnå ernæring på.

Ved årets begyndelse modtog René Povlsen KFI Erhvervsdrivendes Fonds legat på 50.000 kr. som en anerkendelse for sit arbejde med at fremme lokalt producerede varer og løbende udvikling af sit varesortiment i butikken.

Medarbejdere blev belønnet med en fest og resten af legat-midlerne blev brugt til at investere i produktion af lokale fødevarer som fx Paradis Is og kødkvæg på Mols Bjerge.

– Vi er også stolte over som nogle af de allerførste at kunne sælge spændende specialprodukter fra Møllerup Gods. Godset dyrker og arbejder med hamp og hampens ernæringsmæssige egenskaber, det er blevet til en række produkter der kan bruges til hverdag og fest. Hamp som fødevare omtales ofte som et superfood, grundet det høje indhold af næringsstoffer. Derudover smager hamp fantastisk og er nemt at tilføje i al verdens retter, forklarer René Povlsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Købmand René Povlsen flankeret af bagermester Kristian og slagtermester Bjarne. Foto. Flemming Effersøe 
 
Se flere fotos fra butikken på DSKs Facebook.
 

Skibby-købmand har succes med at bruge Facebook som talerør

Siden årsskiftet har købmand Martin Perlt fra MENY Skibby hver fredag lagt en lille video på butikkens Facebookside, hvor han på utraditionel markedsfører ”Superfredag” med en stribe gode tilbud. 3.000 har liket butikkens Facebook-side og de bedste af videoerne når ud til næsten 30.000.

Fredag i sidste uge rullede købmanden og en backinggruppe af syngende ”madarbejdere” gennem Skibby i den lokale buslinje 315 som opvarmning til ”Superfredagen” med tilbud på vin, kød, ost, grønt og slik. Hver fredag har sit eget tema, og købmanden giver den gerne som popidolet Bryan Rice eller i hawaiiskjorte.

– Vi er en lokal butik og kan godt tillade os at falde lidt uden for de gængse ramme, siger Martin Perlt, der har stor succes med at bruge Facebook som talerør over for sine kunder.

– Det er ikke nødvendigt for at betale for at få kunderne til at synes godt om vores Facebook-side. Humor, underholdning, aktiviteter og gode tilbud er grundlaget for at få kunderne til at kigge med, siger Martin Perlt, der overtog den daværende SuperBest i Skibby for godt to år siden og kunne byde velkommen til butikken i de nye MENY-rammer den 2. maj i fjor.

Dorte Kornerup Kristiansen skriver på butikkens facebookside: ”I skal simpelthen ha’ en kæmpe thumbs up for jeres markedsføring på her FB. Det er fyldt med personlighed og entusiasme – markedsføring i kundehøjde. Der er mange butikker, der kunne lære noget af jer! Bliv endelig ved. Lidt fredagsros til jer og ønsket om en god weekend”.

Madarbejderne i MENY Skibby har succes med Superfredag takket været deres kreative købmand Martin Perlt, som hver fredag uploader en video på Facebook, hvor humor og tilbud går hånd i hånd.

https://www.facebook.com/MENY-Skibby-1623392921225656/?fref=ts

Købmand i Kerteminde: SPAR ikke på humøret

Kerteminde har en købmand, der aldrig går på kompromis med gode tilbud, godt humør og god behandling af medarbejdere og kunder.

– Man skal aldrig gøre noget på bekostning af andet eller andre, siger Søren L. Jørgensen, der næste år kan fejre 10 år som selvstændig købmand midt på hovedgaden i Kerteminde, hvor han er omgivet af et levende handelsliv med et stort udbud af udvalgsvarebutikker.

Opskriften har givet succes. Han har tredoblet omsætningen på de nu næsten 400 salgskvadratmeter, hvor rammerne er udnyttet til det yderste: – Hvad vi ikke har i kvadratmeter, har vi til gengæld i kubikmeter. Vi går i højden med hylderne for at få plads til de varer, som vores kunder ønsker.

I skrivebordsskuffen ligger planer for udvidelse af butikken. Blot for at være beredt.

På trods af hård konkurrence fra en af Danmarks største SuperBrugser og tre discountbutikker er det lykkedes købmanden at udvikle sin forretning og opbygge en stor, stabil kreds af loyale kunder. Også børnefamilierne finder vej til hylderne med bl.a. krydderurter, bleer og babymos.

Sommeren har dog ikke artet sig helt som købmanden gerne kunne have ønsket sig. De to populære badestrande – nord og syd for byen – har haft færre fynske badegæster end normalt. Det har ramt sommersalget af is, drikke og frugt.

Derimod har der været en pæn strøm af turister fra både ind- og udland til ”byen ved havet”, hvor de kan opleve attraktioner som Johannes Larsen Museet, Fjord&Bælt, restaurant Rudolf Mathis, Vikingeskibet Ladby og Fyns Hoved

Søren L. Jørgensen er vokset op sammen med forældrenes frugt- og grøntbutik i Esbjerg. Siden blev det til en uddannelse i Føtex med afstikkere til Silvan og S-engros.

For mere end 20 år siden kom han til LokalBrugsen i Låsbygade i Kolding ad en snørklet omvej. Han var souschef i købmandskæden Droob i Sædding Centret i Esbjerg, da Droob blev overtaget af FDB (i dag Coop). I kølvandet på en stribe butikskonverteringer endte han med at takke ja til jobbet som uddeler i Kolding.

Det var en trang og træt butik. Men Søren tog udfordringen op, og på få år lykkedes det ham sammen med dygtige medarbejdere at øge omsætningen med 250 pct. I kædens interne dyst ”Lokalmesterskaberne i Kundekamp” røg butikken til tops med en score tæt på det maksimale.

– Som købmand skal man hver dag have øje for 1000 små detaljer, der allesammen skal gå op i en højere enhed. Om det er at feje et gulv, dreje en dåse på hylden, så etiketten vender pænt fremad, eller hjælpe en kunde videre med en venlig bemærkning. Og man skal helst kunne lide det hele, siger Søren L. Jørgensen, der glæder sig til at byde en gammel Coop-kending velkommen som ny kædedirektør i SPAR-kæden med 400 selvstændige købmænd:

– Niels Karstensen har som bl.a. kædedirektør for Lokal- og Dagli’Brugsen vist, at han kan skabe stolthed og begejstring hos de mennesker, som hver dag kæmper en hård kamp for at sikre de mindste butikkers overlevelse i de små lokalsamfund.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Søren L. Jørgensen kan i 2017 fejre 10 år som selvstændig købmand midt på hovedgaden i Kerteminde, hvor han er omgivet af et levende handelsliv med et stort udbud af udvalgsvarebutikker.

Se flere fotos fra butikken her.

Ung købmand i MENY: Mere hipt i Hundested

Den 33-årige Allan Hansen kunne på sin fødselsdag den 1. april i år realisere drømmen om at blive købmand. Han har nu ansvaret for ca. 50 medarbejdere og en pæn 2-cifret årlig millionomsætning i MENY Hundested.

Han begyndte som flaskedreng i 1999 i butikken. De seneste 10 år har han været butikschef.

– Jeg kunne mærke, at der skulle ske noget nyt. Derfor var det god timing, at jeg fik mulighed for at indgå i et fælles ejerskab med Dagrofa om butikken. Kombinationen af support fra hovedkontoret og selvstændig ledelse af den daglige drift passer mig fint. Og så er der jo også den økonomiske motivation, siger Allan Hansen.

Op til sommertravlheden, hvor butikken fordobler omsætningen i forhold til nogle vinteruger, fik han en søn sammen med Anita. Lige nu har hun barselsorlov fra ægtefælles butik. Sammen har de også en datter på halvandet år.

– Jeg må jo gøre mit til at holde indbyggertallet op i Hundested, siger købmanden med et smil og glæder sig over, at byens ejendomsmæglere melder om positiv udvikling i antallet af tilflyttere.

– Hundested er ved at blive hipt. Vi nyder godt af en visionær erhvervsforening, som gennem mere end 10 år har styrket samarbejdet mellem erhvervslivet, kulturinstitutioner, foreninger, ildsjæle og kommunen, siger Allan Hansen.

Krydstogtskibe, gamle træskibe på bedding, bryghus, sandskulpturfestival, kunsthåndværk, galleri, oplevelsesaktiviteter har forvandlet Hundested havn til en levende by og havn, hvor fiskeri, erhverv og turisme er smeltet sammen.

– Vores omsætning er steget lidt i forhold til i fjor trods det ustabile sommervejr. Udviklingen i indtjening og omsætning har hen over sommeren været fornuftig på grund af dygtige medarbejdere, et godt koncept i form af MENY som hele Danmarks fødevaremarked og det lokale samarbejde om at udvikle Hundested, siger Allan Hansen.

Allan Hansen bor selv i Hundested. Og han tager det med ophøjet ro, når han lige får en hilsen med på vejen af en kunde på stranden: – Om jeg står her i butikken i uniform eller badebukser på stranden er underordnet, jeg bliver spurgt om de samme ting.

– Tonen mellem os og kunderne er uformel, og jeg kan sagtens møde kunder, der vil tale privat – det er ikke et problem. En af mine vigtigste roller er at være til stede og tale med kunderne på butiksgulvet. Man skal være genkendelig og udstråle at have tid, for kunden er chefen. Jeg formidler kundens penge, og gjorde vi det ikke godt nok, så var der ingen kunder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Allan Hansen, der selv er vokset op i Hundested, glæder sig over en positiv udvikling i byen takket: – Vi nyder godt af en visionær erhvervsforening, som gennem mere end 10 år har styrket samarbejdet mellem erhvervslivet, kulturinstitutioner, foreninger, ildsjæle og kommunen.

Se flere fotos fra butikken her.

Fremgang for madmekka på Frederiksberg

MENY Borups Allé har i år befæstet sin position blandt Frederiksbergs førende fødevaremarkeder med en omsætning et godt stykke over niveauet i fjor. Fortsætter den positive udvikling er der lagt op til et nyt rekordår for købmand Torben Christensen og hans 100 ”madarbejdere” i den 1.800 m2 store butik på grænsen mellem Frederiksberg og Nørrebro.

2016 bliver det første hele år med MENY på facadeskiltet efter, at SuperBest og EuroSpar som en del af Dagrofa-koncernen i fjor blev samlet i den nye kæde af fødevaremarkeder.

MENY på Borups Allé ejes i fællesskab af Dagrofa og den 57-årige købmand, der overtog butikken for 8 år siden. Torben Christensen har tidligere været salgsdirektør i Kvickly og ISO.

– Meget af ånden i MENY læner sig op af ISO-butikkerne, der stod stærkt på det københavnske marked takket være høj kvalitet og service i ferskvareafdelingerne, siger Torben Christensen, der har været med i den arbejdsgruppe af købmænd i Dagrofa, som skulle lægge en strategi for Danmarks bedste fødevaremarked.

Udover det markante aftryk af dna’et fra ISO-epoken fremhæver Torben Christensen det team af medarbejdere, som med faglighed, kreativitet og entusiasme driver en kultur, hvor kunderne altid kan forvente at møde en ”madarbejder”, der holder af mad og kan lide at gøre en god handel.

Mens ISO-købmændene var dygtige i mødet med kunderne, så manglede de muskler i forhold til konkurrenterne på indkøbsstyrke og logistik.

– Med Dagrofa har jeg et stærkt bagland, som sikrer mig et konkurrencedygtigt sortiment, markedsføring og koncept. Det er god platform som købmand at bygge videre på i forhold til sit lokale markedsområde, siger Torben Christensen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Torben Christensen har forvandlet SuperBest på Borups Alle på Frederiksberg til Danmarks nye fødevaremarked under det nye MENY, som så dagens lys i maj 2015.

Se flere foto fra butikken her.

Amager-marked for nye gourmet-kunder

Købmand Christian Kragbøll har på tre år forvandlet et ældre butiksanlæg på Vermlandsgade til et fødevaremekka, hvor kunderne også bliver budt velkommen af Peter Beiers Chokolade og Lagkagehuset.

– Amager er inde i en rivende udvikling med mange nye beboere. Vi får flere og flere kunder, som gerne vil betale for et stort udvalg, kvalitet, rådgivning og inspiration. Vores vækst er en stejlt stigende kurve.

Frugt- og grøntafdelingen byder bl.a. på vitaminbar, udskåret og spiseklar frugt, nøddebar, friskpresset juice og madarbejdere, som altid står klar til at rådgive og vejlede kunderne. Torvestemningen er i top.

Fiske- og blomsterafdelingen er blandt butikkens topscorer på vækst. Og de to områder bidrager nu med en pæn årlig millionomsætning.

Vinafdelingen har fået sin egen vinbar, hvor vinmanden står klar til at give en smagsprøve. Andre steder i butikker er der altid smagsprøver på et udvalgt af butikkens kvalitetsprodukter. 10 smagestationer byder på lækkerier alle dage fra kl. 11 til 19.

For nysgerrige ølkunder, der gerne vil vide mere om øl og hente inspiration, er der i samarbejde med Carlsberg udviklet en ny ølafdeling. Her det nemt at navigere i et stort sortiment af danske og udenlandske specialøl.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Christian Kragbøll har skruet op for madoplevelserne i MENY Vermlandsgade, hvor kunderne kan opleve torvestemning og smage på varerne.

Se flere fotos fra butikken her.

Købmanden og kulturen

Købmand Joachim Cyrill Hansen og en masse frivillige er den alliance, som har holdt liv i landsbyen Horbelev på Falster. Den nedlagte skole er netop genopstået som et moderne kulturcenter. Lokale ildsjæle har rejst over 8,5 mio. kr. med bl.a. støtte fra Realdania og Den A. P. Møllerske Støttefond.

Udover Kulturgården har de frivillige gennem Nordøstfalsters Fremtidsforening også taget initiativ til et nyt tankanlæg ved siden af købmanden, som åbnede sidst i august under sloganet: Tank lokalt og kør globalt.

– Tanken hedder NØF-tanken, fordi det er ren lokal entusiasme og vilje, der har gjort at vi kan bygge den, fortæller Joachim Cyrill Hansen.

Efter at mørke skyer i foråret samlede sig over Horbelev med regeringens ambition om at liberalisere planloven og tillade megadiscountbutikker, kan købmanden og landsbyens beboere nu ånde lettede op:

– Vi har kæmpet hårdt for at genskabe Horbelev som en levende lokalsamfund, hvor nye familier flytter til, og hvor flere har fået lyst til at sætte deres huse i stand. Fem års kamp for at vende udviklingen kunne have været forgæves. Men nu fik vi heldigvis en planlov, som gør det muligt at investere både i butik og landsbyen, siger Joachim Cyrill Hansen.

For fem år siden var hele byen så godt som lukningstruet, efter at både skole, fritidshjem og plejehjem var blevet lukket.

– Helt op i 1960´erne var der over 30 butikker i byen og op mod 100 elever på skolen. Nu er der kun ”Min Købmand” tilbage, hvor vi til gengæld har samlet så forskellige funktioner som post, håndkøbsudsalg og hjertestarter, fortæller Joachim Cyrill Hansen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joachim Cyrill Hansen kan næste år fejre 20 års jubilæum som købmand i Horbelev på Nordøstfalster. Og med ro om planloven og den positive udvikling i Horbelev er der lagt op til et brag af et 25 års jubilæum om fem år.

Se flere fotos her.

KIWI Birkerød har kæmpet sig tilbage efter vinter-vandskade

Den 32-årige Henrik Enevoldsen havde egentlig droppet drømmen om et lederjob i dagligvarehandlen og var begyndt på uddannelsen til markedsføringsøkonom. Men under en pause i studiet blev han tilbudt at stå i spidsen for åbning af en ny KIWI i Lyngby. Og så blev han grebet af butikslivet igen.

Efter en årrække med ledende stillinger for en konkurrerende dansk discountkæde i Sverige skulle der blot en opringning til fra en tidligere chef, der i mellemtiden var kommet til KIWI, for at give karrieren på butiksgulvet en ny chance.

– Det er meget motiverende for mig at få mine medarbejdere til at nå nye mål og skabe bedre resultater, end de troede muligt, siger Henrik Enevoldsen, der efter en succesfuld åbning af KIWI Lyngby som en af de første fik tilbuddet om at få sin egen KIWI som franchisetager i Birkerød.

På rekordtid fik han sammen med sine medarbejdere gjort KIWI Birkerød til en af kædens bedste butikker. Blandt andet var butikkens frugt- og grøntafdeling med i opløbet om årets Frugt og Grøntpris, som uddeles af Landbrug & Fødevarer.

– Jeg har det rette koncept, god beliggenhed, dygtige medarbejdere og kunder, man kun kan drømme om. De køber kvalitet, sundhed og økologi. Derfor er det min ambition at gøre butikken til Danmarks bedste KIWI, siger Henrik Enevoldsen, der pludselig måtte sætte drømmen på standby, da butikken i nogle måneder blev sat ud at spillet.

Det kraftige og tunge snefald i november i fjor medførte en omfattende vandskade i butikken, så den måtte genopbygges på ny. Og det var derfor en stor dag for Henrik Enevoldsen, da han kunne åbne butikken igen lørdag den 27. februar i år.

– Vi har kæmpet hårdt for at vinde kunderne tilbage. Det har vi gjort med alt det gode og grønne, vi står for – ikke mindst vores faste, skarpe rabat på frugt og grønt, siger Henrik Enevoldsen, der udover det store sortiment af billige dagligvarer også byder på gode vine i samarbejde med Laudrup Vin og dansk kvalitetskød fra Himmerland Kød.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Det var forfærdeligt at holde butikken lukket et par måneder på grund af vandskade i vinter. Men nu har mine medarbejdere og jeg kæmpet os tilbage i Birkerød og har et mål om at blive KIWI nr. 1 i Danmark, siger købmand og franchisestager Henrik Enevoldsen.

Se flere fotos fra butikken her.

Mejerigården i Marstal er kommet på turisternes radar

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sommeren 2016 har flere turister end sædvanligt fundet vej til Mejerigårdens købmandsbutik i Marstal. Den beskedne forretning i Vestergade ligger ellers ikke lige på turisternes faste rute langs byens maritime miljø eller gågadens butikker med et stort og moderne supermarked som ankerbutik.

– Turisterne vil gerne opleve noget andet, end lige det, som de kan se alle andre steder i Danmark, siger købmand Bettina Lohmann og byder de nysgerrige indenfor til en tætpakket butik med en lille betjent osteafdeling og diskbetjening.

– Vi sætter en ære i at møde kunderne i øjenhøjde. Så her står vi op og får en snak med kunderne, mens vi scanner deres varer, fortæller Bettina Lohmann.

Hun kender ikke bare de faste kunder som ansigter; men er på fornavn med de fleste og får ofte en snak om børn, børnebørn, husdyr og rejser.

 Udover købmanden er butikkens faste medarbejdere gennem henholdsvis 13 og seks år Mette Bakkely og Lene Knudsen. Dertil kommer et hold af ungarbejdere.

– Vi har hver uge fire dage med vareture rundt på øen. Det koster 30 kr. at få varerne bragt hjem. Men så sørger vi også for, at mælken kommer ind i køleskabet eller låget på sildeglasset bliver åbnet, hvis man ikke kan selv, siger Bettina Lohmann, der er uddannet i SuperBrugsen Marstal og har arbejdet i en SPAR i Ærøskøbing.


– Privat har jeg altid bedst kunne lide at handle i små butikker med en personlig betjening. Så da jeg for ni år siden blev tilbudt at overtage butikken i Vestergade efter den tidligere ejer Jørgen Olsen, var det chance, som jeg ikke kunne lade gå fra mig, fortæller Bettina Lohmann.


Og selv om hun i den første tid som selvstændig købmand måtte kæmpe sig gennem en finanskrise, har hun ikke fortrudt en rejse, der begyndte som købmand i KVIK SPAR, dernæst bare SPAR og siden blev til Min Købmand og for godt et år siden ændret til Let Køb – den mindste af kæderne hos Dagrofa, der også står bag MENY og KIWI.

Se flere fotos på Facebook.

SPAR Ejstrupholm hitter med stjerneskud

Velsmurt smørrebrød, festlig fredagsmenu, ugens menu, velvalgt weekendmenu, fikse færdigretter, sund salatbar, muntre torvedage og gode grilldage frister og inspirerer kunderne i SPAR Ejstrupholm. Købmand René David Andersen kan melde om 3-cifrede indekstal på både omsætning og indtjening.

På butikkens facebookside er der hver uge tilbud og inspiration fra delikatesseafdelingen:  ”Ferien er slut for de fleste, men hvorfor ikke gøre hverdagen lidt nemmere med en sund og nem madpakke fra vores salatbar”. Eller: ”Tag et kig i vores impulskøler og bliv fristet af en nem menu, som du endda selv kan sammensætte” Eller: ”Så er vi igen klar med en lækker feriemenu, hvor du kan vælge mellem entrecotes eller kalvemedaljon, kartoffeltoppe eller bagekartofler og pastasalat eller broccolisalat.”

Købmanden i Ejstrupholm har drevet butikken i 12 år. Det er fire år siden, at han udvidede butikken, så der også blev plads til en delikatesse-afdeling med tre medarbejdere inklusiv en slagter.

I foråret kom kunderne på fornavn med de godt 120 SPAR-købmænd, som kunne byde kunderne velkommen til moderniserede butikker med fokus på fødevarer, måltidsløsninger og endnu bedre frugt- og grøntafdelinger. Det har været med til at styrke salget i SPAR Ejstrupholm.

– Mit navn kom op på facadeskiltet ved side af SPAR-logoet. Selv om de fleste af kunderne kender mig og mine medarbejdere i forvejen, så har det været med til at styrke de personlige relationer. Og det gør det også nemmere at kommunikere vores gode tilbud på Facebook, siger René David Andersen.

Se fotos fra butikken her.

Købmandens Venner kæmper for Min Købmand

Købmandsægteparret Bodil og Carsten Osther er ikke alene om at holde liv i deres købmandsbutik i Mesinge på Hindsholm på Fyn.

For godt et år siden tog lokalrådene og beboerforeningen på Hindsholm initiativ til at etablere “Købmandens Venner”, som nu har 200 medlemmer.

– Vi mener, at tiden er inde til at folk på Hindsholm rykker tættere sammen om vores lokale købmand, sagde Steen Hjorth på vegne af lokalrådene og beboerforeningerne forud for invitationen til den stiftende generalforsamling i 2015.

– Købmanden er et vigtigt samlingspunkt, når vi skal foretage vore daglige indkøb – men også hvis der skal sendes eller hentes pakker, medicin m.m., forklarede Steen Hjort.

Bodil og Carsten Osther fejrede den 30. april 2016 deres 20 års jubilæum i Mesinge. Og to dage senere – den 1. maj – havde Købmandens Venner ét års fødselsdag.

– Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi som en lille lokal købmand i mange år havde en fordel af længere åbningstider og ved at have søndagsåbent. Sådan er det ikke længere. Og derfor er det en stor støtte med den lokale opbakning, hvor frivillige hjælper til med forskellige aktiviteter i butikken, siger Bodil Osther.

Det koster 25 kr. at være medlem af Købmandens Venner. Det synlige tegn på medlemskabet er et klistermærke, som man kan sætte på sin cykel, bil eller postkasse.

– Medlemskabet skal fornys hvert år og giver to til tre særlige tilbud om måneden og rabat på vareudbringning ved et minimumskøb. For pensionister er det helt gratis, hvis man køber for et bestemt beløb. Der er også gratis entré til et af de tre eller fire årlige arrangementer i butikkens cafe på 1. salen, hvor der kan være smagsprøver på vin eller øl, bankospil eller anden underholdning.

På affaldsindsamlingsdagen den 18. april i år mødte godt 70 op hos købmanden til kaffe, rundstykker og brunsviger for derefter at rense områdets strande for affald i fire timer. Bagefter var der gratis suppe, øl og vand hos købmanden, hvor frivillige hjalp til med servering og oprydning. Der var også en præmie på højkant, som der blev trukket lod om blandt deltagerne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Det er stadig godt at være købmand i Mesinge. Men vi hører jo desværre kedelige historier rundt omkring i landet, hvor den lokale købmand er nødt til at lukke. Vi vil kæmpe for ikke at blive en del af den statistik, siger Bodil Osther.

Legende let i LET KØB

Bamser, tøjdyr, dukker, kranbiler, LEGO og en stor sæbekassebil er stablet fra gulv til loft i LET KØB i Skottegårdscentret i Kastrup. Det glæder købmand Lars Jensens Christholts indre legebarn, når han sætter legetøj på hylderne og tjekker om priserne sidder, hvor de skal.

Selv om det ikke har været let for Lars Jensen Christholt at være købmand i LET KØB i de første år efter finanskrisen, fordi banken krævede kassekreditten indfriet og slet ikke ville låne til investeringer, så har han alligevel formået at holde liv i butikken ved bl.a. at tiltrække børnefamilierne.

– Vi fik GLS pakkepost i 2015. Det gav os 11.000 flere ekspeditioner over kassen sammenlignet med året før. Den nye service får flere børnefamilier ind i butikken, som ved første besøg bliver overrasket over alt legetøjet og sidenhen nyder at gå på opdagelse i vores legetøjsbutik. Jeg tror, at den personlige stil og atmosfære, som vi tilstræber alle steder i butikken, er eftertragtet af de unge som en modreaktion til de strømlinede discountbutikker, siger Lars Jensen Christholt.

Og nu går et faktisk legende let. Omsætningen er steget både i 2015 og 2016. Samtidig er den gamle bankforbindelse erstattet med Fælleskassen, der tilbyder bedre finansiering, hvis man som købmanden investerer både i det fysiske og sociale miljø.

Egentlig var det lidt af en tilfældighed, at legetøjet kom til at udgøre en pæn del af butikkens årlige omsætning, hvor det ellers er blade, øl, vand, konfekture, brød og blomster, der ryger i indkøbskurven.

– Da nabobutikken med legetøj lukkede, tog vi restlageret ind i butikken for at sælge det. Hvad der gik over al forventning. Så besluttede min hustru Michala og jeg at opbygge legetøjsafdelingen bagest i butikken, siger Lars Jensen Christholt, der har haft butikken i snart 12 år og beskæftiger 20 medarbejdere.

Han lover at gøre alt for at holde butikken åbent til glæde for ikke mindst de lokale beboere i Skottegården, som udover butikscenter består af højhuse i 3. etager. Et meget moderne kompleks, da det blive bygget i 1955 og gør det til Danmarks ældste butikscenter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Købmand Lars Jensen Christholt sætter en ære i at skabe en meget personlig stemning i sin butik i Skottegårdscentret i Kastrup.

Se flere fotos fra butikken her.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: