Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmand til fingerspidserne

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Ronnie Borregaard sætter kursen for SPARs nye flagskib, som er udviklet til en urban fremtid SPAR Teglholmen er ikke bare en ny butik. Det er også en urban testbutik for

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Ronnie Borregaard sætter kursen for SPARs nye flagskib, som er udviklet til en urban fremtid

SPAR Teglholmen er ikke bare en ny butik. Det er også en urban testbutik for en kæde med 130 butikker, som i Danmark historisk set har stået stærkest som nærbutikken i mindre lokalsamfund.

Butikkens 32-årige købmand Ronnie Borregaard skal ikke bare trimme hylderne; han skal også trimme rytmer og rutiner, så budgetterede leverancer og planlagt sortiment er i samklang med det faktiske salg og kundernes behov.

Han kan ikke trække på historisk salg. Han må prøve sig frem fra dag til dag – uge til uge – måned for måned. Så det gælder om at have næse for de rigtige varer til den rigtige pris og få dem til at spille sammen med hele butikken. Derfor er to dage ikke ens.

Butikken er på ca. 700 salgskvadratmeter. Vinduer langs hele facaden lukker dagslyset ind. Lige inden for døren er et stort convenience-område med kaffe, kolde drikke, et bredt udvalg af bakeoff-brød og -kager, frokostretter og salater.

– SPAR har et grundsortiment på omkring 5.000 varer. Her har vi lagt ekstra 1000 til 1500 andre varer oven i, forklarer Ronnie Borregaard.

Større salg end forventet

Siden åbningsfesten den 22. august 2019 har butikken, som ventet, opnået mest salg i weekenden. Det er i en grad, så omsætningen samlet set langt overstiger det forventede.

Købmanden og de knap 20 medarbejdere skal derfor arbejde effektivt og udnytte den positive start til at få styr på bundlinje og på sigt skabe fundamentet for en arbejdsplads med yderligere ca. 10 kolleger.

Lettelsen var mærkbar, da de efter nogle uger fik en el-stabler og pallereoler til at håndtere modtagelsen af varer, så der igen kunne komme styr på lageret.

DSK fik lov at komme i praktik hos købmanden en dag i september for at komme tættere på købmandens arbejde og engagement. Dagen begyndte med, at jeg blev sat til at stryge min skjorte med SPAR-logoet, så jeg kunne fremstå præsentabelt i butikken.

Købmanden har været i gang siden kl. 6.30 og har dannet sig et overblik over dagens fokusområder og sikret sig, at butikkens forområde med aviser, blomster og brød er klar til de første kunder klokken 7. Jeg møder først klokken 8 og bliver alligevel mødt med et stort smil og velkommen.

Mens vi sammen fylder varer på hylderne, taler vi om lederens helikopterperspektiv, motivation, varespejl, eksponeringer, kvalitet, rytmer og rutiner.

Kvalitet, sortiment og service

Samtalen tager udgangspunkt i frugt- og grøntafdelingen. For ifølge købmanden er det her, at de fleste købmænd har lært faget fra bunden. Hvis man da ikke er uddannet slagter, som det også er tilfældet for flere af hans kolleger.

Budskabet er, at det kun tager en måned at køre en butik i sænk ved at slække på kvaliteten – og mindst et halvt år at bygge den op igen.

– Så lad os gøre det ordentligt fra begyndelsen, siger han, mens hans tjekker datoen på grønkålen og giver den en ny pris, hvis den er tæt på udløb.

De yderste blade fra et bundt porrer bliver fjernet. Varer trækkes frem og flyttes rundt, så der både bliver plads til nye forsyninger og et nyt udtryk.

Købmand af karsken bælg

Han taler af karsken bælg (af hjertens lyst, Den Danske Ordbog) og driller DSK’s udsendte på ukendt terræn, mens han ubesværet sikrer kvalitet og løfter bunden – både konkret ved at vende kasser, så varerne syner af mere og på det abstrakte plan i form af helhedsindtrykket, så kunderne fra midt på formiddagen møder en toptunet og salgsklar frugt- og grøntafdeling.

Samtidig observerer han bevægelser over alt i butikken og giver sig tid til at tale med kunder, medarbejdere og en sælger fra et mindre og eksklusivt chokoladefirma.

Det er ikke kun på grund af lønprocenten: Men købmanden sætter en ære i at arbejde på lige fod med sine medarbejdere. Han har ikke faste vagter i kassen. Men han tager kassen, når der lige er et hul, der skal lukkes. Og han fylder varer op og lukker huller på hylderne.

Fokus og indsatser

– Samtidig skal jeg have blik for butikkens udvikling, fokus- og indsatsområder, så vi fremstår stærkt på kvalitet, friskhed og kompetencer, forklarer Ronnie Borregaard og tilføjer:

– Derfor har vi gjort gangene så brede, at kunderne kan komme rundt med barnevogne og føle, at der er plads, mens vi fylder varer på hylder, bokse og skabe.

Efter et par timer med opfyldning hober de tomme kasser sig op. Og det er tid til oprydning, inden han går videre til næste opgave som er bestilling af varer til næste dag. Dagen igennem er der deadlines på frugt, grønt, mejeri, pålæg, tørvarer og kolonial. Og det kan kun nås gennem et teamwork, hvor medarbejderne kender deres opgaver til punkt og prikke.

 

Ronnie Borregaard var indtil den 1. juni 2019 købmand i MENY på Bøsbrovej i Randers. Han har været souschef i SuperBrugsen Matthæusgade på Vesterbro i København og været uddeler i Brugsen på Hovedbanegården, inden han nåede et kort mellemspil som købmand i Randers.

 

Selv om Ronnie Borregaard, der er uddannet finansøkonom i 2011, ikke har taget den traditionelle vej ind i dansk dagligvarehandel og heller ikke har en formel butiksuddannelse, har han bevist, at han kan identificere potentialet blandt medarbejdere, beliggenhed, koncept, markedsføring og kommunikation på sociale medier.

 

 

Købmandens pejlemærker

Sikre VEDHOLDENHED ved at være:

    • Tæt på salg
    • Tæt på sortiment
    • Tæt på kvalitet
    • Tæt på medarbejdere og kunder
    • Tæt på ryddelig, ren og overskuelig butik

Kom med Ronnie på arbejde i frugt- og grøntafdelingen

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=eRRgLCOKHBQ”][/vc_column][/vc_row]

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Billedet viser en mindre købmandsbutik i en mindre by i landdistrikterne
Debatindlæg

Landsbyers livsnerver er truede

En del af vores landdistrikter står over for store udfordringer som butiksdød og fraflytning, men også med unikke muligheder for udvikling og vækst.

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: