Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmand klar til vækst

Søren Engberg vil med MENY supermarkeder i Rødovre Centrum og Værløse Bymidte jagte kunder og vækst med købmandskab, dygtige medarbejdere og et toptrimmet koncept MENY har været på danskernes menu-kort

Søren Engberg vil med MENY supermarkeder i Rødovre Centrum og Værløse Bymidte jagte kunder og vækst med købmandskab, dygtige medarbejdere og et toptrimmet koncept

MENY har været på danskernes menu-kort i tre år og har slået sit navn fast som hele Danmarks fødevaremarked. Nu er købmand Søren Engberg i Storkøbenhavn klar til at gå i kamp for at vinde omsætning og indtjening med to butikker, der til sammen appellerer til en bred gruppe af den storkøbenhavnske befolkning.

For et par år siden udvidede Søren Engberg sin hidtidige arena på 1300 salgskvadratmeter i Værløse til også at omfatte 1.900 m2 i Rødovre Centrum. Til sammen omsætter de to MENY-butikker for knap 250 mio. kr. og beskæftiger ca. 150 medarbejdere.

– MENY i Værløse er en lokalt forankret butik, hvor det er sortimentet og relationen mellem kunde og medarbejdere, som er kernen i købmandskabet. Efter at Irma har valgt at trække sig fra Værløse Bymidte er vores nærmeste konkurrent et varehus.

– Vi har styrket vores profil som madbutik med dygtige ”MADarbejdere” i frugt, grønt, slagter, delikatesse, vin og ost. Dertil kommer brød og blomster, der samlet set gør vores butik til kundemagnet og lokalt omdrejningspunkt for dagligvareindkøbet, siger Søren Engberg, der har ansat den 25-årige butikschef Sander Dick-Nielsen til at forestå den daglige drift af supermarkedet.

MENY af navn og gavn

Siden Søren Engberg i begyndelsen af 2016 overtog butikken i Rødovre Centrum har en stor del af hans ledelsesmæssige ressourcer været bundet til opgaven med at forvandle supermarkedet til et konceptmæssigt flagskib i MENY-kæden.

– Butikken havde et halvt års tid været en MENY af navn, da jeg overtog den. Men den var ikke blevet renoveret i 10 år og manglede derfor en stribe opdateringer for også at kunne være MENY af gavn, fortæller Søren Engberg.

Han overtog butikken i forventning om at kunne omstille butikken med nogle enkle ændringer og udnytte sine mange års erfaring med købmandskab og ledelse. Men der skulle mere til. Butikken blev vendt 180 grader, hvad der i efteråret 2016 krævede en omfattende renovering, der kostede på kundestrøm og omsætning.

Fra sommeren 2017 begyndte omsætningen at stige igen, og efter en vellykket julehandel er de 3-cifrede indekstal fortsat ind i 2018. Omsætningen er nu over udgangspunktet ved omstillingen af butikken.

– Som centerbutik er det afgørende, at vores brand trækker kunder ind i butikken. Derfor skal butikken være et konceptmæssigt flagskib i MENY, hvor måltidet er i fokus. Vi ligger på en centergade i konkurrence med selvstændige handlende, der tilbyder kød, fisk, brød, blomster, chokolade, vin og gaveartikler, hvorfor vi skal balancere mellem supermarked og gourmetbutik, siger Søren Engberg og uddyber:

– Vi skal møde kunderne som en gæst, når de kommer ind i butikken og vil købe det, som de ikke kunne få hos de specialhandlende. Vi kan vende det til vores fordel, når de ser, at vi hele vejen rundt kan tilbyde et sortiment og en kvalitet, som matcher kundens behov. Næste gang køber de måske fisken hos os. Og som supermarked er det naturligt for kunden med selvbetjening. Men vi står til gengæld klar med faguddannet betjening fredag og lørdag, hvor vi for alvor slår igennem som weekendbutikken.

I MENY Rødovre er det butikschef Carsten Rasmussen, der har ansvaret for den daglige drift.

Vil det bedste for kunden

Uanset om det er MENY i Rødovre eller Værløse, er det Søren Engbergs erfaring som købmand siden 1990, der former og garanterer en kultur, hvor alle er oplært til at yde deres bedste gennem tillid og faste rammer.

– Det rammer os altid hårdt, hvis vi bliver kritiseret af vores kunder på f.eks. Facebook. For det er vores ambition at byde kunderne velkommen til vores butikker som var det et 5-stjernet hotel, hvor gæsten bliver mødt af et goddag i receptionen og får serveret god mad i restauranten.

– Hvis vi får kritik, så er det fordi, vi har fejlet, eller fordi vi har givet kunden en forventning, som vi ikke har kunnet leve op til. Det kan vi så enten løse ved at forbedre os og styrke vores kompetencer eller være tydeligere i vores kommunikation om, hvad kunden kan forvente i vore butikker.

Søren Engberg, 53 år, har været købmand siden 1990.  Her ses han sammen med grøntchef Kim Jæger i MENY Rødovre. Foto: Flemming Effersøe

Konstituerede koncernchef Jesper Lok med et budskab til købmændene i MENY.

 

Her kan du læse om Søren Engbergs syn på ledelse:

 

28 år som købmand

Søren Engberg var kørt fast i konflikter med sin folkeskolelærer, men blev opdaget af SPAR-købmand Jørgen Christensen, der var kendt for at give ”unge knægte” en fremtid gennem faste rammer og holdning til deres adfærd

Både købmand Søren Engberg med MENY-butikker i Værløse og Rødovre og købmand Michael West, som driver MENY i Domus Vista på Frederiksberg, har på samme tid stået i lære og en form for livets skole hos den tidligere Værløse-købmand Jørgen Christensen. Begge har gennem årtier haft succes med deres eget købmandskab.

– Personligt var jeg kørt fast i konflikter med min folkeskolelærer. Så det var altid en kærkommen pause fra skolen at passe mit job som flaskedreng hos Jørgen. Han kunne se, at jeg trivedes med arbejdet i butikken og tilbød mig en læreplads. Fra den dag fik jeg min første og eneste drøm om et arbejde: Jeg ville være købmand. Og efter 28 år som købmand har jeg ikke fortrudt, selv om det er hårdt arbejde, siger Søren Engberg.

Han peger på, at rollen som købmand kom til at ændre sig afgørende, da butikkerne kunne holde åbent om søndagen: – Pludselig var du nødt til selv at definere din arbejdstid. For det er jo trods alt fysisk umuligt at arbejde alle ugens dage i hele butikkens åbningstid. Og alligevel er du på døgnet rundt. For man slipper aldrig ansvaret.

For en købmand, der selv sætter en ære i strukturer og faste rammer, har det været lidt af en bitter pille at sluge. Og han frygter for, at det ikke har været til gavn for den overordnede samfundsudvikling, hvor befolkningen er vænnet til handel og vandel døgnet rundt.

– Det smitter af på vores relationer til hinanden. Vi bliver rodløse og forvirrede, mener Søren Engberg, der i Livgarden og på sergentskolen i Sønderborg blev bestyrket i, at strukturer og faste rammer er fundamentet for god ledelse.

Ikke som en autoritær leder, hvor købmanden udstikker ordrer og kontrollerer. Det handler derimod om at have øje for de personer, som med den rette indstilling, kan modnes til at tage ansvar og blive dedikerede medarbejdere.

– Som leder skal man først og fremmest smitte sine medarbejdere med egen entusiasme. Som et hold får vi begejstringen til at folde sig ud og dermed skabe resultater.

Søren Engberg fik sin egen SPAR-butik som 25-årig. Senere blev han købmand i Prima.

– Dengang så vi alle sammen op til Prima i Rødovre Centrum, så det har været lidt af drøm at få mulighed for at stå i spidsen for en forvandling af MENY fra en god butik til en fantastisk butik, siger Søren Engberg.

Han invitererede ”MAD-arbejderne” til personlig samtale for at fortælle om sine visioner for butikken og for at høre om deres.

– Jeg tror ikke på den gammeldags autoritære ledelsesstil med kontrol. Det vil de unge slet ikke kunne bruge til noget i dag, og det ville give et dårligt resultat. En god leder skal sætte hjørneflagene, og så have tillid til, at han har sat det bedste hold til at spille inden for stregerne, siger Søren Engberg.

Han fungerer selv bedst blandt kunderne: – Men med vores åbningstider og den moderne digitale tidsalder, er det vigtigt, at man kan skalere god kundeservice op i en større skala.

Med stadig mere handel på digitale platforme er Søren Engberg klar over, at den fysiske butik i fremtiden skal kunne gøre sig mere end almindelig lækker over for kunderne.

– Kunderne skal gå inspirerede ud af butikken og med behovet for de kommende dages måltider løst. Om den enkelte kunde så foretrækker færdigretter eller retter, hvor der skal findes og tilberedes en masse ingredienser, siger Søren Engberg og tilføjer:

– Udespisning er i kraftig vækst, og kunderne har ofte brug for hurtige løsninger. Vi skal derfor gøre mere ud af udvalget af færdigretter eller semi-færdige retter, men uden at slække på kvaliteten og uden at fjerne muligheden for at kunne købe varer til et måltid lavet fra bunden.

– Jeg tror, at supermarkederne bliver én stor måltidskasse i overført betydning, hvor varegrupperne vil glide mere og mere sammen, så der på et tidspunkt i fremtiden måske ikke vil være en egentlig grønt- eller slagterafdeling, men afdelinger med halvt eller helt færdige måltidsløsninger – lige til at tage med hjem. Vi er der ikke endnu, men jeg tror vi kommer derhen, og MENY vil være danskernes foretrukne måltidskasse.

Søren Engberg er valgt til at repræsentere 120 MENY-købmænd over for kædeledelse i Dagrofa. Og han oplever, at kollegerne føler sig godt repræsenteret på grund hans købmandskab, der er forankret i to MENY-butikker, som med hver deres profil – som centerbutik og lokal dagligvarebutik – dækker en meget stor del af danskernes indkøbsønsker og behov og dermed repræsenterer næsten alle MENY-butikker.

– Som tidligere Prima-købmand i en kæde med stor selvfølelse og selvbevidsthed oplever jeg, at MENY som kæde er godt på vej til samme niveau. Og at købmændene forstår værdien af at stå sammen.

– Som købmænd i MENY ved vi, at vi alle må spise lidt af hele menuen for at få en stærk, landsdækkende kæde, siger Søren Engberg og henviser til bestyrelsesformand og konstitueret koncernchef Jesper Lok, der har mødt købmændene med disse ord: I kan hver især vinde et slag eller to – men krigen kan vi kun vinde sammen.

MENY i Rødovre Centrum, som er Danmarks ældste store overdækkede indkøbscenter og rummer med seneste tilbygning i marts i år 160 butikker.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: