Nyheder

Klar til den digitale turist

17. november 2017
             
    

Siden finanskrisen har turismeerhvervet været den største jobskaber i Danmark. Det satte sit præg på stemningen, da HORESTA for nyligt holdt årsmøde.

Med over 27.000 nye arbejdspladser siden 2008 har hotel-, restaurant og turismeerhvervet (HORESTA, red.) skabt vækst og udvikling for også andre erhverv end hoteller og restauranter. F.eks. har mange købmænd fordel af stigende turisme i deres område – ikke mindst hvis det lykkes at forlænge den sæson, hvor der er stor tilstrømning.

I 2025 forventes antallet af internationale turistankomster at nå op på 1,6 milliarder om året på verdensplan.

Der var derfor god grund til at glæde sig over udviklingen for hotel- og restauranter, da HORESTA holdt sin årsdag i Aarhus – den europæiske kulturhovedstad 2017.

Danmarks 2. største by har for første gang rundet en milepæl med en million overnatninger om året og er dermed selve billedet på en branche i rivende udvikling.

HORESTAs formand Jens Zimmer Christensenen understregede i sin velkomst, at der trods optimismen er tale om en ulige fordeling af væksten. I sær uden for de større byer findes hoteller med belægningsprocenter på under 50.

Med regeringens udspil til regulering af privat udlejning – herunder Airbnb – havde HORESTAs adm. direktør Katia Østergaard håbet, at konkurrencen mellem private og professionelle om turisterne ville blive mere lige:

– På den ene side glæder vi os over, at der er regulering på vej vedrørende deleøkonomi, så man øger mulighederne for at forhindre sort økonomi. På den anden side får de private udlejere flere dage at udleje i og store skattefordele, der skævvrider konkurrencen yderligere.

Uanset diskussionen om rammevilkårene for de professionelle hotelejere, så viser den fremadstormende digitale deletjeneste, at det klassiske turisterhverv har brug for at gentænke sit forhold til eget produkt, medarbejdere og markedsføring. Derfor temaet for årsdagen ”Let’s Rethink…”

Erhvervsminister Brian Mikkelsen var efter en brandtale af to unge piger om fremtidens forbruger den første på scenen ved årsdagen med et budskab om, at regeringen med sin seneste erhvervspakke har taget skridt til at forbedre rammerne for turismen og er klar til at støtte en øget digitalisering, som gør det endnu nemmere for alverdens turister at få en god oplevelse i Danmark.

Tyske Marco Nussbaum kom på scenen og fortalte om, hvordan han med de første tre Prizeotels har skabt fundamentet for en kæde, der er klar til vækst ved at fokusere på pris, design, medarbejdere og digitale løsninger. Kæden er kendt for et design som er ”instagramable” – det vil sige, at gæsterne med egne fotos er med til at markedsføre hotellet på de sociale medier.

De godt 400 gæster til årsdagen mødte også to unge kvinder, der har gjort det til en levevej at formidle deres liv og tanker med video på YouTube og billeder på Instagram. Simone Wulff og Louise Bjerre har over 100.000 følgere på de to sociale kanaler og samarbejder med erhvervslivet om at skabe synlighed over den unge generation.

Endnu inden jakkesæt og slips indtog scenen, blev gæsterne mødt af fremtidens forbrugere, interessenter og kritikere. På formfuldendt engelsk understregede to 12-årige piger, at det er en nødvendighed at forstå deres generation og konstant gentænke sin forretning.

Læs mere her

> Globalt turistboom