Nyheder

Kæmpe øl-smagning i Køge

28. februar 2018
             
    

Købmand Per Jensen og ansvarlig for specialøl Brian Hansen i WIKA-MENY inviterede i aftes til to timers humle-eldorado for 270 øl-entusiaster

Braunstein, Bryghuset Røde Port, Hoppe Beer, Fur Bryghus, Skands Bryghus, Thisted Bryghus, One Pint, Premium Beer, Belgiske Hus, WIKA Barley Wine & Vintage samt Cider House kunne i aftes i WIKA MENY Køge byde på smagsprøver på næsten 150 specialøl.

270 gæster havde betalt 140 kroner for at få lov at gå rundt i butikken mellem kl. 19.30 og 21.30 og smage på nyheder og klassikere fra lokale, nationale og udenlandske bryggerier. Lige fra nanobryggerier som Hoppe Beer over det lokale fyrtårn Braunstein til Kissmeyer Beer & Brewing fra landets 2. største bryggeri Royal Unibrew.

Butikkens slagter- og delikatessemedarbejdere havde tilberedt rigelige mængder af mos og svinekæber, der gav sus i vingerne til Braunsteins Dragonfly Orkla Porter – en kraftig Baltic Porter.

Smagningen var arrangeret i samarbejde med Dansk Ølentusiasters afdeling i Køge, som i fjor kunne fejre sit 15 års jubilæum. Omdrejningspunktet for ølentusiasterne i Køge har gennem alle årene været Hugos Kælder og WIKA MENY.

– Fra tid til anden inviterer vi en foredragsholder til Hugos Vinkælder for at fortælle os om øl og beslægtede emner som ølkultur, brygning, historie og rejser. Vi smager på forskellige øl og mange får lyst til at købe dem. Så kan vi som regel henvise til WIKA MENY, siger Gert Højer Petersen, der er formand for ølentusiasterne i Køge.

Han glæder sig over samarbejdet med købmand Per Jensen og butikkens ølansvarlige Brian Hansen om såvel arrangementer som et sortiment med hele 300 forskellige øl.

Danske Ølentusiaster blev stiftet for 20 år siden –  september 1998 – som den første samlende ølorganisation i Danmark. 22 ølentusiaster fra hele landet var samlet på Carlsens Kvarter i Odense og fik skabt en ny organisation, som med tiden fik op mod 10.000 medlemmer.

Næsten hver tiende øl, der blev drukket i 2017, var en specialøl. Ale og hvedeøl er danskernes favoritter.  Det viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

– Det er glædeligt at se, at de danske ølforbrugere har taget det alsidige ølmarked til sig og prøver nye, specielle øl. Det er en udvikling, vi som forening, har kæmpet for i snart 20 år. Foreningens mål er stadig at understøtte det alsidige ølmarked, så ølkunderne får endnu flere typer af øl at vælge mellem, siger Hans Peter Jepsen, landsformand i Danske Ølentusiaster.

Den ansvarlige for specialøl i WIKA MENY Køge, Brian Hansen, fortæller, at det er 21. gang, at der holdes ølsmagning i butikken: – Op mod en tredjedel af vores ølomsætning udgøres af specialøl. Og vi har mange kunder, som gerne køber en Barley Wine, der sagtens kan koste over 100 kr. pr flaske.

WIKA MENY i Køge har været med helt i front i den danske ølrevolution, som for alvor fik næring, da Dansk Retursystem blev etableret i år 2000 som led i lovliggørelsen af dåser til øl og sodavand. Dermed blev det logistisk muligt at håndtere engangsflasker, hvad der gjorde det nemmere for et mikrobryggeri på Ærø eller Bornholm at sælge deres øl til hele landet.

Da Carlsberg i 2002 søsatte projektet Semper Ardens havde man som mål ikke kun at skabe nyt bryg, men også at gøre danskerne opmærksom på kombinationen øl og mad. Brandet Jacobsen fulgte efter og så Brewmasters Collection med bl.a. en letdrikkelig IPA.

I år 2000 var der 18 bryggerier i Danmark. Nu er der 10 gange så mange – lidt afhængig af opgørelsesmetode.

Forkælelsen af forbrugerne med bedre smag, kvalitet og udbud er gået hånd i hånd med produktudviklingen og antallet af arbejdspladser på de nye bryggerier, hos distributørerne og forhandlerne. Dansk øl har udviklet sig til at være en både folkelig og raffineret drik.

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole fik samtidig hurtigt hævet kvaliteten af det danske mikrobryg, med sin diplombryggeruddannelse, da entusiastiske håndbryggere ville erobre en bid af ølmarkedet.

Selv om ølrevolutionen siden har kostet flere mikrobryggerier livet, og mange har betalt dyre lærepenge, så tegner der sig et billede af, at brygmestre uden stor startkapital, autodidakte håndbryggere og kapitalstærke partnere har formået at opbygge stærke brands.

Brian Hansen glæder sig over, at han med Brugsforeningen Fensmark som en del af MENY siden årsskiftet har fået en stærk alliancepartner i skikkelse af ølkøbmand Herman Olsen.

– Han er meget respekteret for sin viden om øl og sortiment. Til sammen har vi en stærkt øl-akse  tværs over Sjælland fra Næstved til Køge, siger Brian Hansen.

Tirsdag den 6. marts 2018 inviterer WIKA til en eksklusiv smagning med ingen ringere end Samuel Smith’s oldebarn, Sam Smith. Ca. 60 – 70 billetter er sat til salg.

Vil du vide mere om øllets udvikling i Danmark, så kan du med læse DSK Magasinet fra september 2016, hvor der ølforfatter Carsten Berthelsen giver sit bud på hvor øllet er på vej hen.

Bryggeriforeningen udgav i 2015 et særnummer om den danske ølrevolution. Her kan du læse om de mange mindre bryggerier, som forandrede markedet.

Se også fotos fra ølsmagningen på DSKs facebookside.

Mekka for ølentusiaster