Nyheder, Temaer

Jonas Frimann puster ny liv i flagskib for convenience

17. maj 2018
             
    

Tema: Unge købmænd

Drømmer du om ansvar, frihed og resultater, der tæller hver eneste dag? Så følg med her på siden og mød en stribe unge, dygtige købmænd, der gør en forskel for 7-Eleven, REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand og ABC-Lavpris.

Vi lægger ud med Jonas Frimann. Som flaskedreng i Højby på Fyn fik han med en dygtig leder som rollemodel færten af det dynamiske butiksliv, hvor der sjældent er langt fra tanke til handling, og hvor resultatet af indsatsen kan ses på indekstallene dagen efter.

Allerede som 25-årig kunne Jonas Frimann stille sig i spidsen for 7-Elevens ældste butik i Danmark. Den åbnede for 25 år siden på Trianglen på Østerbro i København

For halvandet år siden fik den dengang 25-årige fynbo Jonas Frimann ansvaret for nøglerne til 7-Elevens første butik i Danmark: Og den unge købmand glæder sig over at skulle stå i spidsen for butikken, når den til september kan fejre sit 25 års jubilæum på Trianglen i København.

Sammen med kæresten Amalie flyttede Jonas Frimann i efteråret 2016 fra Odense til Ølby ved Køge og pendler hver dag med S-toget ind til Østerport for at drive sin egen butik, der har åbent døgnet rundt og har 16 på lønningslisten.

– Jeg kan takke min kæreste, som studerer jura og har en god forbindelse til sin bank, for, at jeg fik mulighed for at låne til sikkerhedsstillelse for at blive franchisetager og købmand i 7-Eleven, fortæller Jonas Frimann, der trods sine unge debut som købmand har flere års ledererfaring fra en selvstændig brugsforening i Højby syd for Odense.

Og banken har ikke haft grund til bekymring. Der er høvlet en god bid af gælden i 2017. Og de foreløbige resultater for salg og indtjening ligger pænt over budgettet for 2018.

Kursen er sat for flagskibet

Jonas Frimann fik hurtigt rettet op på rytmer og rutiner i en butik, som var gået lidt i stå: – Nu er vi alle på dupperne for at leve op til butikkens historie som flagskib, hvor service, sortiment og forsøg med nye varegrupper er det, som kunderne skal kende os på.

Det første halve år arbejdede han nærmest i døgndrift for at få butikken i god gænge. Så kæresten måtte planlægge flytningen og klare papirarbejdet i forbindelse med køb af lejlighed.

– Det har kunnet betale sig for mig at investere meget tid i butikken i den første tid. Både i forhold til medarbejdere og kunder. Der er nu mindre udskiftning af medarbejdere og dermed en stabil stab af erfarne medarbejdere. Og jeg har lært min kundekreds at kende, fordi jeg bruger mest mulig tid i butikken og mindst mulig tid på papirarbejde og pc.

– Mange kunder har da også bemærket min fynske dialekt – men de er vist ikke klar over, at jeg er butikkens købmand, for i butikken er vi først og fremmest et team, hvor det er naturligt for alle at tage ansvar og være ærlige over for sin kollega, hvis man synes, at vedkommende ikke har trimmet eller gjort sit arbejde godt nok, forklarer Jonas Frimann.

Han lægger også store lodder på købmandsvægten for at synliggøre 7-Elevens overordnede otte fælles værdier som f.eks., at ”kunden er vores øverste chef” og ”vi taler med hinanden – ikke om hinanden”.

Med en kønsfordeling på 60 pct. mænd og 40 pct. kvinder er den unge købmænd tæt på at have sit drømmehold, om end han godt kunne tænke sig lidt flere kvinder bag disken:

– Kvinderne er måske lidt bedre til at læse kundernes behov og få dem føle sig godt tilpas, mens mændene i højere grad tilpasser sig vores koncept og holder sig inden for rammerne. Det er selvfølgelig en generalisering. Men samlet set er vi et stærkt team, som på det individuelle plan supplerer hinanden godt.

Filterkaffe kontra café latte

Selv om 7-Eleven som conveniencebutik og strøgbutik har en naturlig appel til unge på farten, så betyder beliggenheden på det mondæne Østerbro, at mange ældre, købestærke kunder også dagligt kigger forbi for at købe brød, salater, mindre færdigretter og kioskvarer.

– Vores filterkaffe, der er udviklet i samarbejde med Peter Larsen Kaffe, har desuden skabt en renæssance for en type kaffe, der ellers har stået i skyggen af den ellers så populære caffé latte eller cappuccino.

– Det er især de unge studerende og håndværkerne, som har taget godt imod vores hjemmebryggede kaffe på økologiske aribaca bønner og naturligvis mærket med fair trade. Smagsprøver og en god pris på 13 kroner for en almindelig kop og 16 kr. for en stor kop har hjulet salget på vej. Vi rammer også et hul i markedet med vores miniudgaver af donuts med en pris på 20 kroner for tre styk.

Handling tæller

Det var som flaskedreng i SuperBrugsen Højby med uddeler Søren Mortensen som rollemodel, der fik Frimann på færten af det dynamiske butiksliv, hvor der sjældent er langt fra tanke til handling, og hvor resultatet af indsatsen kan ses på indekstallene dagen efter.

Jonas Frimann erindrer: – Jeg klarede med hiv og sving at gennemføre en højere handelseksamen. Der skete nok lidt af en forvandling med mig, da sporene til en karriere blev lagt til rette som ledertrainee i Coop, hvor jeg fik topkarakter i flere merkonomfag. Personaleledelse og konceptstyring tændte mig.

Fra en stilling som souschef i SuperBrugsen Højby søgte Jonas Frimann nye græsgange som salgskonsulent for Oliver Twist, der sælger tobakspastiller. Gennem et par år plejede han 800 kunder i primært det sydjyske og fynske med afstikkere til Sjælland.

– Efterhånden begyndte jeg at savne kontakten til kunder og kolleger. Det var lidt et ensomt liv på landevejene. Jeg vidste ikke rigtig noget om det at være franchisetager, før jeg så en annonce fra benzinselskabet OK. Men det fik mig til første gang at undersøge det som en mulighed for at blive selvstændig, fortæller Jonas Frimann.

God oplæring

Da 7-Eleven blev ledig på Vestergade i Odense, søgte han jobbet og blev kaldt til samtale. Men kæden mente, at han skulle klædes bedre på i forhold til drift og ledelse.

– Jeg fik tilbuddet om en butik i København og oplæring hos bl.a. 7-Eleven købmændene Lisbeth Britt Jensen i Odense og Janne Møller i Shell/7-Eleven Ejer Bavnehøj ved Aarhus. I København var det købmand Nikolaj Steen Jensen, som rustede mig til tempoet i staden.

Jonas Frimann roser 7-Eleven for at give ham en professionel introduktion til kædens drift, koncepter og værdier: – Kæden har et fantastisk bagland, hvor en masse dygtige kolleger er klar til at hjælpe købmanden. Det har været en meget positiv oplevelse og gør det sjovt at lægge mange timer i sit arbejde, fordi du bliver belønnet med god sparring og din egen bundlinje.

Jonas Frimann var 25 år, da han fik ansvaret for 7-Eleven på Trianglen på Østerbro. I september kan butikken som den første 7-Eleven i Danmark fejre sit 25 års jubilæum.

Danmarks første 7-Eleven

Den første 7-Eleven i Danmark blev åbnet den 14. september 1993 på Trianglen på Østerbro. I første omgang koncentrerede 7-Eleven sig om København, hvor brokvartererne og city hurtigt blev dækket af mange butikker. Siden kom Aarhus, Aalborg og Odense til. Butikkerne har primært været placeret på gadehjørner, centralt på steder, hvor der færdes mange mennesker. Kæden har i dag 180 butikker.