Nyheder

Ingen skam at spørge om alder

11. september 2018
             
    

Den 13. september sætter en lang række dagligvarebutikker fokus på at spørge om ID med en særlig ID-dag. ID-dagen skal gøre os bedre til vise vores alder 

Vi skal vænne os til at spørge, og blive spurgt om vores alder. Det er et af budskaberne på ID-dagen den 13. september, hvor dagligvarehandlen sætter spot på alderskontrol, når de unge kunder alkohol, tobak, håndkøbsmedicin eller spil. For er de gamle nok til at købe disse varer?

– Mange medarbejdere oplever, at kunder reagerer negativt, hvis de bliver spurgt til deres alder, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd, DSK.

Han forklarer, at en kassemedarbejder måske tøver med at spørge om ID-kort, hvis man flere gange er blevet skældt ud for at passe sit arbejde med at spørge om legitimation.

– Så kan det være, at man ikke altid får spurgt efterfølgende. Det skal vi have gjort noget ved, siger Claus Bøgelund Nielsen og understreger, at det er dagligvarebutikkernes ansvar at leve op til reglerne om salgsaldersgrænser.

I maj i år gik 29 partnere fra en sammenslutning af producenter, organisationer, detail- og underholdningsbranche sammen om en kampagne med fokus på aldersgrænser.

Op til kampagnen viste en undersøgelse, at der stadig er et stort behov for at have ID-kultur på dagsordenen.

– 65 pct. af de adspurgte synes, der bør spørges mere om ID i Danmark. Samtidig har 20 pct. af alle, der har haft behov for at vurdere folks alder på jobbet, prøvet at blive råbt ad, når de har spurgt om alder, siger Claus Bøgelund Nielsen.

På ID-dagen vil udvalgte butikker fra bl.a. REMA 1000 have ekstra fokus på ID-kontrol og forsøge at starte en samtale med kunderne om det at vise ID – blandt andet det digitale billed-ID Smart ID, som alle kan hente til deres mobil.

Danske Spil har været primus motor i udviklingen af Smart ID, som gør det muligt at have gyldigt billed-ID på sin smartphone. Smart ID fungerer som et alternativ til pas, kørekort eller anden gyldig billedlegitimation.

-Det bedste sted at starte dialogen om alderskontrol, er der hvor kontrollen foregår. Vi er ikke så vant til at blive spurgt om ID i Danmark, men det burde være naturligt, når man køber noget med aldersbegrænsninger på. Vi har udviklet Smart ID for at det skal være lettere at vise ID, men at ændre kulturen kræver noget fra både forhandlerne og kunderne, siger Stine Hove Marsling, CSR-direktør i Danske Spil.

 

Nøgletal fra undersøgelsen

Danske unges forhold til at spørge eller blive spurgt om ID.

  • 20 pct. af alle, der har haft behov for at vurdere folks alder på deres job, er blevet råbt ad, mens otte pct. er blevet truet og to pct. udsat for fysisk vold
  • 30 pct. Af de unge har forsøgt at snyde med ID en enkelt eller flere gange
  • 49 pct. af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriterede. Alligevel synes samme antal unge, at man i Danmark bør være mere konsekvent med at spørge folk om ID samt at det er okay, hvis en kassemedarbejder eller dørmand afviser folk, der ikke har medbragt ID.
  • 38 pct. af de unge synes det er okay at snyde med ID, hvis forældrene har givet lov.

Den generelle danske befolknings forhold til at spørge eller blive spurgt om ID.

  • Flest danskere (82 pct.) mener, det er et alvorligt problem, hvis unge snyder med ID eller på anden måde lyver om deres alder for at spille om penge. Færrest (51 pct.) mener, det er alvorligt, hvis unge snyder for at købe øl i en butik
  • 13 pct. af danske forældre synes, det ville være acceptabelt, hvis deres børn en gang imellem snød med ID for at købe en vare eller komme ind på et sted med aldersbegrænsning
  • 28 pct. mener, at det er okay, hvis en ung snyder med ID eller på anden måde lyver om sin alder for at købe en enkelt øl, mens seks pct. mener, at det er i orden, hvis den unge vil spille om penge
  • 65 pct. synes, der bør spørges mere om ID i Danmark.
  • 69 pct. synes det er okay, hvis en kassemedarbejder eller dørmand afviser folk uden ID uanset deres alder Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion i perioden 9. til 13. maj 2018 blandt 1115 respondenter i aldersgruppen 16-75 år.