Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Gamma er den nye friske IPA i købmandens køleskab

Brian Lindberg Hansen, WIKA MENY Køge, på besøg hos GAMMA, som er et af de nye danske kvalitetsbryggerier, der har gjort det overflødigt for ølkøbmanden at gå på indkøbsjagt efter

Brian Lindberg Hansen, WIKA MENY Køge, på besøg hos GAMMA, som er et af de nye danske kvalitetsbryggerier, der har gjort det overflødigt for ølkøbmanden at gå på indkøbsjagt efter specialøl i udlandet

Op til påsken kunne Gamma sætte sit første bryg over på et helt nyt, topmoderne bryganlæg i Herlev.  Tre uger senere var brygget klar til at blive tappet og klar til salg.

Ølkøbmand Brian Lindberg Hansen, WIKA MENY Køge, og bryggeridirektør Jakob Nørby Houmøller.

Eventyret begyndte i Ølkollektivet i Gørløse, hvor øl som double IPA´en Big Doink og IPA´en Freak Wave satte en ny kvalitetsstandard for dansk specialøl. En dåse på 44 cl. koster over 40 kroner.

Blandt bryggeriets gode og stabile kunder er også WIKA MENY Køge, hvor ølkøbmand Brian Lindberg Hansen var blandt de første til at se potentialet i det nye øl, som ikke bare skal nydes kold. Men også frisk, da øllet er karakteriseret ved sin tørhumling, hvad der giver en unik smagsprofil.

Hos WIKA MENY kan kunderne finde øllet fra bl.a. Gamma, Flying Couch, Dry & Bitter og Ale Farm – alle danske bryggerier – på køl. Disse nyere bryggerier har været med til at højne kvaliteten af dansk specialøl ved at levere øllet i dåser spækket med humlearoma.

– Jeg synes, at kunderne skal smage øl så friskt som muligt. Især de tørhumlede versioner af IPA og pale ale. Derfor har vi en stor del af vores IPA og pale ale i køleskabe i butikken og opbevarer også øllet på køl på lageret. Det giver bare en bedre smagsoplevelse, siger Brian Lindberg Hansen.

Udenlandsk øl på retræte

Det nye danske specialøl har de seneste år også været med til at ændre ølkøbmandens indkøbsstrategi. Det udenlandske specialøl udgjorde tidligere op mod 40 pct. af salget målt på kroner i WIKA MENY. Nu er det reduceret til en marginal del af sortiment, da kvaliteten ikke nødvendigvis kan måle sig med øllet fra de nye danske bryggere, som selv dyrker en international profil.

– Det er også dyrt, tidskrævende og besværligt at hente øl hjem fra USA. Samtidig efterspørger kunderne helt friskaftappede øl. Forbrugsmønstret minder efterhånden en del om den måde, som kunderne køber mælk på. Derfor betragter vi også øllet som en ferskvare, selv om det formelt set hører under tørvareafdelingen, siger Brian Lindberg Hansen.

Og prisen på de nye øl afskrækker ikke en ny generation af ølelskere. De unge henter viden og inspiration på især Instagram og Untappd. Og de køber som regel kun et par dåser ad gangen. Men de gør det hyppigt for at få det så friskt som muligt.

Bartendere brygger på ny generation af specialøl

Den strømlinede produktion af specialøl hos Gamma sætter nye standarder for dansk øl. En gruppe af tidligere bartendere har investeret otte mio. kr. i form af et stort engelsk brygværk med dåsetappelinje.

Selv om coronapandemien i en periode har kappet forbindelseslinjerne til bryggeriets normale afsætningskanaler, så har bryggeriets egen webshop, dørsalg, danske butikker og udlandet holdt omsætningen oppe.

– Vi havde et produktionsstop på et par måneder, da vi tidligere i år flyttede bryggeriet fra Gørløse til Herlev. Selv om vi havde opbygget et lager, så var vi næsten i bund, da vi endelig kom i gang med at producere på det nye bryganlæg, fortæller bryggeriets direktør Jakob Nørby Houmøller.

Visionen for Jakob Nørby Houmøller og hans team på Gamma er at være blandt de bedste bryggerier i Danmark og være med til at skubbe til grænserne for smagsprofilen. Samtidig skal øllene fortsat være drikkeven­lige.

Og smagen er blev godt bedømt. Ikke bare på Untappd.com, som er ølverdenens svar på Trustpilot; men også af Berlingskes madskribent Søren Frank.

Madskribent Søren Frank.

Han var i oktober i fjor på besøg på fro­kostrestauranten Selma ved Nørreport. Efter at have smagt en hazy session-IPA med navnet ZIG ZAG fra Gamma, skrev han: ”Jeg kunne drikke den øl hver dag i resten af mit liv”.

Men hvordan kommer Gamma – det tredje bogstav i det græske alfabet – ind i billedet?

– Vi var en gruppe, som for syv år siden mødte hinanden på jobbet i køben­havnske ølbarer som Taphouse og Ølsnedke­ren. Vi drømte om at brygge vores eget øl. Vores første bryg producerede vi i Ølkollektivet i Gørløse, fortæller Jakob Nørby Houmøller.

Øllet fængede, og håndbrygget udviklede sig til et professionelt mikrobryggeri, hvad der krævede et godt og gangbart navn.

– Vi ville undgå at blive associeret med et personnavn eller geografisk angivelse. Så vi rystede vores krøllede hjerner og nåede frem til, at Gamma klinger godt. Det kan huskes og kan bruges globalt, forklarer Jakob Nørby Houmøller.

I 2016 var produktionen på 40.000 liter. Men et stigende salg og løbende indkøb af tanke i årene efter bragte i 2020 Gamma op på en produktion på 160.000 liter dåse- og fadøl. Med det nye bryganlæg er det ambitionen af fordoble produktionen.

Bryganlægget i Herlev har en årlig kapacitet på fem mio. liter – men det kræver dog investeringer i endnu flere tanke.

Køge er et mekka for humledrømme

Brian Lindberg Hansen er en erfaren og dedikeret ølkøbmand, som står i ledtog med lokale ølentusiaster for at få flere til at nyde det gode øl.

WIKA MENY Køge har fire gange modtaget Det Danske Ølmærke, der gælder for en periode på to år. Mærket gives af danske ølentusiaster for service og udvalg – og dermed anerkendelse for at sætte en ære i at give kunderne en særlig øloplevelse.

– Det er opbakning fra de mange hundrede medlemmer af ølentusiasterne i Køge og butikkens andre kunder, der gør det sjovt at udvikle vores ølafdeling, siger Brian Lindberg Hansen, der også har modtaget Den regionale Ølpris.

Han fik ansvaret for at opbygge ølafdelingen for snart 10 år siden. Efter de første fem års arbejde med at udvikle sortimentet, som nu rummer 300 varianter, høster han respekt fra anerkendte bryggere, leverandører og ikke mindst ølentusiaster fra store dele af Sjælland.

Brian Lindberg Hansen befinder sig som en ”ølhund” i brudfladen mellem bryggerier og kunder. Han har fået succes med at tilbyde et sortiment, hvor kunderne kan møde de kendte mærker fra ind- og udland i kombination med en stribe nyklassikere fra såvel danske som udenlandske mikrobryggere.

– Vi bliver regnet for en seriøs samarbejdspartner, hvad der åbner døre, der gør vores udvalg af øl endnu mere spændende med f.eks. fadlagerede barley wine til flere hundrede kroner per flaske, fortæller Brian Lindberg Hansen.

Han forudser, at den rivende produktudvikling med stadig bedre kvalitet vil gøre, at øllet generobrer sin historisk set naturlige rolle som ledsager til maden.

Brian Lindberg Hansens interesse for øllets verden blev vakt, da han som 18-årig besøgte Hugo’s Kælder i Køge og første gang smagte en Delirum Tremens.

– Jeg havde drukket en Guld Tuborg, da tjeneren spurgte, om jeg ikke skulle prøve en belgisk øl, fortæller Brian Lindberg Hansen, der blev overrumplet af øllets friskhed og smag af citrus og ingefær.

Midt i 1990´erne var belgisk øl et særsyn i danske butikker, og Brian Lindberg Hansen, der endnu ikke var fyldt 20 år og dermed gammel nok til at handle i Systembolaget, måtte tage sin far med til Sverige for at købe belgiske øl.

23 ølsmagninger på 20 år

I februar 2020 kunne WIKA MENY byde over 300 betalende gæster velkommen til endnu en ølsmagning i butikken i Køge. Efter 23 ølsmagninger fordelt på 20 år bliver supermarkedet regnet for at være én af Sjællands mest markante forhandlere af øl fra ind- og udland.

Det viste sig også at blive årets eneste større fysiske ølsmagning i Danmark, da coronavirus kort tid efter førte til forsamlingsforbud og omfattende nedlukning af landet

Direktør Jakob Nørby Houmøller var med i en gruppe af ølbartendere, som for syv år siden mødte hinanden på jobbet i køben­havnske ølbarer som Taphouse og Ølsnedke­ren. De har nu realiseret en drøm om et stort og moderne bryganlæg vest for København.

 

Brian Lindberg Hansen er som ølkøbmand udpeget til rollen som Ølmester i WIKA MENY Køge. MENY har som del af et nyt landsdækkende koncept for øl introduceret Ølmesteren.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: