Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Kvinde med en sag: Flid og fokus er vejen til succes

Selina Juul, der som 13-årig rejste med sin mor fra Rusland til Danmark, kom i praktik hos en bager og blev chokeret over at se, hvor meget mad der røg

Selina Juul, der som 13-årig rejste med sin mor fra Rusland til Danmark, kom i praktik hos en bager og blev chokeret over at se, hvor meget mad der røg i skraldespanden. Hun grundlagde forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og kæmper nu på 9. år mod madspild

”Hvad er politisk korrekt forbrug, og hvordan fremmer vi det? Fra fransk madkultur til dansk discount – og madspild”. Det er nogle af de seneste debatter, som De Samvirkende Købmænd og Selina Juul fra Stop Spild Af Mad i fællesskab har taget på Folkemødet på Bornholm.

Selina Juul stiftede Stop Spild Af Mad i 2008. REMA 1000, der er medlem af DSK, valgte som en af de første dagligvarekæder at gå indgå et samarbejde med den nye forbrugerbevægelse. Det førte til, at alle former for mængderabatter blev afskaffet, da det fører til overforbrug og spild af mad.

Siden er indsatsen mod madspild i REMA 1000 udvidet ved at sælge udvalgt frugt og grønt efter vægt i stedet for pr. styk. REMA 1000 var også blandt de første til at sætte prisen ned på varer med kort holdbarhed for at få dem solgt før udløb af sidste salgsdato.

Flere detailkæder er begyndt at kopiere REMA 1000’s tiltag, hvad der gør kampen mod madspild til en ny konkurrenceparameter.

– Danmark har i dag et madspild på over 700.000 ton om året. Hver eneste familie smider i gennemsnit mad i skraldespanden for over 7.000 kroner hvert år. Det kostede det danske samfund næsten 13,5 mia. kr. årligt. Det er jo virkelig spild af gode ressourcer, siger den 37-årige Selina Juul med henvisning til Miljøstyrelsens og Landbrug & Fødevarers estimater.

Madspild set med russiske øjne

Selv om hun ikke manglede mad i Moskva, så var det alligevel overvældende at komme til Danmark som 13-årig og opleve et overflødighedshorn af let tilgængelige fødevarer. Hun undrede sig over, at hendes skolekammerater ofte smed dele af madpakken ud. Senere så hun madspild i stor stil, da hun var i praktik hos en bager.

– Men det var under en ferie i Kroatien med min kæreste i 2008 gik det for alvor op for mig, hvor meget mad der blev smidt ud i Danmark, og derfor måtte jeg handle. Da jeg kom tilbage til Danmark lavede jeg dagen efter Facebook-gruppen Stop Spild Af Mad, fortæller Selina Juul, der fik pludselig blev citeret i landsdækkende medier. Og vidste at hun havde ramt et behov for et opgør med en madkultur, der var kørt af sporet.

– 40 procent af den mad, der dyrkes på verdens landbrugsareal, bliver aldrig spist! Det er jo absurd, siger hun.

Ved Stop Spild Af Mads spæde start sendte Selina Juul breve til 300 fonde for at få støtte til organisationen – og fik 300 afslag. Men i dag er det blevet til Danmarks største frivillige landsdækkende bevægelse mod madspild med en solid bestyrelse og gode projekter.

Bevægelsen tæller efterhånden over 64.000 følgere på Facebook og samarbejder med blandt andet EU og FN. Senest har Selina Juul talt på Nordic Business Forum i Helsinki for 7.500 tilskuere fra over 30 lande. Blandt talere var Hollywood skuespiller Will Smith og Stifter af Virgin Group Sir Richard Branson samt CNN-værten Richard Quest.

Målrettede alliancer

DSK’s vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen har arbejdet tæt sammen med Selina Juul under planlægning af debatterne på Folkemødet. Han fremhæver hendes evne til at skabe alliancer:

– For det første er hun eminent til at udvikle sit netværk. For det andet er hun god til se den alliance, der kan være med til at gøre hendes ideer levedygtige. Hun har forståelse for at understøtte det operationelle på butiksniveau og det strategiske hos interesseorganisationer og politikere.

Claus Bøgelund Nielsen fremhæver også, at Selina Juul er god til at værne om sit brand ”Stop Spild Af Mad” ved altid at holde sig til sagen og ikke stille op til interviews eller arrangementer, der ikke har en kobling til sagen: – Det er tydeligt, at hun brænder for en bedre verden. Hun har ingen skjulte motiver. Det smitter, og man får lyst til at være en aktiv medspiller.

Kampen giver resultater

Kampen mod madspild er på rette vej. Ifølge en nylig undersøgelse fra Danmarks Statistik for Stop Spild Af Mad, går kampen mod madspild i den rigtige retning: Op mod halvdelen af danskere (44,5%) siger, at deres husstand har større fokus på madspild i dag end for 1 år siden.

– Kampen mod madspild er blevet en trend, og alle fra landbrug til kantiner til detailhandel til forbrugere har i dag fokus på at reducere og forebygge madspild, siger Selina Juul, der har modtaget en lang række priser og udmærkelser for sit arbejde.

I 2014 blev hun kåret som Årets Dansker af Berlingske. Prisen uddeles til danskere med store ambitioner og skal samtidig inspirere endnu flere til at turde mere og sigte højere. Hun har modtaget et ridderkors af fortjenstordenen Pro Utilitate Hominum, Nordisk Råds Natur- og miljøpris og ALT for Damernes kvindepris. Senest er hun havnet på førstepladsen af Nordic Business Report’s liste over “Top 20 Responsible Leaders in Northern Europe”.

– Jeg har altid været lidt utålmodig. Jeg vil gerne se resultater, og jeg vil gerne se verden forandre sig. Det betyder, at jeg nogle gange glemmer at passe på mig selv. Men jeg er blevet bedre til at passe min søvn, siger Selina Juul.

Succes på sociale medier

Hun har om nogen forstået og formået at sætte dagsordenen på de sociale medier. De første danske facebook-profilerne dukkede op i 2006/2007. Hun når ud til over 85.000 mennesker om dagen på sine egne og Stop Spild Af Mad’s sociale medier.

– Det er et gigantisk ansvar. Jeg forholder mig derfor 100 pct. fagligt og sagligt på de sociale medier, som fungerer primært som Stop Spild Af Mad’s nyhedskanal – og jeg involverer mig ikke i tidsslugende diskussioner, politik, spil, apps og andet tidsrøveri på de sociale medier – og min Instagram profil har faktisk ingen opslag, da jeg aldrig udstiller mit privatliv, siger Selina Juul.

Til talentguiden.dk siger hun: ”Hvis man skal have vedvarende succes som iværksætter, skal man bevare sin integritet og være meget opmærksom på sit image. Det nytter ikke, at du på din facebookprofil har billeder af dig og statsministeren til et stort topmøde – og ved siden af har du et fuldemands-billede fra en bar”.

For nylig talte Selina Juul talt på Nordic Business Forum i Helsinki for 7.500 tilskuere fra over 30 lande. Blandt talere var Hollywood skuespiller Will Smith (th) og stifter af Virgin Group Sir Richard Branson (tv) samt CNN-værten Richard Quest. Copyright for dette og topfoto: Nordic Business Form

Om Selina Juul

Bachelor: Grafisk design ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Organisation og titel: Stifter og bestyrelsesformand for Stop Spild Af Mad og blogger på Huffington Post USA
Tidligere erfaring: Selvstændig i eget grafisk firma Tegnefabrikken (lukket i dag).
Hjemmeside: http://www.stopspildafmad.org

Selinas tre gode råd til kvinder, der vil slå igennem med en dagsorden:

  • Der findes ingen nederlag – der findes kun lektioner. Hvis du fejler 20 gange, så lærer du 20 gange – så bliver du med andre ord 20 gange bedre, da ethvert nederlag er blot en ny lektion til at forbedre din strategi.
  • Vær vedvarende. Bliv ved med at ændre din strategi, indtil det lykkedes. Det kan godt være, at dét du planlægger, ikke lykkedes i dag eller om 2 måneder, men hvis du sætter dig et mål, skal du være fokusere på målet og blive ved med at ændre din strategi, indtil du har opnået målet.
  • Husk at skrive ting ned. Skriv dine ideer ned, så de ikke flyver ud af dit hoved. Skriv de ting ned, som du mangler at følge op på. Lav to-do lister. Derved får du bedre struktur på dit liv. At være struktureret, passioneret og flittig fører til succes.

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: