Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Butikkernes kvinde

Indkøbs- og salgsdirektør Merete Kjærgaard begyndte som trainee i Føtex. Hun avancerede til varehuschef, rundede et par leverandører som Key Account Manager, inden hun for seks år siden kom ombord

Indkøbs- og salgsdirektør Merete Kjærgaard begyndte som trainee i Føtex. Hun avancerede til varehuschef, rundede et par leverandører som Key Account Manager, inden hun for seks år siden kom ombord hos REMA 1000 og Reitan Distribution A/S

”Lederne: Mænd har største chance for at blive topchef”.

Reitan Distributions indkøbs- og salgsdirektør siden august 2016 Merete Kjærgaard, 47 år, bider mærke i ovenstående overskrift på en af artiklerne i DSK-temaet ”Kvinde, karriere og købmand”. Hun opfatter det som et postulat og erklærer sig dybt uenig.

Men bag overskriften gemmer sig en artikel om en undersøgelse fortaget af interesseorganisationen Lederne. Den afslører, at over halvdelen af lederne i Danmark mener, at mænds muligheder for at blive topchef er bedre end kvinders.

For Merete Kjærgaard er vejen til topchef hverken belagt med kvoter, særbehandling eller spidse albuer: – Som jeg sagde forud for mit første lederjob i Føtex Hobro langt fra min ledertrainee-stilling i Føtex Svendborg, så er det opgaven frem for postnummeret, der bestemmer, hvilken kurs karrieren skal have.

Det runde bord

Nu er hun ene kvinde blandt syv mænd på direktionsgangen hos Rema 1000 Danmark A/S, der servicerer REMA 1000-butikkerne og partnerne: 7-Eleven, Q8, Circle K og OK+ med bl.a. indkøbsaftaler, hvor pris og logistik årligt bliver forhandlet på plads af Merete Kjærgaard og hendes team på 25 medarbejdere.

– Hver fredag samles vi om det runde bord for at samle op på konkreter opgaver, der skal løses for at sikre vores købmænd, partnere og deres kunder de bedste betingelser. Hver gang slår det mig, at vi er vidt forskellige med hver vores personlighed og kompetencer.  Alligevel gør vi alle vores bedste for, at vores partnere har det bedst tænkelig udgangspunkt for at drive godt købmandskab. Lige der oplever jeg en stor tilfredsstillelse ved jobbet som leder.

Muligheder frem for prestige

Da hun i 1993 iført en grøn frugt & grønt Føtex-uniform i Føtex Svendborg blev fotograferet af sine forældre, kunne hun godt fornemme, at hun måske ikke set med deres øjne – og for dens sags skyld samtidens øjne – havde valgt det mest prestigefyldte job. Dengang ville en ambitiøs ung pige med merkantile og finansielle talenter have valgt en bankuddannelsen frem for en uddannelse i butik.

– Efter min HH-eksamen og et halvt års rundrejse i USA begyndte jeg at læse til markedsøkonom på Tietgenskolen i Odense uden rigtig at vide, hvad det skulle føre til. Uddannelse var ny. Og min medstuderende kom med vidt forskellig tilgang til uddannelsen og fremtiden. Men uddannelsen tiltalte mig, fordi jeg er generalist, fortæller Merete Kjærgaard.

En annonce i Jyllands-Posten for Dansk Supermarkeds lederuddannelse fik Merete til at spærre øjnene op: Med sloganet Natural Born Købmand og en illustration af en lederraket blev hun tændt af drømmen om en fremtid i dagligvarehandlen. Hun kunne se muligheder for at blive belønnet for sine præstationer og selv tage ansvar for at skabe resultater.

Fra Svendborg til Hobro i en Opel

Fra stillingen som ledertrainee i Føtex Svendborg gik turen i en gammel Opel Corsa videre til Føtex Hobro, hvor hun boede i en lejlighed oven på varehuset. Hun var afdelingsleder i frugt- og grøntafdelingen.

– Jeg vidste, at jeg var nået til Hobro, når bilantennen ikke længere kunne fange radiosignalet. Byen ligger bogstaveligt i et hul. Jeg var begejstret for mit første lederjob og lærte, at godt købmandskab og god forretningsmoral er to sider af samme sag. Det er naturligvis et vigtigt værdimæssigt fyrtårn for mit job som indkøbs- og salgsdirektør, hvor REMA 1000 er kendt for at være discount med holdning og i Reitan Gruppen, som er en meget værdidreven organisation.

Det var Meretes mål hurtigt at blive varehuschef. Derfor skiftede hun ca. hvert halve år til en ny afdeling, så hun dermed fik testet lederjobbet i frugt og grønt, kolonial, isenkram og tekstil.

I 1997 blev hun ansat som konstitueret varehuschef i Føtex Holstebro.

HD og Key Account

Målet var nået, og Merete Kjærgaard begyndte at drømme om nye udfordringer. Hun ville gerne styrke sin teoretiske ballast og begyndte at læse HD i organisation og ledelse. Samtidig fik hun job som Trade Marketing konsulent og senere Key Account Manager hos Carlsberg og pendlede mellem hjemmet i Middelfart og kontoret i Valby og Fredericia.

– Det var en spændende periode, hvor jeg skulle medvirke til at løfte fra kæde til butik gennem øget tryk på kampagner og aktiviteter for at øge volumen. Under den proces havde jeg bl.a. ansvaret for salgskonsulenterne samt ansvar for salget til flere detailkæder.

Næste stop på den anden af side af bordet hos leverandørerne blev Royal Greenland med hovedkontor i Aalborg. Hun passede jobbet og familien i Middelfart.

Karriere er for hele familien

Sammen med ægtefællen René havde hun fået to sønner, Jakob og Peter på i dag henholdsvis 17 og 13 år.  Den ældste går på handelsskole og har et fritidsjob i REMA 1000.

– De er begge kommet i dagpleje, så snart min barselsorlov på 24 uger var slut. De sov trygt videre i deres pyjamas, når de tidligt om morgenen blev afleveret hjemme hos dagplejen, fortæller Merete Kjærgaard, der undrer og delvist ærgrer sig over, at mange dygtige kvinder vælger et kønsrollemønster, som hun mener hører 1950’erne til, når de har fået børn.

– Det er spild af gode ressourcer med lang barsel, orlov og deltid.  Vælger man at hive flere år ud af kalenderen uden fuld kontakt til arbejdsmarkedet, så er det svært at komme tilbage og gøre karriere. Både netværk og viden smuldrer i forhold til konstante krav om forandringer, mener Merete Kjærgaard og tilføjer:

– Mentalt set er vi slet ikke så moderne, som vi tror. Det kræver selvtillid og mod at gøre op med fastlåste kønsrollemønstre. Vi kan ikke give mændene skylden. Det er op til kvinderne selv at vise, at de mener det alvorligt, hvis de vil vinde respekt for deres faglighed gennem f.eks. et lederjob. Kvinderne skal ”ville” for at ”kunne”. Det er til gengæld et fælles projekt for familien.

Tilbage til retail

Kort før finanskrisen i 2008 havde Merete Kjærgaard et kort mellemspil med et rekrutteringsbureau i Odense, hvor hun skulle opbygge bureauets kompetencer på retailområdet. Dermed kom hun tættere på familien og kunne omsætte teorien fra HD’ en til praksis.

– Men så fik jeg chancen for at være med til at bygge en kategoriorganisation op med ansvar for food, nonfood og nydelse i KIWI, som netop var kommet til Danmark. Jeg syntes, at det lød spændende, eftersom KIWI hjemme i Norge var lige så stor som REMA 1000. Siden har historien jo vist, at REMA 1000 blev en dansk succeshistorie, mens KIWI beklageligvis i år har måtte trække sig fra markedet.

I 2012 kom Merete Kjærgaard til Reitan Distribution A/S efter 3,5 år i KIWI. Hun blev kategorichef for blandt andet drikkevarer og personlig pleje.

Efter godt tre år på posten fortsatte hun som regionschef for REMA 1000 med ansvar for 26 butikker i region Vestfyn og Sydøstjylland. Hun kom igen en tak tættere på hverdagen i butikkerne set med købmandens briller.

– Jeg elskede at være tilbage i øjenhøjde med købmændene. Her fik jeg udvidet min forståelse for værdierne i REMA 1000, som det tager flere år for alvor at ”få ind under huden”. Men de fleste fanger og værdsætter det, når vi taler om både at have det morsomt og være lønsomme. Hvem vil ikke gerne være med til at gøre vores købmænd lykkelige og rige?

For godt et år siden blev hun forfremmet til indkøbs- og salgsdirektør i Reitan Distribution A/S og kunne sætte et foreløbigt sidste hak ud for den lederraket, som hun som ung blev så fascineret af.

Næste år er det 25 år siden, at Merete Kjærgaard som ledertrainee kunne iføre sig en grøn frugt & grønt Føtex-uniform. Nu er hun indkøbs- og salgsdirektør i Reitan Distribution A/S.

 

Merete Kjærgaards tre gode råd til kvinder, der gerne vil til tops i erhvervslivet:

  • Du skal VILLE for at KUNNE! Og hvis du VIL, så gør det! Det kræver mod og selvtillid at vælge karrieren til for mange kvinder, men det er vigtigt at huske på, at karriere og et godt familieliv ikke er et valg om enten/eller – der er masser af muligheder for både/og – hvis du VIL!
  • Giv dig selv tid til at pleje dit netværk. Det er vigtigt at have nogle mentorer, måske endda forbilleder af samme køn, som du kan sparre med, og som viser vejen. Vi kvinder skal spille hinanden gode ved at ”stå på skuldrene af hinanden” … i stedet for på tæerne.
  • Stol på din intuition! Jeg tror ikke på rigide karriereplaner – jeg tror på, at positiv egeninteresse, nysgerrighed og sund fornuft viser den rigtige vej…

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: