Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Digital ekspert: Øjne giver likes

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Købmanden skal planlægge sit indhold på Facebook fra noget man kan like, til noget man kan købe. Kunderne skal lunes op, før man kan sælge til dem Du kan betragte

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Købmanden skal planlægge sit indhold på Facebook fra noget man kan like, til noget man kan købe. Kunderne skal lunes op, før man kan sælge til dem

Du kan betragte din Facebook-side som din egen butik: Hvis du ikke sætter nye varer på hylderne hver dag, så vil din butik stille og roligt visne og til sidst uddø. På samme måde skal din Facebook-side helst minimum hver anden dag fyldes med nye varer på hylderne – men det er langt fra kun billeder af varer, du skal præsentere.

Det siger den digitale ekspert Benjamin Rud Elberth, som på et møde i Vejle Foodhouse kunne præsentere den nye digitale drejebog ”Købmanden på sociale meder – for sammenhængskraft og salg”.

Over 20 købmænd fra Jylland og Fyn var de første, som fik mulighed for at dykke ned i en værktøjskasse fyldt med gode råd og eksempler fra kolleger til, hvordan man opnår effektiv markedsføring på Facebook.

– Du skal vise, at du er til stede, og at der er liv i butikken. Både fordi dine kunder skal opleve dig på Facebook, men også fordi du skal sende et signal til Facebooks algoritmer om, at siden lever og er relevant for mange mennesker. Øjne giver likes. Du skal fodre og massere algoritmerne, så budskaberne kommer langt ud, siger Benjamin Rud Elberth fra Elberth Kommunikation.

Han har sammen med DSK og Landdistrikternes Fællesråd udviklet drejebogen.

På mødet i Vejle kunne den digitale ekspert for øjnene af købmændene med inspiration fra andre internet-eksperter hive hvide kaniner op af hatten: Kat kat – konverter. Eller jab, jab, jab, right hook. Det handler om at skabe engagement i første omgang med likes og er en social investering i relationen mellem købmand og kunde.

– Købmanden kan gøre det på mange forskellige måder. Men det absolut vigtigste at have for øje er, at kun få af købmandens opslag på Facebook må være salgsorienterede. For ligesom Facebooks algoritmer skal masseres, skal kunderne det også.

– Kunderne skal have noget, de kan like, og ofte også noget, de kan kommentere og dele, før de bliver lune nok til at engagere sig i butikken, og opfatte købmanden som et samlingspunkt. Og de skal lunes endnu mere op for at gå ind i butikken og købe varer, siger Benjamin Rud Elberth.

Han forklarer, at man skal betragte sidens følgere som såkaldt kolde leads. Det betyder, at følgere som udgangspunkt ikke er lune nok til at konvertere (gå ned i din butik og handle), hvis købmanden spørger dem direkte, uden først at give dem muligheden for at engagere sig i sidens indhold.

– Når du har fået følgerne til at like, kommentere eller dele tilstrækkeligt mange gange – typisk med 2-3 opslag – så kan du også kræve noget af følgerne. Du kan bl.a. kræve deres ”Ja tak” til et slagtilbud, kræve deres deltagelse ved en begivenhed – eller i hvert fald kan du tillade dig at give dem tilbuddet, siger Benjamin Rud Elberth.

Han råder købmanden til at anvende et såkaldt konverteringshjul:

1) Kunden skal først følge siden

2) Kunden skal dernæst like et opslag – Hvis nok liker, må man præsentere noget de kan købe

3) Kunden skal helst også kommentere opslaget eller tagge en ven for variationens og engagementets skyld. Herfra kan man få brugeren til at udføre en handling, der rækker ud over Facebooks univers. Altså møde op i butikken.

Facebook-ekspert Thomas Bigum har på en morsom måde udlagt det som ”Kat kat konverter”-modellen, mens Internet-ekspert Gary Vaynerchuk har udlagt det som ”Jab, jab, jab, Right hook”-modellen.

Købmanden skal altså give kunden mulighed for at se noget, som er lige så nemt at like som en kattekilling – det kunne være den lokale frugt- og grøntansvarlige, der lige har trimmet afdelingen, så den søde kasseekspedient og så den ivrige slagtermester, før han eller hun du kaster et ”konvertér”-budskab ud til kunden – f.eks. et ja-tak-tilbud. For øjne er med til at give likes.

– Du skal altså kunne jabbe eller tjatte til kunden et par gange eller tre, før du giver dem et slag(tilbud), hvor der bliver krævet mere af dem. Og så forfra. Du kan regne med, at du cirka skal have 100 reaktioner eller 100 likes eller mere på en Facebook-side med 1000 følgere, før du har nok engagement til at smide et tilbud af sted med effekt – medmindre du er så kreativ, at selve tilbuddet spreder sig med lynets hast, fordi du har skrevet det på den helt rigtige og kreative måde, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Den digitale drejebog offentliggøres i januar 2019.


Benjamin Rud Elberth: – Kan du lune kunderne op, arbejder du hele tiden med at flytte dine følgere fra et punkt til et andet, så de konstant nærmer sig en større handling og i sidste ende en egentlig konvertering – det vil sige et salg i din forretning eller helt grundlæggende bare kommer nærmere og nærmere butikken og opfattelsen af din butik som et samlingspunkt.  

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/4r7mV8wfI5o”][/vc_column][/vc_row]

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: