Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Sunde færdigsalater stormer frem

Færdiglavede supper, frisksnittet grønsager/salater og take away er blevet hverdag i de danske køkkener. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Mere end halvdelene svarer, at de af

Færdiglavede supper, frisksnittet grønsager/salater og take away er blevet hverdag i de danske køkkener. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Mere end halvdelene svarer, at de af og til anvender de såkaldt convienience-produkter, som er en genvej til måltidet. Det gælder især på hverdage. Og hele 63 pct. benytter sig af muligheden for at købe et komplet færdigt måltid til at tage med hjem.

I en tidligere undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer har det vist sig, at forbrugerne helst ikke vil bruge mere end 20-30 minutter på tilberedning af aftensmad i hverdagene. Det kan forklare den stadig stigendende brug af convenience-løsninger.

Forbrugerne vælger altså primært convenience ud fra funktionelle behov såsom kort og nem tilberedning. Hver fjerde peger desuden på, at de vælger convenience, fordi det er ”godt at have som en nødløsning,” hvilket indikerer, at convenience fødevarer over en bred kam opfattes som noget, der ikke skal spises hver dag.

De færdigsnittede/skyllede grøntsager og måltidssalater skiller sig særligt ud på sundhed, da henholdsvis 50 og 45 pct. angiver, at de vælger disse produkter, fordi de er sunde. Denne årsag peger kun 13 pct. på for convenience fødevarer set over en bred kam.

En anden interessant motivation for at vælge måltidssalater er at ’undgå madspild’, hvilket 28 pct. angiver. Det skyldes sandsynligvis, at forbrugerne ser en klar gevinst i, at den færdige måltidssalat indeholder en passende portion, mens de slipper for at købe og spise sig igennem et stort kålhoved, to kilo gulerødder, en pose rødløg osv., som ofte er alternativet, hvis de selv skulle have tilberedt en lignende salat fra bunden.

Smag er også en årsag, der varierer mellem de enkelte produkter. Hele 46 og 39 pct. af forbrugerne peger på, at de vælger henholdsvis færdiglavede supper og sovse, fordi de ’smager godt’.

Undersøgelsen har også inddraget en gruppe af trendsættere, som er de forbrugere, der sætter scenen for fremtidens fødevareefterspørgsel. Denne gruppe er bl.a. kendetegnet ved, at 20 pct. forventer at bruge mere tid på madlavning i løbet af det næste år, hvilket kun gælder for 11 pct. af den gennemsnitlige befolkning. Men det får dem ikke til at bruge færre convenience-løsninger.

Trendsætterne er nemlig mere åbne over for visse convenience fødevarer end gennemsnittet. 17 pct. af trendsætterne svarer således, at de spiser flere måltider med convenience delelementer sammenlignet med i fjor. Samtidig spiser de færre færdigretter. Og de bruger i mindre grad frosne fødevarer og frosne færdigretter.

Til gengæld bruger flere de delvist tilberedte convenience produkter såsom pizzadej og frisksnittede grøntsager. Og de favoriserer de frisklavede færdigretter fra slagterafdelingen mere end andre.

Samlet indikerer dette, at fremtiden inden for convenience i højere grad ligger i de friskere produkter og delelementer i forhold til frosne produkter og komplette, færdiglavede måltidsløsninger.

– Vi ser, at forbrugere mellem 18-50 år efterspørger produkter, der kan lette tiden brugt på madlavningen. Og trendsætterne spiser flere måltider med convenience delelementer i forhold til tidligere. Noget tyder derfor på, at fremtiden for covenience ligger i friskere produkter og delelementer, der kan hjælpe med de besværlige og tidskrævende elementer af madlavningen frem for at erstatte den helt, spår forbrugersociolog Nina Preus, Landbrug & Fødevarer.

Klik her for at læse undersøgelsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: