Temaer

Vær bevidst om din adfærd på sociale medier

20. november 2018
             
    

Digital gennemslagskraft på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter bliver mere og mere almindeligt. Også for købmænd, der forener det kreative med det kommercielle, når de lægger opslag på Facebook.

Men det er vigtigt at have styr på, hvornår man er privat, og hvornår man er købmand. Ellers kan budskaberne blive misforstået eller i værste fald give badwill.

– Ligesom det gælder om at have styr på butikken, gælder det om at have styr på sine holdninger, meninger og budskaber, når man bevæger sig ud på de sociale medier. Der lurer altid en shitstorm i horisonten, siger adm. direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd.

Det er ikke bare købmanden, der tegner sin butik på de sociale medier. Medarbejderne blander sig også. Enten på butikkens profil, hvis de har fået adgang, eller private profiler og i lukkede grupper.

Ifølge ekspert i digital kommunikation Benjamin Rud Elberth, tyder meget på, at medarbejdere flytter mere end logoet. Det kan derfor være en god idé at tage en debat med medarbejderne på et personalemøde om, hvordan man bruger de sociale medier.

– Det er vigtigt, at medarbejderne er bevidste om, at der et privat og et professionelt univers. Og at de to universer undertiden kan smelte sammen – det kan både være en fordel og en ulempe, siger Benjamin Elberth og tilføjer:

– Man kan evt. skabe klarhed om spillereglerne gennem en skriftlig politik om sociale medier, hvor medarbejderne bliver mindet om deres loyalitetsforpligtelse.

Retspraksis viser, at selv private statusopdateringer, som kun afsenderens venner havde adgang til, kan være skadelige for virksomheden. Det beror på en vurdering af, hvor mange venner den pågældende medarbejder har, og hvem disse venner er.

Købmanden kan også spørge sig selv, hvilket billede ønsker han at tegne af sin butik. Er det gavnligt at eksponere sin luksusrejse til Hawaii eller sin nye Porsche? Er det hensigtsmæssigt at dele sin uforbeholdne mening – det er altid værd at tænke sig om en ekstra gang, inden man trykker på send.

Benjamin Elberth, der har udviklet drejebogen “Købmanden på sociale medier – for sammenhængskraft og salg” siger, at man altid skal prøve at sætte sig i modtagernes sted: – Hvordan vil din tekst eller billede blive opfattet?

Han råder købmanden til at gå i dialog med sine medarbejdere om deres adfærd på de sociale medier. Butikken kan evt. udarbejde en skriftlig politik for spilleregler på sociale medier. Du kan få inspiration ved at klikket på linket nederst på siden.

Fem gode råd:

  • Vær opmærksom på, hvem du er venner med på din private facebookprofil
  • Del aldrig billeder af andre uden deres accept
  • Skriv aldrig noget, du ikke kan tåle at se på landsdækkende medier
  • Kompromitter ikke din arbejdsplads. Husk loyalitetsforpligtelsen.
  • Skriv ikke negativt om kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere.