Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Vækst som lokal drivkraft

REMA 1000-købmand Morten Houmann skaber vækst i Birkerød med frugt, grønt og blomster som løftestang Vækst har altid været en drivkraft for den 45-årige Morten Houmann, der har prøvet lidt

REMA 1000-købmand Morten Houmann skaber vækst i Birkerød med frugt, grønt og blomster som løftestang 

Vækst har altid været en drivkraft for den 45-årige Morten Houmann, der har prøvet lidt af hvert i dansk dagligvarehandel og endog har en HD i organisation og ledelse med sig i bagagen. Men det var først i mødet med kulturen i REMA 1000, at han fik de rammer, hvor han både på det professionelle og personlige plan kunne udfolde sit potentiale bedst muligt.

Når han klæder nye, unge medarbejdere på til fritidsjobbet i REMA 1000 i Birkerød, spørger han altid: ”Hvem er chef i butikken?” De ser undrende på deres købmænd og svarer som regel, at det jo er ham.

– Nej, det er kunden, som er vores øverste chef, siger Morten Houmann og frigør ekstra energi hos de nye medarbejdere, som er klar over, at de skal møde kunden med et blik, et smil, en håndsrækning eller en venlig bemærkning.

Rendyrke købmandskabet

Som købmand i REMA 1000 nyder han at koncentrere sig om at rendyrke købmandskabet, så rytmer og rutiner spiller uden mislyde, hvad der er grundlaget for en høj butiksstandard.

Undervejs har Morten Houmann udklækket to butikschefer; Jesper Julius Seestedt Nielsen i REMA 1000 Jonstrup i Værløse og Casper Holtze i REMA 1000 i Gyngemosen i Søborg, der begge som souschefer i Birkerød har været med på den rejse, der ifølge købmanden har skabt byens bedste og største frugt- og grøntafdeling.

På butikkens facebookside skrev en stolt souschef Ali Behbehani, at han skal arbejde i en ny REMA 1000 på Islands Brygge. Morten Houmann forklarer, at Ali i den nye butik skal tage endnu en tørn som souschef og klædes endeligt på til rollen som købmand. Dermed har han været med til at udklække hele tre købmænd.

Dynamisk hverdag

Selv om købmanden i Birkerød med en HD kunne have taget plads bag skrivebordet og selv gjort karriere som topchef, så falder det ham mere naturligt at være midtpunkt i en dynamisk hverdag, hvor han straks kan måle resultatet af sin indsats.

Omsætningen i REMA 1000 Birkerød er over seks år steget fra 53 til forventet 90 mio. kr. i 2019. Samtidig er åbningstiden udvidet med 14 timer, så kunderne kan handle fra klokken 7 til 22.

– Det betyder, at første mand møder i butikken kl. 4 om morgenen, og sidste mand lukker og slukker klokken 23. Det kan kun lade sig gøre, fordi jeg selv lægger mange timer i butikken. Men for mig er det også en livsstil, hvor det hele tiden handler om at se og udnytte mulighederne for vækst. Og med en kæde i ryggen, som holder maskineriet kørende, så er det simpelt hen sjovt, siger Morten Houmann.

Kender kunderne

Ganske som kædens topchef Henrik Burkal formår at være på fornavn med hovedparten af købmændene, så sætter købmanden i Birkerød også en ære i at kende navnene på de kunder, som kommer regelmæssigt i butikken. Endda flere gange om dagen. Og er der ikke lige et navn på læben, så er der til gengæld en hilsen, så de føler sig set og budt velkommen.

Og for at være helt sikker på, at de føler sig ekstra godt tilpas, når de skal betale for varerne, har han bemandet to kasser med erfarne kasseassistenter med stemmebånd, der viser, at de har overskud til mere end at scanne stregkoder og lade kassebåndet rulle.

– Det smitter også af på de unge. De får megen ros af kunderne for at være venlige og imødekommende. Faktisk er de unge langt bedre end deres rygte. Jeg oplever, at de gerne vil gøre en forskel. Ikke mindst når det bliver værdsæt og anerkendt. Og måske en ny købmand kan vokse frem?

Købmand Morten Houmann har gjort frugt og grønt til et væksteventyr i Birkerød. Fotos: Flemming Effersøe

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: