Udviklingen i dansk dagligvarehandel
Tiderne, hvor alle byer med respekt for sig selv havde en bager på det ene hjørne, en købmand på det andet og en slagter overfor, er forbi. Antallet af butikker i Danmark har været støt dalende gennem de sidste årtier. Især er antallet af de såkaldte specialbutikker – eksempelvis bagere, slagtere, fiskehandlere og ostehandlere – faldet væsentligt.
Butikskoncepter
Langt størstedelen af den danske dagligvarehandel sker i dag via de butikskoncepter, som vi kender som hypermarkeder, store og små supermarkeder, nærbutikker, discountbutikker og convenience-sektoren med hele kioskmarkedet.
Det er købmændene og de to store kapitalkæder Coop og Salling Group, der dominerer den danske dagligvarehandel.
Antal butikker – Coop
Flest butikker i den såkaldte kolonialsektor har Coop Danmark med 1.026 butikker, hvilket svarer til 36,8 pct. af de danske dagligvarebutikker.
Antal butikker – købmændene
Herefter følger købmændene, der har i alt 803 dagligvarebutikker, svarende til ca. 28,8 pct. af det samlede antal dagligvarebutikker, hvortil kommer næsten 500 butikker inden for kiosksektoren.
Antal butikker – Salling Group
Salling Group har 644 butikker eller 23,1 pct. af det samlede antal butikker, mens Aldi/Lidl tilsammen har 317 butikker, svarende til 11,4 pct. af det samlede antal dagligvarebutikker i Danmark.
Antallet af dagligvarebutikker i Danmark
Over den seneste 10-års periode fra 2010 til 2020 er antallet af dagligvarebutikker i Danmark gået fra i alt 3.106 i år 2010 til 2.790 i år 2020. Antallet af dagligvarebutikker er dog steget de seneste to år af perioden.
Læs mere her
Artikler, rapporter og eksterne dokumenter om emnet
VIDEN OPDELT I KATEGORIER
DSK MAGASIN
Få hjælp til butikkens grønne omstilling
I det nye DSK magasin retter vi b.la. fokus mod hvordan man får hjælp til butikkens grønne omstilling, loyale kunder i Borgerbutikken, butikstyveri og idéer til enklere regler.