Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Trends 2020

Hvordan kommer ansvarligheden til udtryk i vores fødevarer i fremtiden? Hvad sætter den bevidste forbruger på menuen i 2020? Vi har bedt underdirektør Jytte Tandrup om at kigge i krystalkuglen.

Hvordan kommer ansvarligheden til udtryk i vores fødevarer i fremtiden? Hvad sætter den bevidste forbruger på menuen i 2020?

Vi har bedt underdirektør Jytte Tandrup om at kigge i krystalkuglen. Siden 2012 har hun hvert år stået bag et tendensnotat, der bliver sendt til medlemmerne af DSK via kæderne. Notatet er baseret på input fra ind- og udland.

Overordnet peger hun på, at forbrugerne i stadig større udstrækning vil efterspørge:

  • Ansvarlighed
  • Mindre eller ingen kød
  • Mere økologi
  • Mere sundhed
  • Lette løsninger
  • Mere dyrevelfærd
  • Flere egnsspecifikke råvarer
  • Sæsonbestemte varer

Leverandørerne vil se øgede forretningsmuligheder ved at tilbyde:

  • Fri for..
  • Mad som ”medicin”
  • Erstatninger baseret på nye typer råvarer (f.ek.s tang og insekter)

Convenience hitter

Det er som aldrig før oppe i tiden at arbejde med løsninger, der gør hverdagen nemmere for forbrugerne – men begrebet convenience har mange ”skikkelser” og vil udvikle sig yderligere frem mod 2020.

Det siger underdirektør Jytte Tandrup, DSK.

Convenience kan være:

  • God og sund mad to go
  • Udespisning
  • Levering af måltidskasser, der gør aftensmaden let – ikke mindst for børnefamilier og andre travle familier
  • Let at kunne sammensætte et godt aftensmåltid
  • Let og hurtigt at kunne få fat på de varer, man har bestilt over nettet
  • Let at kunne genbestille varer tidligere købt over nettet.

– Convenience, mad-to-go eller mad på farten. Kært barn har mange navne. Sikkert er det imidlertid, at convenience-markedet fortsat vokser, uanset om man ser på egentlige convenience-butikker eller på convenience-produkter i mere traditionelle dagligvarebutikker, siger Jytte Tandrup.

I Storbritannien forventer analysehuset IGD, at convenience-markedet vil vokse med 35 procent i de kommende fem år. Men også i Danmark forventes stigende efterspørgsel på nye og nemme måltidsløsninger alene af den grund, at der er mere end 1,6 mio. singler, hvilket svarer til 37 procent af den voksne befolkning.

Starbucks forventer at åbne 12.000 nye butikker inden for de næste fem år. Samtidig forventer kæden at udvide sortimentet, så der bliver et væsentligt større udvalg af bl.a. økologiske supper, glutenfri morgenmadsprodukter m.v.

I Storbritannien har convenience-kæden McColl’s overtaget næsten 300 butikker fra Co-operative Foods. McColl’s er en blanding mellem en convenience-butik og en mindre dagligvarebutik.

I Sverige åbnede ICA i november 2015 den første butik med fokus på færdigretter. Ud over udvalget i færdigretter sælger butikken også et mindre udvalg af almindelige dagligvarer. Færdigretterne kan kunderne enten vælge at tage med hjem, men man kan også vælge at spise maden i butikken.

– I Danmark har 7-Eleven høstet stor anerkendelse for sin ”turn-around” mod et meget større og sundere udvalg i convenience-mad, fortæller Jytte Tandrup og peger på, at endnu et medlem af DSK; Circle K nu vil kendes på maden frem for at være en benzintank.

Samtidig er der kamp om at erobre et stagnerende dagligvaremarkedet ved at tilbyde måltidskasser. Mest kendt er nok Årstiderne.

Tre trends i 2017

Retail Institute Scandinavia udgav i december 2016 et trendmagasin. Her blev blandt andet fremhævet følgende tre vigtige trends for 2017:

– ”Smart shopping” med fokus på koncepter, der både sparer tid og vinder forbrugernes hjerter.

–  ”Interaction”, der særligt spiller på samspillet mellem kunde og butik, og som især er den fysiske butiks force. Her tænkes bl.a. på faciliteter, der gør, at kunden får lyst til at være i butikken.

– ”Responsibility” hvor kæderne skilter med en tydelig og klar CSR-profil og står på mål for hele værdikæden.

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: