Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Supermarkedsprofil bag turbo turn-a-round i discountbutik

Købmand Steffen Koch har på tre år opnået en markant vækst i REMA 1000 i Fårevejle i Odsherred. Fra 2007 til 2015 var han butikschef i gourmet-supermarkedet Rotunden i Hellerup.

Købmand Steffen Koch har på tre år opnået en markant vækst i REMA 1000 i Fårevejle i Odsherred. Fra 2007 til 2015 var han butikschef i gourmet-supermarkedet Rotunden i Hellerup.

Tre års hårdt arbejde som købmand i REMA 1000 i Fårevejle giver nu bonus: Købmand Steffen Koch og kæresten Sandie, som denne sommer holder orlov fra sit job som leder af et bosted for voksne handicappede for at hjælpe til i butikken, har nu mulighed for at holde sommerferie for første gang siden opstarten.

– Vi sagde nej til alle arrangementer. Familie og venner har vi ikke set de første år, så da vi endelig kunne holde en fælles fridag, var det glædeligt at se, at når vi kom tilbage, var butikken toptrimmet. Der var overhovedet ikke slækket på standarden, selv om det er et hårdt slid at holde et supermarkedsniveau i en discountbutik. Så derfor en stor cadeau til hele teamet i butikken, siger Steffen Koch.

På tre år er omsætningen i butikken i Fårevejle steget fra ca. 60 mio. kr. til knap 90 mio. kr. Anlægget er bygget til ca. 45 mio. kr., så derfor står en udvidelse højt på købmandens ønskeliste.

Nye oplæg på frugt og grønt hver dag, renvaskede kundekurve, ingen huller på hylderne, et dynamisk varespejl og altid friske planter og blomster er opskriften på succesen, der til gengæld har kostet mange timer for købmanden og kæresten.

– Set i bakspejlet var det nok alt for ambitiøst at gennemføre et turbo turn-a-round. Man skal vælge sine kampe med omhu og erkende, at ikke alle opgaver kan løses på samme tid, siger købmanden i Fårevejle.

Driftmand i Rotunden

Steffen Koch, der er opvokset hos en uddelerfamilie på Bornholm, flyttede i 1999 til Sjælland og fik arbejde i ISO Charlottenlund. Hurtigt derefter fulgte en karriere i Dansk Supermarked (nu Salling Group) med lederjobs i food og nonfood, inden han i 2007 blev butikschef i Rotunden i Hellerup, som siden 2015 har været en del af MENY kæden.

Rotundens købmand og sommelier Rasmus Vejbæk-Zerr er konstant på jagt efter at kunne tilbyde sine kunder de bedste gourmetoplevelser. Der var altid mange bolde i luften.

– Det var min opgave at sørge for at omsætte hans ideer til handling og sikre ro på driften. På et tidspunkt begyndte jeg at overveje en fremtid som herre i eget hus. Men jeg havde jo et fedt job i en spændende butik, så jeg tænkte mig godt om, inden jeg rettede blikket mod Fårevejle godt hjulpet på vej af en opbyggelig samtale med REMA 1000s regionschef Tonny Nielsen, fortæller Steffen Koch.

Stærkt koncept med enkle værdier

Steffen Koch kendte to købmænd i REMA 1000 og var tiltrukket af det stærke koncept med stor personlig frihed inden for rammerne. Og ikke mindst de otte værdier for REMA 1000, som er nedfældet i grundlæggerens Odd Reitans lille bog om ledelse og købmandskab.

– Bogen – om end den er nok så enkel – er udtryk for en langtidsholdbar filosofi, der har gjort kæden til en succes i Danmark og Norge med næsten 1000 butikker. Den minder os om, at kunden er vores øverste chef, siger Steffen Koch.

Han underskrev kontrakten på sin butik i Fårevejle sammen med regionschef Tonny Nielsen.

Drøm: Årets butik

– Jeg regner bestemt med at få forlænget min aftale med fem år. Mit mål er, at vi bliver kåret som Årets Butik, siger Steffen Koch, der sammen med sine 30 medarbejdere, heraf ni fuldtidsansatte, har taget hul på rejsen som regionsvinder i 2017.

Flere REMA 1000 butikker var på tale, inden Steffen Koch og kæresten solgte drømmehuset ved Utterslev Mose og i 2015 flyttede ind i et hus i Gislinge med sønnen Gustav, som dengang var fem år.

– Siden har Gustav ikke set meget til sin far. Det var en stor omvæltning at springe fra at være lønmodtager med relativ faste arbejdstider til selvstændig i et mindre lokalsamfund, hvor det hurtigt gælder om at blive accepteret som en købmand, man kan regne med, siger Steffen Koch.

Sæson: Timing og timer

Set hen over året ligger butikken som nummer 35 målt på omsætning. Men i sommersæsonen hopper den op i top 5.

– Det kræver timing og timer at skalere op og ned fra vinter til sommer og omvendt. Samtidig har vi lige været igennem en maj, hvor vi har givet fuld gas på kædens fødselsdagsfest og vores blomstermarked, hvor vi kun bliver overgået af få andre REMA 1000 butikker, fortæller Steffen Koch.

Købmanden sikrer sig medarbejdernes opbakning i den daglige dialog på butiksgulvet og giver dem frie hænder til at forsøge sig med salgsfremmende tiltag:

– Det kan godt være, at det koster på bundlinjen, fordi vi rammer skævt med disponeringen. Men det er learning by doing og medarbejdernes engagement vokser med tillid og ansvar. Vi har næsten ingen sygedage. Og de unge er opdraget til at ringe, hvis de ikke komme til en planlagt vagt. Det er rart lige at kunne ønske dem god bedring.

På falderebet fortæller købmanden om butikkens rengøringsassistent Vera Andersen, der er så grundig og pligtopfyldende, at fødevarekontrollen måtte frem med luppen for at finde lidt spindelvæv oppe i det fjerneste hjørne bag en lampe.

– Så ved man som købmand, at man har et godt team med de rette medarbejdere på alle pladser. Det er helt afgørende i en butik med små marginaler på avance, en ultra lav lønprocent og en standard, der matcher supermarkedet, siger Steffen Koch.

 

REMA 1000 i Fårevejle har en standard på niveau med supermarkeder.
Der er nyt oplæg på frugt og grønt hver dag i REMA 1000 Fårevejle. Fotos: Flemming Effersøe

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: