Spring til indhold

Store ambitioner for ny detailuddannelse

Der stilles stadig større krav til fornyelse i detailhandlen og i særlig grad dagligvarehandlen. Derudover dukker nye adfærdsmønstre og vaner op hos forbrugerne. Tid er blevet en knap faktor, der

Der stilles stadig større krav til fornyelse i detailhandlen og i særlig grad dagligvarehandlen. Derudover dukker nye adfærdsmønstre og vaner op hos forbrugerne. Tid er blevet en knap faktor, der betyder, at vi optimerer vores indkøb, og mere og mere handel flyttes over på nettet. Det udfordrer de enkelte butikker og hele fødekæden fra produktion til forbruger.

Udfordringerne stiller krav til både detailhandlen og leverandører i alle led. Derfor har en gruppe af virksomheder skabt en ny uddannelse i samarbejde med en række undervisere fra bl.a. Århus Universitet. Det er blevet til Kandidatuddannelsen i Commercial and Retail Management, der fremadrettet skal levere kandidater, som skal løse en række af de udfordringer, bl.a. fødevareindustrien og dagligvarehandlen står over for. Bag udviklingen af uddannelsen står virksomhederne REMA 1000, Bestseller, Salling Group, Arla, Danish Crown, Jysk og Mærkevareleverandørerne i Danmark (MLDK) og KFI Erhvervsdrivende Fond.

Som tovholder på projektet sidder Carsten Wandorf, der er CEO i Fritz Schur Consumer Products A/S og bestyrelsesformand for MLDK.

”Målet med uddannelsen er at udfylde det tomrum, der har været i forhold til den fødekæde, der handler om flowet imellem leverandør, detail og forbrugerne. Der er en række uddannelser, der fokuserer på salg og markedsføring eller organisation og strategi, men der har tidligere ikke fandtes nogen, der ser på hele værdikæden. Det lyder måske banalt, men jo ikke mere banalt end, at det er lykkedes at få en række professorer og andre dygtige undervisere til at byde ind på uddannelsen og det indhold, der skal til for at give uddannelsen den nødvendige faglighed, fortæller Carsten Wandorf.

I modsætning til faktisk alle andre kommercielle uddannelser, så er Kandidatuddannelsen i Commercial and Retail Management skabt i tæt samarbejde med fremtrædende aktører i branchen. Vi har simpelthen sat os sammen og defineret de behov, vi har for konkrete værktøjer i forhold til de udfordringer, vi møder i vores hverdag. Det er der nu kommet en rigtig spændende uddannelse ud af, hvor det første hold studerende bliver færdige til sommer, det næste hold er godt på vej, og endnu et hold starter op til september.

Uddannelsen vil primært forberede de studerende til en karriere på kædernes eller leverandørernes hovedkontor, hvor de vil blive udstyret med kvalifikationer inden for områder som forbrugeradfærd, channel management, forhandlingsteknik, prisfastsættelse, performance management samt kategori- og brand management og med afsæt i en forståelse af hele værdikæden. Det er et godt afsæt og vil kunne give dem en hurtig adgang til job som f.eks. kategorichef, indkøbschef eller key account manager på hhv retail og leverandørsiden.”

Hvad er ambitionsniveauet med uddannelsen?

”Det her er jo et pionerprojekt, hvor en række toneangivende aktører inden for detail- og leverandørsiden har sat sig sammen og defineret konkrete ønsker til en ny uddannelse, som de samtidig har valgt at finansiere. Det er i sig selv nyt, men målet er selvfølgelig, at uddannelsen får luft under vingerne, og ikke fremover skal betales af en relativt lille gruppe af virksomheder.

Samtidig vil det være hensigtsmæssigt, at uddannelsen vokser sig stor og bliver tilgængelig på begge sider af Storebælt. Og så er det vigtigt, at den også kan bevare et internationalt tilsnit. Det er allerede sådan, at al undervisning foregår på engelsk, og der er også en del udenlandske studerende, hvilket dog har været besværliggjort en del under Corona. Sidst, men ikke mindst, kunne man måske udvikle en HD med samme specialeretning, så der bliver mulighed for også at tage uddannelsen, mens man har et job ved siden af i butik eller på leverandørsiden,” siger Carsten Wandorf

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: