Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Steffen og Sandie står sammen

Købmandsparret er det naturlige omdrejningspunkt for mange af kunderne i REMA 1000 i Fårevejle, hvor den årlige omsætning langsomt kravler op mod 100 mio. kr. Sandie og Steffen ser på

Købmandsparret er det naturlige omdrejningspunkt for mange af kunderne i REMA 1000 i Fårevejle, hvor den årlige omsætning langsomt kravler op mod 100 mio. kr.

Sandie og Steffen ser på hinanden, da de får spørgsmålet: Hvor mange af kunderne er I på fornavn med?

– Et godt gæt er et halvt hundrede, siger købmand Steffen Koch, 41 år, der har stået i spidsen for REMA 1000 i Fårevejle i snart fire år.

Kæresten Sandie Holmer, 39 år, var i begyndelsen på deltid, da hun også skulle passe et job på et bosted for voksne handicappede. Men nu er hun på fuldtid i butikken og i sommertravlheden mere end det. Sønnen Gustav på 9 år finder også vej til butikken i weekender. De mange faste kunder kalder ham ”den lille direktør”.

– I begyndelsen hilste jeg på rigtig mange, men glemte deres navne midt i travlheden. Som tiden er gået, er vi kommet på fornavn med flere og flere, fortæller Steffen Koch.

Sandie Holmer forklarer, at det tager tid at komme ind i nærmiljøet som tilflyttere: – Vi tror, at vi er blevet accepteret, fordi vi udviser troværdighed og stabilitet i den måde, vi driver vores forretning på.

Flere af kunderne kigger forbi flere gange om dagen, og efterhånden lærer købmandsparret deres historier at kende og kan følge lidt med i deres liv.

– Vi værner om relationerne til vores kunder. Det er vigtigt, at de føler sig set og velkomne, når de handler hos os, siger Steffen Koch.

Ydmyghed er en dyd

Steffen er vokset op i en uddelerfamilie på Bornholm, hvor han fra barnsben lært at omgås kunderne i et lokalsamfund, hvor ydmyghed er en dyd:

– Sandie og jeg er i bund og grund ret introverte. Så vi jagter ikke den overdrevne fokus. Heller ikke på butikkens Facebook-side, hvor vi prøver at holde fokus på opslag, der handler om medarbejdernes præstationer og kompetencer og på at sælge holdninger og værdier, der er knyttet til butikken. Og altså ikke så meget os som personer.

Han fortæller stolt om en gruppe medarbejdere, der med frugt og grønt for øjnene stillede op til et billede på Facebook for at vise kunderne, at de har ”grønt på hjernen”. Opslaget fik over 100 ”synes godt om” og flere kommentarer med ros til den altid flotte frugt- og grøntafdeling. Her er der også altid gratis øko-æbler til børnene.

Mange kunderne har så meget tillid til kvaliteten, at de ikke tjekker frugt og grønt, inden de lægger dem i vognen.

Det har også givet genlyd på Facebook, at kunderne kan købe 24 timers mælken fra Arla til fem kroner, når den ikke er solgt inden for det førte døgn, efter at mælken er malket fra koen.

– Det er vigtigt for os, at kunderne kan mærke vores værdier og holdninger, at de oplever, at der er sammenhæng mellem det, vi siger, og det vi gør, siger Steffen Koch.

Butiksstandard i særklasse

På 4,5 år er omsætningen i butikken i Fårevejle steget fra ca. 60 mio. kr. til en forventet omsætning på den gode side af 90 mio. kr. i 2019. Anlægget er bygget til ca. 45 mio. kr., så derfor står en udvidelse højt på købmandens ønskeliste.

Nye oplæg på frugt og grønt hver eneste dag, renvaskede kundekurve, ingen huller på hylderne, et dynamisk varespejl, grundig daglig rengøring af butikken og altid friske planter og blomster er opskriften på succesen, der til gengæld koster mange timer i butikken for købmanden og kæresten.

– Egnens mange haveejere har opdaget, at de her kan gøre et kup til udplantning af sommerblomster i haven, siger Sandie Holmer, der har ansvaret for butikkens blomstermarked året rundt.

– Vi har slået fast gennem de seneste år, at kunderne kan regne med kvaliteten af de blomster, de køber med hjem til haven, og det betyder alverden, at blomster og planter er i orden – det er det første, der møder kunderne, når de kommer til butikken, og det er med til at sætte standarden for resten af oplevelsen, når kunden handler, siger Sandie Holmer.

– Sammenlignet med mange af vores kolleger i kæden bruger vi nok en ekstra halv medarbejderløn på at trimme hyldene, så varespejlet står perfekt i hele åbningstiden. Det er min klare opfattelse, at det er med til at trække kunder til butikken fra et meget stort opland, siger Steffen Koch.

Det kræver også timing og timer at skalere op fra vinter til sommerens indtog af sommerhusgæster og turister. Påsken og maj er startskud til ekstra travlhed for de 30 medarbejdere, hvor der er sættes turbo under kædens fødselsdagsfest og blomstermarked foran butikken.

Julehjælp og fleksjobbere

Den tætte relation til kunderne betyder også, at parret bliver tippet om familier, som godt kunne trænge til julehjælp. Så sidste jul kørte Sandie og sønnen Gustav ud til to familier, der havde fået afslag om julehjælp, med poser fyldt med gratis julemad.

Det lokale foreningsliv nyder også godt af støtte fra butikken. De lokale fodbolddrenge skal have nye trøjer, som er sponseret af REMA 1000. Idrætshallen får også støtte til driften via butikkens bandereklamer.

– Når børnehaven skal på tur, så giver vi også et lille bidrag til forplejningen, fortæller Sandie Holmer.

Sponsorater spænder vidt: Den lokale svømmehal, lokale cykelryttere, der cykler Danmark rundt, banko i forsamlingshuset og bidrag til den lokale flagallé og meget mere.

– Vi vil gerne bidrage til, at lokalsamfundet kan bestå med alle sine små og store aktiviteter og events. Det er en essentiel del af det at være lokal købmand, og det er noget vi prioriteter højt, siger Steffen Koch.

Med fem fleksjobbere i butikken tager Steffen og Sandie også del i det lokale sociale ansvar.

– Vi giver dem sikkerhed i at have faste opgaver og rutiner, uanset om de har ni timer eller 37 timer om ugen. De udgør med deres ansvarsområder en vigtig del af teamet, siger Steffen Koch.

Købmandsparret betoner, at det er selv konceptet og værdierne i REMA 1000 og et stærkt og stabilt medarbejderteam, som gør det muligt at være en købmand, der gør en forskel lokalt.

Steffen Koch, der er opvokset hos en uddelerfamilie på Bornholm, flyttede i 1999 til Sjælland og fik arbejde i ISO Charlottenlund. Hurtigt derefter fulgte en karriere i Dansk Supermarked (nu Salling Group) med lederjobs i food og nonfood, inden han i 2007 blev butikschef i Rotunden i Hellerup, som siden 2015 har været en del af MENY-kæden. Fotos: Flemming Effersøe

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: