Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Ny kultur med Smart ID

I Sundhedsstyrelsens årlige rygevaneundersøgelse fra 2016 svarede mere end 40 pct. af de 15-19-årige, at de aldrig var blevet spurgt om ID. DSK og Tobaksproducenterne har støttet et bud på

I Sundhedsstyrelsens årlige rygevaneundersøgelse fra 2016 svarede mere end 40 pct. af de 15-19-årige, at de aldrig var blevet spurgt om ID.

DSK og Tobaksproducenterne har støttet et bud på en del af løsningen med det elektroniske ID, Smart ID, som 14 partnere – producenter, detailkæder og erhvervsorganisationer – i fællesskab har præsenteret via en storstilet kampagne. Der er tale om en app, som de unge kan hente ned på deres smartphone til aldersidentifikation.

– Det her er et glimrende initiativ. Det er vigtigt, at vi får skabt en ID-kultur i Danmark. Når vores nabolande kan finde ud af det her, bør vi også kunne. Lanceringen af Smart ID bliver forhåbentlig begyndelsen på en ny tradition, hvor det bliver langt mere naturligt at fremvise og spørge efter ID. Når konduktøren træder ind i kupéen i toget, finder du altid din billet frem. Det skal være lige så naturligt at benytte ID ved køb og salg, pointerer direktør Maria Krüger Torp, Tobaksproducenterne.

Maria Krüger Torp mener, at den største udfordring i dén grad ligger i den manglende ID-kultur. Danskerne er ikke vant til at skulle legitimere sig, og forhandlerne oplever, at kunderne bliver både sure og arrige og agerer særdeles negativt over for spørgeren.

– Vi skal have mindsket den her afstand mellem forhandlere og forbrugere, og det kræver, at vi alle sammen gør en indsats. Måske skulle vi bare alle sammen begynde at vise ID uanset alder. Vi kunne starte en trend. Jeg er sikker på, at alle danskere vil bakke op, når det kommer til stykket, siger Maria Krüger Torp.

Følgende står bag Smart ID:

  • Dansk Erhverv
  • Danmarks Restauranter & Caféer
  • Vin & Spiritus Organisationen i Danmark
  • Nærbutikkernes Landsforening
  • Rema 1000
  • Tobaksproducenterne
  • Horesta
  • GODA (God Alkoholkultur)
  • De Samvirkende Købmænd
  • Coop
  • Alkoholpartnerskabet
  • Danske Spil
  • Bryggeriforeningen
  • 7-Eleven

I 2008 vedtog Folketinget ”Lov om forbud mod salg af tobak til personer under 18 år og salg af alkohol til personer under 16 år”. Aldersgrænsen for salg af tobak blev sat op fra 16 til 18 år. Unge under 18 må heller ikke tage cigaretter med over grænsen fra udlandet. Loven skal signalere, at rygning og unge ikke hører sammen, og den skal gøre det sværere for unge at få fat i tobak.

I april 2012 indgik Regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten aftale om styrket forebyggelsesindsats på tobaksområdet. Resultatet af den styrkede indsats kunne ses i ”Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.”, hvor det blev vedtaget, at bøden for salg af tobak til unge under 18 år skulle hæves til 5000 kr., 10.000 kr. og 20.000 kr. for henholdsvis 1., 2. og 3. gangstilfælde.

Tidslinje

1995: “Lov om røgfri miljøer” bliver vedtaget. Loven skal beskytte mod passiv røg og begrænser rygning på offentlige steder.

2000: “Lov om røgfri miljøer” bliver ændret, og elever må nu ikke længere ryge på grundskoler.

2005: “Lov om røgfri miljøer” bliver igen ændret, og nu skal alle restauranter have skilte, der fortæller, om man må ryge på stedet eller ej.

2007: “Lov om røgfri miljøer” bliver ændret, så det nu er forbudt at ryge på offentlige steder.

2012: Loven ændres, så rygning på grundskoler og de fleste ungdomsuddannelser er forbudt. Man må ikke længere ryge på enkeltmandskontorer, og rygekabiner skal have et advarselsskilt.

Kort om rygning i tal

Hvert år dør knap 14.000 danskere på grund af rygning. Det svarer til hvert fjerde dødsfald.
I 2005 røg 26 % af danskerne dagligt, mens der i 2014 er 17 %, der ryger dagligt.
Antallet af lejlighedsrygere har ligget mellem 4 % og 7 % de sidste syv år.
Knap 26 % af de unge i alderen 16-20 år ryger enten dagligt eller lejlighedsvist.
I en 9. klasse er der i gennemsnit to elever, der ryger dagligt.
Cirka 80 % af de 16-20 årige dagligrygere ønsker at holde op med at ryge.
Der er flere lavt- end højtuddannede, der ryger.

Læs interview med direktør Maria Krüger Torp, Tobaksproducenterne, i DSK Magasinet.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: