Ikke kategoriseret

Sådan giver kampen mod madspild værdi for kunde og købmand

2. oktober 2018
             
    

Flere og flere kunder er opmærksomme på madspild. Og det kan være en værdi, som betyder noget i den samlede vurdering af det bedste sted for kunden at gøre sit indkøb.

For købmanden kan det også være vejen til at tiltrække nye, potentielle kunder.

– Alt efter hvilken værdi din forretning symboliserer, så vil de kunder, som går bevidst efter reduktion af madspild, trækkes til din forretning gennem annoncering i disse apps, siger Christina Melgaard.

Hos Dalgaard Supermarked i Hørsholm har kunder fra Lyngby, Espergærde og Holte taget turen til Hørsholm for at nyde godt af en madspildspose. Disse kunder var ikke i forvejen trofaste kunder, men efter deres oplevelser gennem brugen af YourLocal er de blevet til gengangere.

En kendt bekymring hos købmændene i forhold til at bruge madspildsapps er, om kunderne så overhovedet vil købe varerne til fuld pris. Men omvendt kan det trække nye kunder til.

– Hvorvidt du rent faktisk får kunderne fra madspildsapp’en til også at købe varerne til fuld pris afhænger af, hvordan du repræsenterer din butik gennem madspildsposerne og i det fysiske møde med kunderne.

– Det er også en fordel, at madspildsposerne kan købes i åbningstiden, da kunderne kan fristes til at handle mere, nu hvor de alligevel er i butikken, forklarer Christina Melgaard.

Hun peger på, at madspildsposerne sagtens kan indeholde lækre varer, som er tæt på udløbsdatoen, hvad der kan friste kunderne på længere sigt, hvis de får en velsmagende oplevelse gennem poserne.

Ved at være specifik i beskrivelsen af indholdet præsenterer butikken samtidig sit sortiment, uden at det virker salgsorienteret. Når købsintentionen er dæmpet, så er forbrugerne mere tilbøjelige til at lade sig inspirere, samtidig med at de stadig får tilbuddet om et muligt udvalg, uanset om posen bliver købt eller ej.

Syv gode råd

Ligesom med så mange andre ting, så er brugen af disse madspildsapps en læringsproces, hvor du hertil får nogle opstartsråd:

1. Kan varerne være på køl?

Ligesom med alle andre varer, så er det vigtigt de bliver opbevaret hensigtsmæssigt og efter reglerne. Derfor er det vigtigt, at der er mulighed for at opbevare varerne på køl.

2. Hvordan skal rutinerne udarbejdes?

Varerne skal være på køl, men de skal også smides ud, når de er for gamle. Rutinetjek & ansvar er vigtigt!

3. Er der altid nogen til at udlevere poserne?

Kunderne skal kunne henvende sig et specifikt sted, som gerne skal stå i teksten på selve tilbuddet. Det er vigtigt, for kundens oplevelse, at der altid er nogen til at udlevere varerne.

4. Hvornår kan poserne afhentes? (Løbende på dagen, tæt på lukketid eller efter lukketid?)

Nogle steder kan poserne hentes løbende, så der er mulighed for, at kunderne køber mere med under besøget, mens andre prioriterer det hen mod lukketid, så man har længere forberedelsestid og måske er kommet af med en del varer i åbningstiden.

5. Hvad er mine forretningsværdier – og hvordan overholdes disse?

Dine værdier skaber en forventning, og det kan ødelægge oplevelsen for kunden, hvis poserne ikke lever op til disse forventninger. Dermed er det en god idé at opridse og klarlægge værdierne, så de er nemme at forholde sig til i praksis.

6. Hvor specifikt skal poserne/tilbuddene beskrives?

Automatiske tilbud skal gerne indeholde et overraskelsesmoment, således at tilbuddene kan kører fast hverdag. Dog foretrækker mange kunder også, at de ved eller har en idé om, hvad poserne indeholder.

7. Hvordan gør de omliggende forretninger?

Der er også gået konkurrence i madspild, og dermed skal vi huske at lære af hinanden. Så hvis man får dobbelt så mange varer for samme pris hos en konkurrerende butik, så må man genoverveje sit eget indhold eller pris.