Spring til indhold
Søg
Close this search box.

REMA 1000 går i hjertet på kunden

Discount med holdning giver forbrugerne bedre mulighed for at købe gris og kylling mærket med hjerter for bedre dyrevelfærd. Salget af ”hjerter” udgør nu 17 pct. af det samlede salg

Discount med holdning giver forbrugerne bedre mulighed for at købe gris og kylling mærket med hjerter for bedre dyrevelfærd. Salget af ”hjerter” udgør nu 17 pct. af det samlede salg for grise- og kyllingekød i REMA 1000

REMA 1000 fejrer i maj 25års fødselsdag i Danmark. Og det gør kæden ved at sætte spot på sine mange mærkesager, der er med til at understrege ønsket om at tilbyde kunderne ”discount med holdning”.

Nu kan kæden gøre indsatsen op for snart to år med Bedre Dyrevelfærd. Salget af ”hjerter” på gris og kylling udgør totalt 17 pct. af omsætningen på de to kategorier målt på årets første fire måneder.

– Andelen er stigende og er steget støt, siden introduktionen af dyrevelfærdsmærket. Der er ingen tvivl om, at en løbende kommunikation til kunderne omkring mærket og et bedre og bedre sortiment af velfærdskød hjælper i den rigtige retning, siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, REMA 1000.

Dyrevelfærd spiller en nøglerolle i kædens CSR-politik og bliver udmøntet i et tæt samarbejde med leverandører af grisekød og kylling, som er omfattet af det statslige dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd”.

Grise fra Peter og Lene

– Derfor har vi indgået et unikt samarbejde med Peter Bruun og Lene Conradsen, som med deres gård ved Give, er blandt de største producenter af frilandsgrise i Danmark, fortæller Anders René Jensen.

Peter og Lenes grise er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og har tre hjerter i dyrevelfærdsmærkningen, hvilket er den bedst mulige mærkning.

– Det unikke i aftalen med Peter og Lene er, at vi har lovet dem at købe al kødet fra deres grise som frilandsgris. I kølediskene i REMA 1000 bliver det til bl.a. flæskesteg, stegeflæsk, medister, hakket grisekød, spareribs og pålæg, siger Anders René Jensen.

Kyllinger fra Rokkedahl

Og kædens leverandører af kyllinger er med til at give dyrevelfærden flyvehøjde i butikkerne i REMA 1000. Hos Rokkedahl i Nibe handler det om at give kyllingerne de bedst mulige levevilkår. Og det hele starter med at give kyllingerne adgang til mark og enge, hvor de kan gå, som de vil.

– Sådan en lille detalje gør nemlig en verden til forskel for kvaliteten af den kylling, du sætter på bordet, siger Anders René Jensen, der roser det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke for at bane vej til forbrugernes hjerter, så de hurtigt kan afkode, hvilket niveau af dyrevelfærd, de ønsker at købe.

Kunderne går nye veje

Hos købmand Kenneth Holde i REMA 1000 på Rosenørns Alle midt på Frederiksberg tager kunderne især kyllingerne fra Rokkedahl lige så hurtigt op af køleboksen, som medarbejderne kan nå at fylde disken op igen. Det er kædens butik med den højeste omsætning per kvadratmeter og samtidig en højborg for kvalitetsbevidste og købestærke kunder.

– Sammenlignet med min kolleger i Jylland, sælger jeg derimod ikke så meget grisekød. Men pakkerne til 25 kroner stykket med lidt mindre indhold og til gengæld den bedste dyrevelfærd mærket med tre hjerter falder i god smag hos de kunder, som af til går i køkkenet for at stege frikadeller og koteletter, siger Kenneth Holde.

Han er ikke i tvivl om, at bedre dyrevelfærd er en vigtig præmis for i fremtiden at kunne sælge kød. Og han ser gerne, at oksekød også bliver omfattet af den statslige mærkningsordning. Ligesom FSC-mærket fisk har stort potentiale. Mange kunder køber kun laks, som er mærket FSC eller er bæredygtigt opdrættet.

Nye konkurrenter

– Mine konkurrenter ikke bare den nærmeste butik. Det er nethandel, måltidskasser, udespisning og forbrugernes forudsigelige adfærd med hele miljø og klimaspørgsmålet som en ny grundtone, der kan få varegrupper til at visne og give et boom til nye produkter, siger købmanden, der har 25 års erfaring i dagligvarehandlen.

For et par år siden ville Kenneth Holde have forsvoret, at plantebaserede produkter ville få det omfang, som det på rekordtid har opnået gennem 2018:

– Det er en cocktail af klima, levevis og øget bevidsthed om sundhed, som sætter en ny dagsorden. Det er ikke som for bare 10 år siden, hvor godt købmandskab kunne koges ned til billige tomater på dåse og pakketilbud på hakket kød.

– Vegetarer, veganere og madbloggere på sociale medier udfordrer købmandskabet, samtidig med at kunderne bruger stadig mindre tid i køkkenet. Derfor takker jeg for et koncept, hvor discount og holdning er indbyrdes forbundet.

Mere convenience

Kenneth Holde mener, at bedre dyrevelfærd i højere grad bør kunne indarbejdes i convenience-produkter. For nylig besøgte han butikker i sin ferie i England og Tyskland:

– De engelske butikker bugner af convenience med kvalitet og alsidighed. Det er en smal sag for forbrugerne at købe nemt, bekvemt og sundt til hele ugen, hvis det ønsker det.

– Jeg oplevede et modsat billede i Tyskland, hvor udvalget og friskheden ikke var synderligt interessant. Mit indtryk er, at vi i Danmark ligger et sted midt imellem.

Hos købmand Kenneth Holde i REMA 1000 på Rosenørns Alle midt på Frederiksberg tager kunderne især kyllingerne fra Rokkedahl lige så hurtigt op af køleboksen, som medarbejderne kan nå at fylde disken op igen. Fotos: Flemming Effersøe

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: