Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Pantsamlerens paradis

Rødovre Centrum med i test: Ny pantstation med indbygget kæmpe pantautomat har fået turbotæller De tomme flasker havde hobet sig op i en garage hos en ældre kvinde på Sydsjælland.

Rødovre Centrum med i test: Ny pantstation med indbygget kæmpe pantautomat har fået turbotæller

De tomme flasker havde hobet sig op i en garage hos en ældre kvinde på Sydsjælland. Men da Drop & Go den 3. marts stod klar på Rødovre Centrums parkeringsplads for foden af vandtårnet, var hun blandt de første til at droppe sin pantbelagte emballage ned i en tragt. Få minutter efter stod hun med hundredvis af kroner i hånden.

Det er projektleder Henrik Lous fra Dansk Retursystem, der fortæller anekdoten om kvinden, der kom kørende med en trailer fyldt med tomme flasker: – Hun sagde, at hun arbejdede i nærheden og derfor havde læst om vores test af Drop & Go, der kan sammenlignes med en kæmpe pantautomat med turbotæller.

Ligesom den sydsjællandske kvinde resolut fyldte en trailer for at få tømt garagen med mindst muligt besvær, så har Henrik Lous og de to medarbejdere, som på skift bemander den mobile ”pantstation” hilst på flere, der har benyttet muligheden for at få ryddet op eller slippe af med den tomme emballage på en nem måde og få pengene udbetalt kontant eller overført til konto via Dankort.

Kontant eller på kort

Pilottesten af det banebrydende optællings- og sorteringssystem Drop & Go i en mobil container skete fra november til februar hos S-Engros i Skovlunde. På bare tre måneder nåede de mindre erhvervskunder at aflevere 300.000 styk emballage. Her var det kun muligt at få pantbeløbet udbetalt kontant.

Den 20. april, hvor DSKs udsendte besøger Drop & Go i Rødovre, rammer turbotælleren en milepæl på én million optalte emballager. For projektleder Henrik Lous og hans team i Dansk Retursystem i Hedehusene var det værd at markere med kage til kaffen samme eftermiddag.

– Det har været en kompleks opgave at udvikle den nye maskine, som i kraft af sine otte kameraer kan se på emballagen som var det i 3D og derfor registrere pantmærket tre gange så hurtigt som en normal pantautomat. Samtidig skal sorteringsbåndet jo kunne følge med, så flaskerne med et luftpust bliver væltet af båndet og ned i den rette opsamlingsboks, fortæller Henrik Lous.

Eftersom containeren er bemandet, bliver alle uregelmæssigheder nøje registreret i en logbog. Samtidig overvåger flere kameraer alle processerne, så det er muligt at se hændelserne på video og dermed justere på maskineriet.

Selve den kontante udbetalingsdel i en separat og topsikret container bruger teknologi, som er kendt fra butikkernes kontantløse kasser. Her er systemet dog vendt om, så det kan udbetale kontanter til kunderne.

– Som noget nyt, vil vi også gerne teste, om det er vigtigt for nogle, at panten udbetales med det samme frem for, at pengene sættes ind på kontoen, som de jo gør på pantstationerne, forklarer Henrik Lous.

Kan modvirke køer ved pantautomat

Dansk Retursystem tester nu det nye koncept Drop & Go for at finde ud af, om forbrugerne er interesseret i at masseaflevere.

En af tankerne bag udviklingen af den mobil pantstation er at tilbyde en løsning til folk, der har meget pant f.eks. efter en fest, hvis man er en lille forretningsdrivende, eller hvis man er f.eks. pantsamler. En løsning, der er let og hurtig og også hindrer lange køer ved pantautomaterne i butikkerne.

– Det er vigtigt for os fortsat at udvikle og teste forskellige alternativer, så der er en bred palet af gode afleveringsmuligheder til alle typer forbrugere. Med Drop & Go tilgodeser vi forbrugere, som skal af med mange emballager. Omvendt fjerner det også den lille irritation, der kan være, når man står bag en med mange emballager i køen til flaskeautomaten, siger adm. direktør i Dansk Retursystem Lars Krejberg Petersen.

Vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd, Claus Bøgelund Nielsen, der sidder i Dansk Retursystems bestyrelse, støtter testen af Drop & Go: – Det er vigtigt, at forbrugerne får flere muligheder for at pante. Det er ikke naturligt, hvis man kun kan aflevere sine tomme emballager i landets dagligvarebutikker. Drop & Go kan være vejen til bedre kundeservice og flere valgmuligheder for forbrugerne.

I Rødovre Centrum er adm. direktør Jesper Andreasen begejstret for samarbejdet med Dansk Retursystem, da Drop & Go passer godt ind i Rødovre Centrums agenda om at skåne miljøet.

–  Vi havde selv tænkt på at få lavet en form for afleveringsstation herude, men Dansk Retursystem kom os i forkøbet. Det passer godt ind i vores CSR-arbejde, hvor vi tilgodeser naturen og ønsker at mindske forurening. Det harmonerer også godt med vores filosofi, hvor vi samtidig indgår i andre grønne samarbejder, siger Jesper Andreasen.

Testen i Rødovre fortsætter frem til den 3. juni. Herefter vil Drop & Go uden kontantudbetalingen blive testet på flere af sommerens musikfestivaler.

12 steder rundt i landet driver Dansk Retursystem desuden pantstationer, som fx er placeret ved kommunale genbrugsstationer. Her skal emballagen afleveres i en særlig pose med QR-kode, hvorefter indholdet bliver talt op centralt og pengene overføres til kundens konto efter tre til 10 dage bankdage.

I Drop & Go hælder du de tomme dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk og panten kan blive udbetalt. Maskinen tæller op til 120 emballager i minuttet! Det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne. Fotos: Flemming Effersøe

Drop & Go står på p-pladsen ved Rødovre Centrum lige for foden af vandtårnet på Tårnvej. Her tester Dansk Retursystem konceptet frem til 3. juni, hvorefter Drop & Go skal testes på nogle af sommerens festivaler. På billedet ses projektleder Henrik Lous. Fotos: Flemming Effersøe

 

Danmark har et af verdens mest effektive pantsystemer

Èn mio. tons mindre CO2-udslip har danskerne bidraget med i den globale kamp mod klimaforandringer ved at aflevere tomme dåser og flasker i bl.a. flaskeautomaterne i butikkerne.

Det er den mængde energi, som danskerne har sparet ved at få deres pant retur eller i visse tilfælde doneret til velgørende formål. 10 milliarder dåser og flasker er sendt retur siden 2002.

2002 var samtidig startskuddet til frit emballagevalg på øl, sodavand og vand i Danmark. Og der er forklaringen på, at forbrugerne kan vælge at købe øl på den klassiske returflaske på 33 cl, engangsflaske i glas eller en aluminiumsdåse eller sodavand emballeret i glas, plast eller aluminium.

Dansk Retursystem har siden 2002 haft eneret på at drive retursystemet. Det er politisk reguleret i en bekendtgørelse til miljøbeskyttelsesloven.

– Da Dansk Retursystem træder ind på markedet, røg godt 40 mio. dåser og flasker gennem systemet. I dag afleverer danskerne hver eneste dag 3,5 mio. dåser og flasker. Det giver omkring 1,2 milliarder dåser og flasker, der kommer retur hvert år, oplyser adm. direktør Lars Krejberg Petersen, Dansk Retursystem.

I begyndelsen af 2018 ramte Dansk Retursystem en milepæl med 10 mia. genanvendte flasker og dåser.

– Det er det bedste bevis for, at danskerne har taget pantsystemet til sig. Det er blevet en del af vores hverdag. Dermed er Danmark også blevet et land, hvor den cirkulære økonomi er blevet en integreret del af vores fælles hverdag, siger Lars Krejberg.

To år før det frie emballagevalg, blev Dansk Retursystem stiftet af bryggerierne i Danmark, hvor handlen sidder i bestyrelsen. Endvidere er pantsystemet reguleret af miljøstyrelsen.

–  I begyndelsen bestod selskabet af seks mennesker, som fik til huse i et tomt kontorlejemål i Høje Taastrup. Det var meget langt fra den store arbejdsplads med 460 medarbejdere fra 29 lande, som det er i dag, fortæller Lars Krejberg.

Rammeaftalen mellem bryggerierne og detailhandel fastslog, at Dansk Retursystem skal fungere som en nonprofit virksomhed.

Det var forventningen, at engangsemballager ville få en andel af markedet på 15 pct. I dag er andelen 84pct.

Oprindeligt var systemet drevet ved, at der blev placeret 20 containere rundt omkring i landet. Herefter blev der lavet et udbud, og så var der en ekstern leverandør, som vandt opgaven og hentede flaskerne og dåserne i butikkerne og kørte dem til containerne.

Der gik måske en uge, før de containerne blev skiftet. Sådan kørte systemet fra 2002 og fem år frem. Herefter blev etableret en struktur med 10 indsamlingscentre, som ligeledes holdt i ca. fem år. I dag kører egne chauffører ud fra fabrikkerne i Hedehusene og Løsning samt fra Svenstrup i Nordjylland og henter pant 1000 forskellige steder hver eneste dag, hvorefter det afleveres til genanvendelse på fabrikkerne.

Allerede i det første år med det danske pantsystem afleverer forbrugerne 83% af deres tomme emballager. I dag er returprocenten på 90%. Det vil sige 9 ud af 10 emballager kommer tilbage.

– Den store returprocent er afgørende for, hvor meget CO2, der er blevet sparet gennem de seneste 15 år ved at genanvende dåser og flasker frem for at udvinde nye råstoffer fra naturen. I pantsystemets levetid har vi sparet 1 million tons CO2 i kraft af den store opbakning fra forbrugerne, siger Lars Krejberg.

I dag er butikkerne de primære steder, hvor der afleveres flasker og dåser. Der er 3.170 butikker med flaskeautomater og ud af dem har 2.346 komprimatorer, som presser dåser og plastflasker sammen. Derudover indsamles der emballage i sække fra 12.000 mindre butikker, kiosker, kontorer, restauranter mm.

Men der udvikles hele tiden på pantsystemet for at finde ud af, hvilke afleveringsmuligheder forbrugerne foretrækker med henblik på at fastholde den høje returprocent på 90%. Senest er der opstillet pantstationerne til masseaflevering 12 steder i landet, og der testes nu en ny Drop & Go-løsning til masseaflevering og øjeblikkelig udbetaling.

Dansk Retursystem har en omsætning på ca. 2 mia. kr. hvor indtægterne kommer fra salg af aluminium, glas og plast, indtægter fra pant, der ikke returneres og endelig gebyrer fra bryggerierne.  Dansk Retursystem henter tomme dåser og flasker hos 1.000 kunder hver dag. 15.500 butikker, restauranter og kontorer er tilmeldt pantsystemet og 25.100 produkter.

 

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: