Nyheder

Oplevelser skal redde butikkerne

22. september 2017
             
    

For fysiske butikker er det blevet endnu vigtigere at skille sig ud. Antallet af dagligvarebutikker har været faldende de seneste år, og for at overleve vil fremtidens detail se flere oplevelser, mere lokal forankring og stærkere holdninger

Salat af serrano-skinke med gedeost, pære og valnød efterfulgt af en rødvinsmarineret flank steak med rødebedesalat og græskar, og til sidst den fyldige chokoladedrøm Gateau Marcel. Det er en fredagsmenu, som de fleste nok ville sætte tænderne i – men ikke orke at lave efter en uges arbejde.

Men handler man hos MENY i Hørsholm, tager det faktisk kun få minutter at bikse menuen sammen derhjemme. Det er nemlig en af butikkens faste indslag, en skiftende weekendmenu, som købmand Lisbeth Dalgaard tilbyder sine kunder.

Som detail- og dagligvarebutik er det nemlig blevet mere vigtigt at kræse om sine kunder. De vil have oplevelser, butikker der deler deres værdier, forretninger med lokalkendskab og hjælp til at gøre hverdagen lettere.

– Langt størstedelen af den danske dagligvarehandel sker via butikskoncepter, men der bliver færre af dem. Konkurrencen er nemlig hård, både på pris, beliggenhed og fra digitaliseringen. Fra 2006 til 2016 er antallet af dagligvarebutikker i Danmark faldet fra 3168 til 2899, og tiden hvor hver en by havde en bager, købmand eller slagter er forbi, siger adm. direktør John Wagner, DSK.

In-store-specialisten Thomas Jart giver til magasinet Fremtidens Detail sit bud på, hvordan butikker skal indrette sig for at tiltrække og holde på kunderne:

– Man skal skabe oplevelser hele vejen igennem butikken. Gangene er blevet bredere, butikken er lysnet op, og der er fokus på nem navigation og skiltning, ligesom der bliver skabt rum i butikkerne som eksempelvis børneværelser eller skatebaner. Man skal kunne tage fat i tingene og prøve det og få alle sanser med. Man sælger en helhed.

Han forklarer, at tidligere var butikkerne indrettet som military style. Her står hylderne i snorlige rækker, og der er ikke nogen naturlig retning i butikken, som kunderne kan følge rundt.

– Den næste tendens blev kaldt race track, hvor kunderne bliver ført rundt på en gangbane, hvor hylderne stikker ud som sildeben mellem gangene. Det nyeste er nu Ikea-løsningen, hvor kunderne bliver guidet hele vejen rundt gennem oplevelsesrum og udstillinger fra indgangen og til kassen, forklarer han.