Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Øleksperten i Voldby

Marianne Bech Pedersen begyndte som købmand i kæden ”1 af De Friske” for 30 år siden i Voldby. Siden er øllet blevet hendes skæbne som fadøl- og specialølekspert ”Han har

Marianne Bech Pedersen begyndte som købmand i kæden ”1 af De Friske” for 30 år siden i Voldby. Siden er øllet blevet hendes skæbne som fadøl- og specialølekspert

”Han har godt nok mange øl”.

Nye kunder, der endnu ikke har lært Marianne Bech Pedersen at kende som ”øllets dronning”, tror instinktivt, at det er en købmand af hankøn, som driver Voldby Købmandsgaard vest for Aarhus.

Men ikke desto mindre har butikken været Mariannes gebet i 30 år, og siden årtusindeskiftet har hun opbygget én af Danmarks største ølbutikker med op mod 900 forskellige øl fra ind- og udland.

Ved siden af købmandsgården driver hun FadølsXperten, som under normale omstændigheder udgør to tredjedele af forretningens omsætning. Med depotDanmark i ryggen er hun den førende i Østjylland inden for fadøl.

Salg af fadøl udgør to tredjedele af omsætningen i Voldby Købmandsgaard. Under coronanedlukningen har dette salg været gået helt i stå.

Men under coronapandemien er udlejning af fadølsanlæg og salg af fustager så godt som gået i stå på grund af forsamlingsforbud, og Marianne har måtte opsige sine medarbejdere. Alt efter sæson har hun mellem én og tre på lønningslisten.

Samtidig har hun skåret nogle timer af den daglige åbningstid i købmandsgården, så hun selv kan passe ølbutikken, som udover specialøl sælger vin, spiritus, gaveartikler og blomster, indtil tiderne – såvel bogstaveligt som i overført betydning – bliver normale.

Mens fadølssalget har været lukket ned, har der til gengæld været skruet op for salget af specialøl i Voldby Købmandsgaard og den tilhørende nethandelsbutik. Kunderne har haft mere tid til at komme i butikken, og de har forkælet sig selv mere flere og bedre øl. Fars dag i fjor satte rekord i omsætning.

Drømte om et mekka for økologi

Da Marianne som 27-årig skippede et job som bogholder på et lønningskontor og købte butikken tilbage i februar 1991, var det egentlig med en drøm at om skabe et mekka for økologiske varer. Hun var blandt de første som bl.a. solgte produkter fra Thise Mejeri.

Men i takt med at supermarkeder og discountbutikker tog økologien ind som fast del af sortimentet, måtte hun finde én ny niche. Den klassiske købmandshandel var også på vej ud, og da ”1 af De Friske” blev en del af SPAR kæden i 2004, var det kun med til at styrke udviklingen som nichebutik uden for kædesamarbejde.

Op gennem 90´erne var Marianne begyndt at udleje fadølsanlæg og sælge fadøl, hvad der gjorde, at hun i 1998 fik muligheden for overtage fadølssalget fra Tuborgs depot i Aarhus, da Carlsberg valgte at afhænde sine tilbageværende depoter.

Hun fik samtidig kontakt med Theo Brands, som var begyndt at importere flere udenlandske øl som Murphys, Chimay Trappistøl, St. Feuillien Juleøl, Erdinger Weissbier og mange andre øl, som blev markedsført under konceptet “Øl fra hele verden”.

Det var i øvrigt hendes salgskonsulent Henrik Kirkegaard fra Theo Brands, som i en garage i 2004 dannede One Pint A/S. Det er nu vokset til 25 ansatte, har direkte distribution og over 500 specialøl på listen.

– Men jeg køber så vidt muligt selv mine øl direkte fra de danske mikrobryggere, siger Marianne Bech Pedersen.

Hun har taget hul på den tredje hjemmesideversion. Og markedsføringen sker alene via Facebook (mere end 3.500 synes godt om) og Instagram. En medarbejder er ansat ni timer om ugen til at lægge nye opslag og vedligeholde hjemmesiden.

Efterhånden som stadig flere konkurrenter tilbyder nethandel, så er netshoppen i Voldby Købmandsgaard i højere grad tænkt som forbrugeroplysning.

Ølredaktør har været fast kunde i mange år

Det brede udvalg af øl allerede tidligt i den danske ølrevolution blev bemærket i Horsens, hvor Ole Madsen var begyndt som redaktør på medlemsbladet ØLentusiasteN i 1998. Han er stadig redaktør af bladet, som udgives af Danske Ølentusiaster. Gennem årene har Ole Madsen derfor jævnligt besøgt Voldby Købmandsgaard for at få inspiration til nye smagninger og anmeldelser af øl og bryggerier.

– Marianne har nok det bredeste udvalg af dansk øl, lyder vurderingen fra Ole Madsen.

IPA’er, stout og nyheder er blandt de mest efterspurgte. Men belgisk øl er på vej tilbage sammen med klassiske tyske øl, hvor håndværket er i højsædet.

Bagest i butikken står de belgiske øl, som i høj grad var med til at løbe den danske ølrevolution i gang. Ole finder både Trappist og Lambic. Sidstnævnte er fremstillet ved spontan gæring, og særligt typen Gueuze er for ølkendere.

– Vi var et par ølentusiaster, som besøgte belgiske bryggerier lige omkring årtusindeskiftet. Den personlige kontakt med de belgiske bryggere banede vej for, at der kom belgisk øl på hanerne på You´ll Never Walk Alone i Kolding, Carlsens Kvarter i Odense og Charlie’s Bar i København, fortæller Ole Madsen.

I perioden 2006 til 2016 anmeldte Ole Madsen cirka 2.000 øl for Ekstra Bladets læsere, og i en årrække sammensatte han smagekasser for læserne i samarbejde med Marianne.

Ole Madsen mindes også en af de første store ølmesser i Voldby Købmandsgaard, hvor han cyklede hele vejen fra Horsens til Voldby, så han med pedalerne kunne trampe promillerne hjem igen ud på aftenen med nødvendige hvil i grøftekanten undervejs.

Den planlagte 11 ølmesse med normalt 300 betalende gæster og 12 udstillere blev aflyst i fjor på grund af corona. Men Marianne nåede at gennemføre et foredrag og smagning med ølekspert Carsten Berthelsen i Voldby Forsamlingshus. Der var 100 betalende gæster, og overskuddet gik til nyt gulv i forsamlingshuset.

Købmand Marianne Bech Pedersen har fået besøg af redaktør Ole Madsen, ØLentusiasteN, inden den første kunde bliver ekspederet fredag middag efter Kristi Himmelfart. Kunderne står i kø for at komme ind i den hyggelige ølhule.  Som ølanmelder for bl.a. Ekstra Bladet har Ole Madsen gennem årene fundet mange nye øl i Voldby Købmandsgaard.
Voldby Købmandsgaard har op mod 900 forskellige øl i sortiment. IPA’er, stout og nyheder er blandt de mest efterspurgte. Men belgisk øl er på vej tilbage sammen med klassiske tyske øl, hvor håndværket er i højsædet. Fotos og tekst: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: