8.000 ”følgere” på butikkens facebookside ved, at der er noget i gære i MENY i Espergærde Centret. Martin Perlt er den nye købmand, som har forvandlet MENY til det nye madmekka i Nordsjælland
Økonomien er genoprettet i 2017. Væksten er på vej i 2018. Og mere end 100 ”madarbejdere” og en blomsterbinder brænder sammen med deres nye købmand Martin Perlt for at gøre MENY Espergærde til det nye madmekka i Nordsjælland.
Som noget nyt vil fagmedarbejdere i fisk, slagter, delikatesse, frugt og grønt være klar til at møde kunderne hele dagen alle ugens dage med kyndig betjening. Og brødet er som hidtil fra eget bageri.
8.000 ”følgere” på butikkens facebookside ved, at der er noget i gære i MENY i Espergærde Centret. De deler opslag og ”synes godt om” som aldrig før, når købmanden lokker kunderne ind i butikken med sig selv i hovedrollen i fredagsfilmen på Facebook.
100.000 nåede en film ud til, da købmanden sammen med sine medarbejdere ønskede godt nytår med hat og fuldt tryk på fest og farver.
Konkurrencer, oplevelser, smagsprøver, månedens medarbejder, nye produkter og nye leverandører er omdrejningspunktet for købmandens opslag på Facebook.
– Den gode historie kan følges op med et godt tilbud. Men det er ikke målet i sig selv. Vi får loyale og lokale følgere ved at bruge Facebook som mit talerør og til dialog. Jeg svarer altid personligt og prompte på spørgsmål, kritik eller ros. Også om aftenen, siger Martin Perlt.
Færten af Facebook
Han fik færten af Facebook som effektivt talerør, da han for nogle år siden var købmand i MENY Skibby og skulle tage arven op efter to generationer Madsen. Uanset om facadeskiltet var SuperBest eller MENY, så var butikken i Skibby bedst kendt som Madsens Supermarked.
– Facebook gjorde mig kendt som den nye købmand Madsen på meget kort, fordi jeg hurtigt og nemt kunne komme ud med mit budskab til kunderne og næste øjeblik møde dem på butiksgulvet, fortæller Martin Perlt.
I Espergærde har han udvidet sin arena til stadion, idrætshaller og kulturmøder. Ofte ledsaget af et mindre sponsorat: – Når man viser sit ansigt på Facebook, må man også være klar til at møde de lokale, hvor de samles til væsentlige begivenheder. Det handler om at vise ægte interesse.
Efter et mellemspil i Kvickly Farum som varehuschef blev Martin Perlt lokket til Espergærde med tilbud om at blive medejer af MENY. Han begyndte i april i fjor og elsker jobbet som købmand, der er herre i eget hus og inden for konceptet kan træffe beslutninger og reagere på priser, sortiment og service.
– MENY er som hele Danmarks fødevaremarked et vinderkoncept. Jeg kan mærke på kunderne, at de gerne vil have udvalget, inspirationen, vores service og en god oplevelse med et element af ”showbusiness” og alligevel trygt kunne handle uden at spekulere på prisen. For vi har jo discountmatch på 500 varer, forklarer Martin Perlt.
Festlig fredag og den gode filmidé
Han har udviklet konceptet ”Festlig fredag”, hvor kunderne fra klokken 15 til 18 kan ”smage på butikken”.
– Festen og planlægningen begynder i kælderen klokken 10, hvor vi skruer op for musikken på vores boomblaster. Så byder fagmedarbejderne ind med, hvad der er på menuen om eftermiddagen. Det giver os en unik chance for at give kunderne smagsprøve på vores specialiteter og vores gode håndværk i de betjente afdelinger.
– Klokken 12 begynder medarbejderne på forberedelserne, og jeg har fået min ide til fredagens film på Facebook. Herfra er det ren dogmefilm uden klip og et skud i mobiltelefonen, hvor jeg bruger min egen energi og spontanitet til at skabe opmærksomhed. Og ja, jeg elsker at være på scenen. En god købmand må gerne sætte sig selv i scene. Det kan kunderne godt lide. Og det skaber engagement hos medarbejderne.
Tavlemøder med fuldtidsmedarbejdere om formiddagen og tilsvarende for deltidsmedarbejderne om eftermiddagen er med til at sikre overblikket for købmanden, som har 125 ansatte.
– Det fungerer som en timeout, hvor vi ser hinanden i øjnene og spørger hinanden om, hvordan vi kan gøre det endnu bedre for kunderne. Er vi klar til kamp? Det er med til skabe ”en fed butik” og et team af medarbejdere, som er glade for at gå på arbejde. Det kan kunderne mærke. Og den glade kunde deler sine oplevelser med familie, venner og kolleger. Har de også set og hørt om vores butik på Facebook, så er vi godt på vej til at få en ny kunde.
Fortiden fra Irma
Det er 30 år siden, at den 45-årige Martin Perlt begyndte som flaskedreng i Irma Holte. Siden blev det til ni år som butikschef for Irma i Nivå, Emdrupvej og Værløse, hvor han lærte de ledelsesmæssige værdier, som der stadig herskede i ånden fra kædens adm. direktør Børge Olsen fra 1951 frem til 1979. Med den snarlige lukning af Irma i Værløse er de tre Irma-butikker fortid. Men værdierne fra Børge Olsens tid er fortsat hans ledetråd.
Fra Irma rykkede Martin Perlt til Metro i Glostrup, hvor han først var først souschef og senere varehuschef for siden at blive ansvarlig for alle kædens salgskonsulenter og deres professionelle salg. Men han begyndte at savne nærheden til kunder og medarbejdere.
– Det førte mig til MENY Skibby, hvor jeg igen kom tæt på købmandskabet som lønnet købmand og blev endnu bedre rustet til at tage ansvar for min egen forretning her i Espergærde, hvor jeg håber, at kunderne som min egentlige arbejdsgiver vil betale min løn i mange år, siger Martin Perlt, som derfor glæder sig over, at den seneste måling på kundetilfredsheden har fordoblet scoren og er blandt kædens bedste. Samtidig er medarbejdertilfredsheden styrket.
Martin Perlt har fordoblet scoren på kundetilfredsheden i MENY Espergærde. Scoren er blande de bedste i kæden.
Martin Perlt er ikke bare købmand. Han er også far til fire børn på 19, 16, 9 og 6 år.
Kunderne kan få betjening i fisk, delikatesse, slagter, frugt og grønt alle ugens dage. De glade fiskemænd er glade for samarbejdet med MENY. Tekst og fotos: Flemming Effersøe