Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Madbutikken forkæler kunderne

MENY inviterer kunden ind i butikken som gæst og byder på unikke smagsoplevelser Over alt i landet er købmænd og ”madarbejdere” i MENY ved at varme op til et efterår,

MENY inviterer kunden ind i butikken som gæst og byder på unikke smagsoplevelser

Over alt i landet er købmænd og ”madarbejdere” i MENY ved at varme op til et efterår, hvor kunderne bliver inviteret til ”smage på butikken”. Vin, øl, spiritus, ost, kød, delikatesser og lokale ”lækkerier” er typiske trækplastre, som ofte kan fylde butikken et par timer efter lukketid.

Mere end nogensinde gælder det for de fysiske butikker om at skabe relevante oplevelser for kunderne.

– Efterhånden kan alt købes på nettet, men endnu er der en “leveringstid”, som de fysiske butikker kan og skal udnytte. Fra selve oplevelsen til at have det købte i hånden går der i de fysiske butikker kun et splitsekund, siger købmand Lisbeth Dalgaard fra Dalgaard Supermarked i Hørsholm.

Ved at invitere kunder og potentielle kunder til arrangementer i butikken – både i og udenfor åbningstid – har købmanden mulighed for at vise butikken fra sin allerbedste side.

– Vi bruger ofte kundearrangementer som løftestang til at præsentere nye produkter uden, at det skal foregå via pris i en tilbudsavis, siger Lisbeth Dalgaard.

Når købmanden i Hørsholm inviterer kunden ind som gæst i butikken, får ”madarbejderne” som værter en særlig mulighed for at vise deres faglige kompetencer og derved skabe en tættere relation til kunderne.

– Vi har også mulighed for at skabe transparens fra jord til bord med skønne producenter og ildsjæle. Som købmand giver det mulighed for at netværke med kunderne og skabe højere loyalitet og udnytte, at kunden bliver vores ambassadør i samtalen med venner, familie og kolleger, siger Lisbeth Dalgaard.

Rundt på gulvet i Rotunden

I MENY Rotunden bliver kunderne jævnligt forkælet med særlige oplevelser samtidig med deres indkøb.

– Vores kunder er vant til at smage på mad og vine i forretningen, når de køber ind. Så når vi laver events, gør vi os umage for at give kunderne ekstra gode oplevelser, siger købmand og sommelier Rasmus Vejbæk-Zerr.

Han spørger: -Hvorfor nøjes med to demo’er på f.eks. vin, når man kan lave 15 forskellige? Det kræver en hel del ekstra arbejde fra personale og leverandører, men kunderne tager godt imod vores events og er efterhånden også forvænte med, at vi har sat barren højt.

Rotunden afholder ca. 10 store kundearrangementer om året som fx Vin Festival, Gin Festival, Smagedage, Cocktail Week og Øl Festival. Det er alle kundearrangementer, der alle afholdes over flere dage i butikkens åbningstid.

Tilløbsstykke i Tåstrup

MENY Blåkilde i Tåstrup holder fire årlige aftenarrangementer for kunderne. De er alle et stort tilløbsstykke og får som regel en pæn omtale med på vejen i lokale medier.

– Disse fire aftener giver os mulighed for at møde kunderne på en uformel måde, siger købmand Henrik Andersen og tilføjer:

– Selv om der er mange mennesker, så er det hyggeligt, og man får snakket med kunderne om andre ting end i hverdagens travlhed.

Han peger også på, at giver kunderne et godt tilhørsforhold og relation til medarbejdere, købmand og MENY som den lokale fødevarebutik, der dækker kundens behov til hverdag og fest og kan give kvalificeret rådgivning og inspiration.

– Det er et kæmpe arbejde for medarbejdere med disse arrangementer, da butikkens udstillinger og torve skal fjernes for at give plads til firmaerne og kunderne og opsætning af borde mm. Det kræver god planlægning og en stram disciplin at afholde så store kunde arrangementer. Men det er det hele værd, siger Henrik Andersen.

 

Fire gange om året åbner MENY Tåstrup dørene for kunderne efter lukketid

Ølaften. Cirka 10 leverandører står klar i butikken med hver deres stand, hvor der bliver skænket smagsprøver og fortalt om øllet. Det er tit en brygmester eller ejer af et lille bryghus, der med stor passion fortæller om sit virke.

Kunderne får udleveret et smageskema med de ca. 100-120 øl der kan smages på. Hvert firma har en side hver med sortimentet og normalpriser og specielle tilbudspriser denne aften. Billetter købes i kiosken, og der følger et let måltid mad med fra butikkens delikatesseafdeling. Typisk en karryret og chili concarne til at give noget tørst.

Kunderne kan fordele sig ved ca. 60 høje cafeborde rundt om i butikkens ferskvareafdeling eller de kan stå ved butikkens fryse- og kølemøbler, som alle er forsynet med låg og dermed er velegnet til at stille et glas eller tallerken på.

Der sælges 250 billetter.

Dobbelt vinaften. To aftener i træk inviteres kunderne til vinaften. Konceptet er næsten det samme som på ølaftenen dog med den forskel, at her er det over to aftener og her deltager også flere damer sammen med deres mænd, venner, naboer osv.

Købmand Henrik Andersen byder samtlige gæster velkommen med et håndtryk. Når aftenens ”gæster” går hjem igen, så er købmanden igen klar med et håndtryk.

Seks til syv vinleverandører har hver en stand med mellem 10-15 vine. Butikken har også en medarbejder til hver stand og her er der skilte med beskrivelser af vinene. Også her får kunderne et bestillingshæfte med de vine som hvert firma har med og som afleveres på dagen. Butikken pakker efterfølgende vinene og ringer til kunden i løbet af en uges tid, når det er klar til afhentning.

Der er hvide duge på bordene og fire store buffeter med tapas, pølse og oste bord fra butikkens delikatesse.

Der bliver solgt 250 til 275 billetter til hver vin aften. I år er det 12 gang, at butikken holder vinaften.

Gin, whisky og rom. Smagning af den ædle spiritus foregår i et lokale med plads til 64 personer, hvor man sidder ved 4 mands borde. På et stort lærred får kunderne historien om aftenens emne fortalt af en passioneret person enten fra det pågældende firma eller en udefra som har en stor faglig viden og måske selv har arbejdet på et destilleri og været med til hele processen.

Her bliver det typisk smagt på 6-8 forskellige slags. Enten rene eller blandet med vand, tonic og med forskellige garnish. Der nydes, nippes, lugtes og smages, mens viden og anekdoter krydret med humor får stemningen til at stige.

Vinsmagning i MENY. Igen i år holder MENY i Blåkilde Centret Taastrup vinaften med vinsmagning af mange spændende vine. Det bliver i år onsdag d. 24. oktober og torsdag d. 25. oktober 2018. Begge aftener fra 19.30 til 21.30. I lighed med de tidligere år vil der være mellem 70 – 80 forskellige vine at smage på og dertil et lækkert pølse- og ostebord fra butikkens delikatesseafdeling.

 

Udskænkning er omfattet af restaurationsloven

Reglerne om servering af stærke drikke findes i restaurationsloven, der igennem flere hundrede år har reguleret, hvor der må serveres alkohol – og af og for hvem samt hvornår. Disse regler er løbende blevet henholdsvis strammet og lempet over årene til den restaurationslov, vi kender i dag.

Ud over reglerne i restaurationsloven, er butikkerne også underlagt en række andre lovgivninger, når der sker salg og servering af alkohol og madvarer.

DSK har udarbejdet en vejledning for sine medlemmer, der har til formål at lette butikkernes vej gennem ”labyrinten”, hvis man som købmand eller ansvarlig leder gerne vil deltage i eller stå for forskellige typer arrangementer, der involverer servering af mad og drikkevarer.

Vejledningen ligger under fødevarer/salg og markedsføring på medlemssiden under dsk.dk.

Ved smagsprøver er der sædvanligvis tale om, at drikkevarerne udleveres gratis til kunderne.

Det følger direkte af restaurationslovens regler, at næringsdrivende, der i væsentligt omfang fremstiller eller forhandler stærke drikke, gerne må udlevere gratis smagsprøver af stærke drikke i forretninger og på udstillinger.

Når der i lovteksten stilles krav om, at den forretningsdrivende i væsentligt omfang skal fremstille eller forhandle stærke drikke, skal dette ses i forhold til den forretningsdrivendes samlede omsætning eller absolut set i kroner. Alle traditionelle dagligvarebutikker opfylder disse kriterier.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er tilladt for unge under 18 at udlevere smagsprøverne.

Salg af smagsprøver

Ved en ændring af restaurationsloven i 2017 blev det muligt for forretningsdrivende, der i væsentligt omfang fremstiller eller forhandler stærke drikke at udlevere smagsprøver mod et beskedent vederlag.

Det betyder, at det fremover er muligt for et supermarked at servere smagsprøver på eksempelvis dyre flasker vin og opkræve en beskeden betaling herfor. Ved beskeden betaling lægges der i bemærkningerne til bestemmelsen vægt på, at den forretningsdrivende ikke må opnå en egentlig fortjeneste ved salget. Man må således alene få dækket sin pris for den udleverede vin.

Også ved salg af smagsprøver er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er tilladt at have unge under 18 år til at udlevere/sælge smagsprøverne.

Regler for vinsmagnings-/gourmetarrangementer i butikslokaler

Med ændringen af restaurationsloven i 2017 er det blevet lovligt at afholde vinsmagnings-/gourmetarrangementer i butikslokaler, hvilket ikke var tilladt tidligere.

Som ved salg af almindelige smagsprøver af øl, vin og spiritus er det også i forbindelse med gourmetarrangementer et krav, at der ikke må opnås en egentlig fortjeneste ved salg af den enkelte genstand.

Det fremgår nu også direkte af lovens bemærkninger, at der ved sådanne arrangementer også gerne må sælges andre varer og optages bestillinger på andre varer, og der fremgår ikke noget om, at der ikke må være fortjeneste på disse.

Vinsmagningsarrangementer afholdes i et utal af variationer, hvoraf nogle givetvis vil kunne falde ind under de nye og lempeligere regler, mens andre måske antager andre former.

Hvis du er i tvivl, om dit arrangement kræver underretning af politiet eller indhentelse af lejlighedstilladelse, så kontakt det lokale politi.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: