Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Lokale ildsjæle investerer tid og penge i borgerbutikker  

Flyvefærdig borgerbutik i Hylke ved Skanderborg holder åbningsfest med nyt koncept, mens en helt ny borgerbutik i Ørsted på Fyn nu står på egne ben uden erfaren købmandsfamilie. Chefkonsulent Noa

Flyvefærdig borgerbutik i Hylke ved Skanderborg holder åbningsfest med nyt koncept, mens en helt ny borgerbutik i Ørsted på Fyn nu står på egne ben uden erfaren købmandsfamilie. Chefkonsulent Noa Jankovic fra Dagrofa forudser, at Danmark i løbet af i år runder 100 borgerbutikker

Flid, sammenhold og lokale ildsjæle er opskriften på succesfulde borgerbutikker, som de senere år har spredt sig over hele landet og er med til at holde hånden under den sidste dagligvarebutik i mindre landsbyer.

Grossisten Dagrofa har med sine kædenavne SPAR, Min Købmand og Let-Køb foreløbig lagt navn og sortiment til 90 borgerbutikker. Det er en reaktion på mange års udvikling, som har drænet de mindre samfund for bl.a. skoler, børnehaver, plejehjem og butikker.

Chefkonsulent Noa Jankovic med en fortid som bl.a. public affairs-chef i Landdistrikternes Fællesråd blev 1. januar i år ansat af Dagrofa til at styrke udviklingen af borgerbutikker. Når han kigger i krystalkuglen, anser han det for sandsynligt, at Danmark i løbet af året har rundet 100 borgerbutikker.

– Vi ser en reaktion, hvor de lokale kæmper for både butik og skole. Der er en øget bevidsthed om, hvad det betyder for bosætning og boligpriser. Købmanden er jo heller ikke bare en købmand. Det er også stedet, hvor man henter pakker og medicin og fungerer som et samlingssted, siger Noa Jankovic.

Borgerbutikkernes succes står og falder med den lokale involvering og loyalitet i form af en økonomisk saltvandsindsprøjtning – typisk som anparter eller folkeaktier – og at en større del af husholdningsbudgettet bruges i den lokale butik.

Miraklet i Hylke

Desuden viser udviklingen i f.eks. Hylke ved Skanderborg, at de lokale ildsjæle samtidig har større succes, hvis de allierer sig med en købmand, der forstår sit lokalsamfund og formår at drive omsætningen i vejret ved at være synlig og vellidt. Og er klar til at bruge så mange timer på jobbet, så det handler om at have en livsstil.

På fredag klokken 14 – den 29. januar 2021 – kan købmand og netop forfremmet som adm. direktør i Vores Købmand ApS i Hylke, Brian Mossalski, byde kunderne velkommen til Min Købmand. Det er storebror-kæden til Let-Køb, hvad der giver adgang til et større sortiment og en tilbudsavis hver uge.

Butikken var lukningstruet i efteråret 2018, hvor de lokale hidkaldte den selvbestaltede butiksdoktor Finn Korsholm med mange års butikserfaring for at få råd og hjælp til at forbedre driften i den borgerdrevene butik. Forud var gået nogle omtumlede år som LokalBrugsen og siden købmandsbutik.

De sidste to år er både butikken og den lokale skole blevet reddet på målstregen. Og optimismen har fået et ekstra skud med en lokal indsamling og fondsmidler på halvanden million kroner til en skaterbane.

Som købmand i Min Købmand i Sparkær lykkedes det Brian Mossalski Nielsen at vinde hjerter ved gå på Facebook uden direkte tanke for salg. Han ville blot lune kunderne op til et kommende salg. Det gjorde han blandt andet med den faste hilsen eller lokale vinderhistorie. Opskriften har han gentaget i Hylke, som nu bliver omdannet fra Let-Køb til Min Købmand.

Selv om Brian Mossalski undervejs i sit stille sind har overvejet om Hylke virkelig ville have en dagligvarebutik, som reelt var mere end en kiosk med salg af aviser, spil, mælk og gær, så fik han hen ad vejen mobiliseret de lokale kunder ved at være synlig på Facebook og et væld af spektakulære markedsdage og masser af aktiviteter i butikken. Kunderne kunne simpelt hen ikke komme uden om ham og hans bredt favnende arme og store smil.

Han øgede omsætningen i 2019 med 15 pct. og yderligere 18 pct. i 2020, hvad der fik butikken op på så mange millioner i årsomsætning, at den nu er klar til at fungere som komplet dagligvarebutik under Min Købmand.

– Opgaven var simpel. Vi skulle banke omsætningen op. Det var et spørgsmål om afvikling eller udvikling, siger Brian Mossalski og tilføjer: Det handler om at gøre noget.

Og det gør de så. Ikke bare butikkens ansatte. Men også frivillige, som lægger timer i butikken. Og pensionister, som står for at bringe varer ud til private og flere institutioner.

Lokale ildsjæle løfter arven efter købmandsfamilie

Familien Weber var efter 25 år blevet en institution i den lille fynske landsby Ørsted nær Assens på Vestfyn. Her regerede far, mor og to døtre i døgndrift for at sikre driften af den sidste dagligvarebutik i området.

Og selv om prognosemagerne havde udset den til at følge i malstrømmen af 90’ernes omfattende butiksdød og som billede på den udvikling ramte spalterne i Samvirke, så ville især den unge og kontoruddannede Jette Weber det anderledes.

Hendes pensionerede forældre med en fortid i Brugsen og søsteren, som er blomsterbinder, valgte at drive butikken på trods af, at driften ikke passede ind i bankens regneark. Derfor mente banken ikke, at der var grundlag for at yde lån og opbakning til fremtidssikrende investeringer.

– Vi har formået at skabe daglig drift i butikken, så vi alle har kunne levet af det, fordi det også var en livsstil, siger Jette Weber og glæder sig over, at det i løbet af januar på rekordtid er lykkedes at overdrage butikken til en borgerforening. Den har indsamlet over 300.000 kroner via folkeaktier til at købe butiksanlægget og har fundet en ny købmand, som begynder den 1. februar.

Optakten var dog en bombe på butikkens facebookside, som var blevet skrevet af familien ud fra den overbevisning, at ingen ville drive butikken videre:

Jette Weber, 48 år, takker af efter 25 år i Ørsted.

”Efter 25 år som købmænd, har vi besluttet at stoppe. Vi har drevet Købmanden i Ørsted som et familieprojekt, og selvom det har været hårdt arbejde, så har vi glædet os til at gå på arbejde hver dag. De sidste år har budt på mange forandringer. Vi har mistet vores kære far. For ham var købmandsbutikken hans hjertebarn, og vi har glædet os over alle de år, hvor vi har delt opgaver og oplevelser i vores fælles arbejdsliv. Så kom et år med corona. Igen bliver vi mindet om, at der er ting vi ikke kan kontrollere, med usikkerhed og uro til følge. Vores søde hjælpsomme mor fortjener efter et par år med mange omvæltninger at blive “Pensionist Weber” på fuld tid. Både Lene og jeg har brugt betydelig mere tid på arbejdet end sammen med vores familier. Det vil vi gerne lave om på, og selvom det er med vemod at lukke et langt kapitel i livet, så er vi sikre på, at der ligger et nyt og venter på os. Rent praktisk håber vi, at vi kan sælge varelageret ud og forventer at lukke den 31. januar 2021”.

Ørsted Beboerforening gik imidlertid hurtigt i aktion og fik udarbejdet en markedsundersøgelse, som gav 300 svar og massiv opbakning til at fremtidssikre butikken på folkeaktier.

– Nu er det tid til for alvor at sætte Ørsted og omegn på landkortet. Så skynd jer ind og giv et bidrag, spred det glade budskab vidt og bredt i jeres netværk. Lad os sammen vise at der er masser af liv og virkelyst i vores landsby og vores kommune, lød det i et opslag på butikkens facebookside.

– Som folkeaktionær investerer man i forsat købmandsdrift i Ørsted. Man investerer ikke blot i muligheden for at købe varer lokalt, man investerer i et samlingssted, et fælles anker, der styrker både livskvaliteten, relationer og fællesskaber på kryds og tværs af alder, funktioner og livsforløb, siger en af initiativtagerne Michelle Pedersen.

Hun tilføjer: – Sammen fremtidssikrer vi Ørsted og omegn. Vi værner om vores huspriser og attraktivitet. Vi går foran med den gode fortælling om sammenholdet og virkelysten i det små bysamfund, og vi bidrager til forsat vækst og udvikling i landsbyen såvel som i landkommunen.

Historien ramte herefter både TV2 Fyn og Fyens.dk, hvor beboerforeningen også kunne præsentere den nye købmand Brian Lund.

– Det er oftest i sammenspillet mellem nye øjne og erfaring, at magien og mulighederne virkelig opstår. Vi har sammen skrevet os ind i historien om forenings- og landsbyprojekter. Vi har samlet over 200.000 kr. ind på blot en uge, fortalte Michelle Pedersen. Siden er yderligere 100.000 kroner tilvejebragt. Og flere penge er på vej.

 

Den lokale vinderhistorie

Hvis købmanden skal være lokalsamfundets samlingspunkt, skal han også tage aktiv del i begivenheder uden for butikkens rammer. Han skal være med til hylde lokalsamfundets helte, og købmandens facebook- side skal være hjemsted for hyldesten. Det kunne være hyldesten af en lokal ildsjæl, jubelbrølet efter en sejr til det lokale serie 1-fodboldhold, et tillykke til byens studenter eller en tak til de frivillige kræfter, der hjælper til i butikken.

Medlemmer af DSK kan downloade drejebogen på DSKs medlemsside under publikationer. Tryk her, hvis du er medlem og logget ind.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: