[vc_row][vc_column][vc_column_text]Butikschef Mathias Neumann Olsen har på vej op ad karriestigen samlet det bedste fra flere butiksformater fra SPAR i Blangslev over en mindre Dagrofa-ejet MENY i Præstø til en stor købmandsejet MENY i Køge
Den komplette købmand holder mange bolde i luften og kender sine kunders behov, kan lede en meget forskellig gruppe af medarbejdere og forstår at udvikle og sætte sit sortiment, så de mange marginaler i driften slår igennem med en positiv bundlinje.
Den 27-årige butikschef Mathias Neumann Olsen kom som nyuddannet i dagligvarehandlen tæt på varerne i SPAR Blangslev, hvor hverdagens varerotation og dynamik krævede en kærlig og kreativ hånd. Og her lærte han også så småt sig selv at kende som leder med ansvar for butikkens elever.
Som souschef i MENY Præstø skulle han være med til at sætte retningen for langt mere erfarne og ofte dobbelt så gamle kolleger. Og som butikschef i MENY Køge skal han som købmandens højre hånd optimere driften med analyser, facts og en god portion mavefornemmelse for, hvordan medarbejdernes tid og fokus på sortiment skaber vækst og indtjening.
Talentet i flaskerummet
Mathias Neumann Olsen drømte om at blive tømrer. Skolebænken var ikke et trækplaster, og han elskede sit job som flaskedreng og servicemedarbejder i den daværende SuperBest i Næstved. Butikkens købmand spottede sit unge talent i flaskerummet og tilbød mesterlære, da han var færdig med 9. klasse.
– Jeg kunne jo godt lide kontakten med kunderne og arbejde med varerne. Så jeg tænkte hvorfor ikke? Og det var en dejlig fornemmelse første gang at møde på jobbet med hvid skjorte og slips. Nu var jeg med på holdet. Det gav mig endnu mere energi og entusiasme for butiksfaget, fortæller Mathias Neuman Olsen, som har blikket rettet mod en fremtid som købmand i et større supermarked.
Om alt går vel, har han til september fået papir på sin Købmandsuddannelse i Dagrofa, hvad der kan blive adgangsbillet til egen butik og et liv som selvstændig.
På hjemmefronten har han kørt parløb med kæresten Carina siden 9. klasse, og de har kendt hinanden fra 4. klasse. På en ferie på Hawaii i september i fjor friede han til hende, og brylluppet skal stå den 12. juni næste år.
– Carina og jeg er enige om at vente med få børn, indtil vi er midt i 30’erne. Lige nu fylder mit arbejdsliv rigtig meget. Og det bliver ikke mindre de kommende år, siger Mathias Neumann Olsen, der har fuld opbakning fra kæresten til at forfølge drømmen om et liv som købmand.
Kæresten er vokset op i en familie, hvor faderen var selvstændig, og Carina ved derfor, hvad det kræver af Mathias at forfølge sin drøm. Af samme grund har hun selv valgt at arbejde som specialpædagog med faste arbejdstider.
– For mit eget vedkommende er jeg vokset op med en far, som er soldat og en mor, som er hjemmehjælper. De havde begge faste arbejdstider og god tid til mig og mine tre søskende. Så drømmen om et liv som selvstændig ikke noget, jeg har fået i arv hjemmefra, forklarer Mathias Neumann Olsen.
Souschef i MENY som 23-årig
I begyndelsen af mesterlæren i Næstved arbejdede han tæt sammen med butikkens grøntchef Kenneth Nielsen, der fik sin egen SPAR-butik i Blangslev. Mathias valgte at følge med og færdiggøre sin uddannelse i SPAR. Nogle år senere blev Kenneth Nielsen købmand i MENY Præstø, hvor Mathias kom med som souschef i en alder af blot 23 år.
– Jeg begyndte i MENY Præstø, mens købmanden var på to ugers ferie. Jeg forstår godt, at butikkens ældre og erfarne medarbejdere kiggede skeptisk på en ung knægt, der kom direkte fra en SPAR-butik ude på landet. Men jeg gik foran på butiksgulvet og fik respekt for at kunne flytte varer og skabe salg. Så ret hurtigt blev vi stærkere sammen, og jeg havde den fantastiske oplevelse at være med til at fejre vores slagtermester Jakob Magnusson, som i 2018 blev kåret som Danmarks bedste slagter af Landbrug & Fødevarer, fortæller Martin Neumann Olsen.
Fødevarespecialisten i Køge
Nu er Mathias rykket til WIKA MENY i Køge, hvor købmand Per Jensen de seneste 17 år har stået i spidsen for et supermarked i udkanten af Køge med tæt ved 90 medarbejdere og en omsætning på over 100 mio. kr. inkl. moms. Butikken er kendt som byens madmekka og trækker kunder fra et stort opland.
– Selv om det er en stor butik, er der alligevel begrænset plads til salgsudstillinger på gulvet. Det betyder, at en meget stor del af kolonialomsætningen sker direkte fra hylderne. Jeg har analyseret en masse tal og fået lov til at bygge størstedelen af butikken om som f.eks. at udvide og udvikle sortimentet af dyremad, personlig pleje samt kaffe og te, hvad der har været med til at skabe ny vækst på kategorierne, siger Mathias Neumann Olsen.
For at forstå de mindste talhjul i butikkens salgsmotor brugte han sin første måned til at gå rundt på gulvet sammen med medarbejdere og fylde varer på hylderne.
– Her godt et år efter kan jeg se, at det var en god investering. Jeg fik hurtigt butikkens sjæl ind under huden og lærte min nye kolleger at kende gennem deres arbejde med de daglige rytmer og rutiner. Det har gjort det nemmere at skabe forandringer. Og da omsætningen på dyremad gik i vejret, efter at jeg havde skabt mere tyngde på hundemad, kom den ansvarlige for personlige pleje og spurgte, om vi ikke skulle kigge på kategorien med friske øjne, siger Martin Neumann Olsen.
Med Normal som stadig mere synlig konkurrent på markedet for personlig pleje var butikkens omsætning af shampoo, sæbe, bind osv. vigende. Men med et nyt space med fokus på de produkter, som det er naturligt at putte i kurven og indkøbsvognen sammen med mælken, og tilpasning af priserne, er det for første gang i flere år lykkedes at kravle op på en rigtige side af indeks 100.
– Jeg har en ambition om at være med til at udvikle butikken i forhold til ledelse, salg, økonomi og markedsføring de næste fire år. Jeg skal tappe min erfarne købmand for mest mulig viden, inden jeg forhåbentlig får mulighed for overtage en stor butik på Sjælland, siger det komplette købmandstalent.
Drømmer du om at blive selvstændig købmand?
Vidste du, at købmænd i MENY, SPAR, Min Købmand og LetKøb både har frie hænder til at tilpasse sig lokalt og fordelen i at kunne udnytte de stordriftsfordele, der er ved at være en del af en stor koncern med stærke kædekoncepter?
Dagrofa tilbyder i samarbejde med KFI Erhvervsdrivende Fond unikke finansieringsmuligheder, der gør drømmen mulig.
Lokal forankring, nærhed og dygtigt købmandskab kombineres med kapitalkædens styrke til konkurrencedygtige indkøb, slagkraftig markedsføring og moderne butiksdrift.
Købmandsuddannelsen
Siden 2014 har KFI Erhvervsdrivende Fond finansieret hele Købmandsuddannelse, som er udarbejdet i samarbejde mellem KFI og kæderne i Dagrofa og med konsulentvirksomheden Mindbiz som sparringspartner.
Uddannelsen tager udgangspunkt i Dagrofas Strategi #stærkeresammen, mål og delmål og tilpasses løbende, så indhold og proces afspejler virkeligheden.
På uddannelsen udvikles købmandstalenterne til at blive købmænd i et forløb med ni moduler, der afsluttes med en eksamen. Første hold gennemførte uddannelsen i oktober 2015. Og det nyeste hold blev sat i søen den 22. oktober 2019.
Det har givet Dagrofa en stribe nye købmænd. Og blandt butikschefer, souschefer og salgsledere er der nu en værdifuld base af medarbejdere med kompetence og potentiale til købmandskabet.
Karrierevejen
Købmænd kan have forskellig baggrund. Men det fælles udgangspunkt er en solid erfaring fra butik, et stærkt købmandskab og en komplet værktøjskasse, når det kommer til drift, salg og ledelse samt vækst.
Nogle har taget karrierevejen fra elev til salgsassistent og souschef. Ofte har det første møde med butikslivet været et job som ung i flaskerummet eller kassen.
Andre er begyndt på karrieren som slagterelev for senere at blive slagtermester og så senere igen at få ansvaret for en butik som købmand. Nogle kommer også fra andre kæder i dansk dagligvarehandel. Og nogle har været salgschefer. Atter andre har en blandet baggrund. Men fælles for alle er, at de har værktøjskassen i orden.
Fremtidens købmandskab
– Det er helt afgørende, at vi har stærke og dygtige købmænd til alle vores kædeformater. Derfor spotter og udvikler vi talenter med potentiale til at blive købmænd, og sørger for at udvikle deres kompetencer, så de bliver nogle af de dygtigste i branchen. Vores købmænd har en selvbestemmelse og frihed, som man ikke har andre steder, og det er en vigtig styrke i vores virksomhed. Med købmandsuddannelsen gør vi vores kommende købmænd klar til fremtiden, siger HR-direktør Laura Marie Larsen, Dagrofa.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/jp2SzM6yfro”][/vc_column][/vc_row]