Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmandstrio i Thy sætter SPAR på menukortet med superbutikker

Flere kunder finder vej til fire SPAR-butikker i Thy, hvor det lokale fødevarekoncept GoMad er blevet et brand for kvalitet, friskhed og convenience En brand i sommeren 2016 forvandlede det

Flere kunder finder vej til fire SPAR-butikker i Thy, hvor det lokale fødevarekoncept GoMad er blevet et brand for kvalitet, friskhed og convenience

En brand i sommeren 2016 forvandlede det meste af SPAR i Snedsted til en rygende brandtomt på Banegårdspladsen. Nu er butikken genopstået med endnu mere fokus på slagter, delikatesse, færdigretter, convenience og egen produktion.

GoMad-logoet er butikkens brandmæssige fyrtårn og byder kunderne velkommen sammen med SPAR-logoet på butikkens indgangstårn.

– Gennem konceptet GoMad giver vi vores kunder mulighed for at købe hjemmelavede ferskvarer fra vores slagter- og delikatesseafdelinger samt mad ud af huset til mindre og større arrangementer, fortæller den 32-årige Anders Nyby.

Han er uddannet slagter og udgør den ene tredjedel af købmandstrioen, der også omfatter 48-årige Jens Andersen og hans 25-årige nevø Kristian Rysgaard Stærk. Sammen driver de fire SPAR-butikker i Thy; Snedsted, Karby (Hvidbjerg Købmandsgård – 75 pct. ejerandel), Koldby og Thisted.

De fire butikker omsætter for et pænt stykke over 100 mio. kr. og beskæftiger ca. 100 medarbejdere. Ambitionen er at runde en omsætning på 200 mio. kr. i indeværende regnskabsår, der slutter medio 2018.

– Vi havde jo egentlig ikke behov for en ny butik, men det er da dejligt at stå med en butik, som vi har indrettet med bl.a. en stor betjent disk. Vi har taget bestik af vores egen ændrede indkøbsadfærd og har derfor oprustet med måltidsløsninger, fortæller Kristian Rysgaard Stærk.

Den nye butik har kostet næsten 10 mio. kr. finansieret af brandforsikringen.

Løftet om GoMad

Løftet om GoMad bliver bl.a. indfriet i den flere meter lange disk i delikatteseafdelingen, som byder på alt fra frisk fisk, middagsretter, sandwich, smørrebrød og kød af kødkvæg til en salatbar. Her arbejder ni af butikkens 35 medarbejdere bag disken og i et åbent produktionslokale.

– Vi har en slagter, der kan skære en bøf, men en stor del af vores kød kommer fra slagterafdelingen i en af vores andre butikker. Det samme gør vores færdigretter, fortæller Anders Nyby, der som uddannet slagter er idemanden bag konceptet GoMad, som er et fundament for alle fire SPAR-butikker og som har sikret nye kunderne til KIWI Minipris. Den blev i 2012 overtaget af købmandstrioen og konverteret til SPAR.

– Uden GoMad og dygtige medarbejdere var det ikke lykkedes at forvandle discountbutikken i Thisted til en moderne, lokalt forankret dagligvarebutik med vægt på service og friskhed. I realiteten har vi opbygget en helt ny kundegruppe og ligger mere i konkurrence med SuperBrugsen og Føtex end discountbutikkerne, siger Jens Andersen, der etablerede sig som købmand i Snedsted i 1995.

Frihed i SPAR

Trods den stærke profil på ferskvarer, der matcher de store supermarkeder, har de tre købmænd valgt at være en del af SPAR-kæden for at sikre sig mest muligt lokal frihed i forhold til sortiment, markedsføring og prispolitik.

I 2003 tog Jens Andersen en afgørende beslutning, da han investerede i en ny butik på Banegårdspladsen. Næsten 10 år senere valgte den Coop-ejede Dagli’Brugsen at opgive kampen om byen, da daværende adm. direktør Jesper Lien på vegne af Coop/Dagli-Brugsen skrev under på en salgsaftale med købmanden.

– Der var ikke plads til to butikker på sigt. Så det var enten mig eller Brugsen, der måtte lukke. Jeg mener, at vi vandt kampen med beliggenhed, fokus på medarbejderudvikling og naturligvis det frie købmandskab. Kæder og koncepter er et godt fundament for din forretning, men i den sidste ende er det købmanden, der sammen med sine medarbejdere driver butikken fremad, siger Jens Andersen.

Som yngre købmand var Jens Andersen med DSKs formand og købmand Lisbeth Dalgaard på studietur til Whole Foods Market i London og formandens supermarked i Hørsholm:

– Det var lidt af et kulturchok – både at opleve dybden og bredden i convenience-udvalget i London; men også tilsvarende det store udvalg af specialiteter i Lisbeths butik. Aldrig har jeg set så mange forskellige slags marmelader.

Siden har Jens Andersen haft sin købmandskolleger med på studietur til London: – Det er vigtigt at løfte sig op over den daglige drift og få et blik for trends og nye tendenser. Markedet for måltidsløsninger er nu under hastigt udvikling og forandring. Som købmænd konkurrerer vi lige så meget med udespisningen som med hinanden.

Købmandstrioen i Thy: Fra venstre ses Anders Nyby,  Jens Andersen og Kristian Rysgaard Stærk.

Den nye butik er større end den gamle, og rummer blandt andet en helt ny delikatesseafdeling, ligesom man også tilbyder friskfangede fisk fra Hanstholm.

GoMad – et lokalt koncept baseret på butikkens egen produktion og lokalt tilpassede produkter.

 

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: