Spring til indhold

Købmandskabet står solidt i det lokale

Findes der et særligt købmandsgen? Hvad kendetegner den gode købmand, og hvilken betydning har købmanden for lokalsamfundet? Det er nogle af de temaer, der bliver belyst i en række analyser

Findes der et særligt købmandsgen? Hvad kendetegner den gode købmand, og hvilken betydning har købmanden for lokalsamfundet?

Det er nogle af de temaer, der bliver belyst i en række analyser fra Kraka Advisory og ventes offentliggjort i løbet af foråret 2021.

Kraka Advisory har ansøgt KFI om en uddeling til at gennemføre den omfattende analyse, der er en del af et større kortlægningsarbejde, der skal sikre den frie sektor de mest kompetente købmænd i fremtiden.

Købmand Lisbeth Dalgaard mener, at det gode købmandskab med lokal forankring kommer til udtryk i en tæt relation til medarbejderne, at kunderne føler sig velkomne, en god service og gode varer.

Lisbeth Dalgaard, der både er købmand og formand for Dansk Arbejdsgiverforening (DA), har et bud på, hvad købmandens DNA indeholder:

– De fleste er dybt engagerede i deres lokalsamfund, hvor købmændene gerne spiller en aktiv rolle som lokalt mødested og omdrejningspunkt.

Hun var formand for DSK fra 2008 til 2018. Tilbage i 1999 indledte hun et generationsskifte med sin far Kristen Dalgaard Andersen, Dalgaard Super Marked, som nu er et højprofileret MENY-supermarked i Hørsholm under ledelse af købmandsparret Lasse og Kristine Simonsen og med Lisbeth Dalgaard som medejer frem til 1. maj 2023.

At købmandskabet står stærkt i lokalsamfundet, er et mylder af nye borgerbutikker rundt om i landet et klart vidnesbyrd om.

Chefkonsulent Noa Jankovic med en fortid som bl.a. public affairs-chef i Landdistrikternes Fællesråd blev 1. januar i år ansat af Dagrofa til at styrke udviklingen af borgerbutikker.

– Det er slet ikke usandsynligt, at Danmark i løbet af 2021 runder 100 borgerbutikker, siger han og tilføjer:

– Vi ser en reaktion, hvor de lokale kæmper for både butik og skole. Der er en øget bevidsthed om, hvad det betyder for bosætning og boligpriser. Købmanden er jo heller ikke bare en købmand. Det er også stedet, hvor man henter pakker og medicin og fungerer som et samlingssted.

Kraka Advisorys analyser kommer også til at beskrive købmændenes bidrag til økonomien, foreningslivet og de sociale tilbud i lokalsamfundet. Et andet fokus i analysen er betydningen af et lokalt mødested og de afledte effekter, hvor de blandt andet ser på huspriser og sparet kørsel til indkøb.

– Vi  sætter fokus på købmanden og det gode købmandskab på et faktabaseret grundlag, siger adm. direktør Terje List, KFI.

– Vi har heldigvis allerede rigtigt mange dygtige købmænd i Danmark. Analyserne skal være med til at give os et mere præcist billede af, hvilke kompetencer der kræves af både nutidens og fremtidens købmænd, siger adm. direktør i KFI, Terje List.

Lisbeth Dalgaard forklarer, at man som ”fri købmand” generelt er mere end almindeligt engageret i sit lokalområde – alene af den grund, at konkursen er en konkret trussel:

– Det stiller ekstra krav til vores synlighed, engagement og service – måske købmandens vigtigste »våben« i en stærk kompetetiv branche i et land med et af verdens mest finmaskede butiksnet.

Hvad står tilbage, når de gode butiksbeliggenheder er sikret, og priskrigen har nået sit højeste, spørger hun.

Svaret er ifølge Lisbeth Dalgaard at skabe et univers, hvor kunderne kender købmanden, har en tæt relation til medarbejderne, føler sig velkomne, oplever en god service og kan putte gode varer i kurven.

– Gennem årene har jeg oplevet, at engagementet i stigende grad breder sig ud over butikkens mure: At købmanden engagerer sig yderligere i lokalsamfundet, og at lokalsamfundet værdsætter og bakker op om den lokale købmand, siger hun.

Synlighed, engagement og service er købmandens vigtigste »våben« i en branche i et land med et af verdens mest finmaskede butiksnet.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: