Opskriften på et job eller rettere sagt en livsstil som købmand i REMA 1000 er enkel og ligetil som den kultur, der fra Gedser til Skagen hersker fra flaskerum til kasselinje.
Vejen er banet for en karriere, hvis man er klar til at investere 300.000 kr. og kan spejle sig i leveregler som ”kunden er vores øverste chef”, en høj arbejds- og forretningsmoral, og at det skal være morsomt og lønsomt.
Købmandskab sat i system
340 købmænd er indtil videre med i et af Danmarks mest succesrige franchisekoncepter med et bagland, der tager sig af alt fra sortiment, markedsføring og administration til daglig bogføring.
Det betyder, at købmændene kan koncentrere sig om at gøre det, som de er gode til; nemlig at drive sin butik.
Med en erfaring som butikschef fra andre kæder, kan den kommende købmand efter træning i 2-3 måneder hos en erfaren REMA 1000 købmand selv blive købmand i REMA 1000. Mange begynder dog med et job som souschef for senere at gennemføre REMA 1000’s toårige interne talentuddannelse, der fokuserer på købmanden som leder.
Som købmand har man et stort ansvar for at drive butikken og lede alle medarbejdere. Ledelse fylder mere for REMA købmanden i dag, end det gjorde for blot fem år siden.
I ”gamle dage” var det at være købmand et meget praktisk og fysisk krævende job, der groft sagt handlede om at stille varer på hylderne og ekspedere kunder. I dag har den moderne REMA købmand mellem 30 og 90 medarbejdere, og det stiller store krav til købmandens ledelsesmæssige kompetencer.
Kultur baseret på værdier
Kulturen i REMA 1000 er baseret på værdier. Det betyder, at købmanden skal have et positivt menneskesyn og ikke mindst en høj forretningsmoral.
Ofte bliver købmandslivet og familielivet to sider af samme mønt, hvor ægtefælle og børn har deres daglige gang i butikken.
Dertil kommer, at kædens medarbejdere i butikker og bagland opfatter sig som en stor familie, og man får hurtigt en følelse af, at alle kender alle, selv om kæden på 25. år i Danmark fortsætter med et gedigent vokseværk.