Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Købmanden i Rødbyhavn sælger begejstring

Spadestikket til camp for ”tunnelbisser” bliver startskuddet til 10 vilde år i REMA 1000 – Hvis man bærer pessimismen i blodet, så vil man også opleve dagen i et negativt

Spadestikket til camp for ”tunnelbisser” bliver startskuddet til 10 vilde år i REMA 1000

– Hvis man bærer pessimismen i blodet, så vil man også opleve dagen i et negativt lys.

Det siger købmand Kim Rubæk Lunddahl fra REMA 1000 i Rødbyhavn.

Han er kommet tilbage til fødeøen Lolland efter en årrække som købmand og butikschef i københavnske discountbutikker.

– Det er en verden til forskel. I København fik jeg aldrig en forespørgsel på sponsorater, mens jeg her i Rødbyhavn har opdaget, at jeg har været nødt til at sætte nogle retningslinjer, for at det ikke bliver for meget. Men det skyldes ganske enkelt, at man bekymrer sig mere om hinanden her i lokalområdet.

– Vi er nærmest på fornavn eller efternavn med otte ud af 10 kunder i vinterperioden, hvor der er få turister, fortæller Kim Rubæk Lunddahl og tilføjer:

– Selv kundernes sygehusbesøg kan vi følge med i. Og vi kender de unge, som flytter fra området, når de skal studere eller uddanne sig. Og vi møder dem igen, når nogle vælger at flytte tilbage.

Han oplever ofte, at nogle kunder bliver og snakker med hinanden i en time, fordi de måske ikke har set hinanden i et stykke tid, eller bare lige mente, de havde noget vigtigt.

Klar til tunnelfeber

Derfor er købmanden i Rødbyhavn tættere på kunderne end i København, hvor kundestrøm og tempoet i butikken ikke giver så meget tid til at tale sammen. Og nu bliver der ekstra meget at tale med kunderne om i REMA 1000 Rødbyhavn.

– Byggeriet af tunnelen under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland kommer til at forandre Rødbyhavn de næste 10 år, siger Kim Rubæk Lunddahl, der forventer et stort rykind af ”tunnelbisser” i butikken, når de for alvor har etableret sig i en camp lidt uden for byen. Det bliver en helt anden måde at drive butik på.

Op til 3.000 tunnelarbejdere kommer til et bo i en camp mellem byen og den fabrik, som skal producere tunnelelementerne. Indbyggertallet i Rødbyhavn bliver mere end fordoblet.

Befolkningstallet har i årevis har været dalende og er nu nede på 1.300. Så naboskabet med mange tusinde tunnelarbejdere kommer til at ændre hverdagen for købmand og kunder.

– Rødbyhavnerne har længe været afhængige af få og store virksomheder. I butikken har det været kutyme, at kunderne i deres samtaler har kredset om mangel på arbejdspladser. Det har nok pustet til pessimismen, siger Kim Rubæk Lunddahl.

Rødbyhavn skal ranke ryggen

Det har været en udfordring for den optimistiske købmand at møde en udbredt pessimisme. Derfor sætter han en i ære i at ”sælge” begejstring og stolthed.

– Mange kunder har haft en livsindstilling og attitude, der er negativ for livsførelsen. Jeg har altid valgt at leve efter “muligheder frem for begrænsninger”, forklarer Kim Rubæk Lunddahl og tilføjer:

– En kunde sagde, at “det kan ikke lade sig gøre, der sker jo aldrig noget, nu har de også snakket om den der tunnel de sidste 30 år, der sker jo aldrig noget”.

– Jeg tog en kaffesamtale med hende for at fortælle hende, at hun faktisk bor i det område, der snart bliver centrum mellem København og Hamborg, og hvor der snart kommer så mange arbejdspladser. Hun gik fra butikken med hænderne over hovedet efter at være ankommet helt slukøret.

Købmanden fremhæver også ferieparadiset Lalandia med en halv million besøgende årligt, den farverige og folkelige Western Camp, som tiltrækker tusindvis af campister, og ikke mindst planerne om at bygge en ny udgave af Danmarksringen med overskydende jord fra tunnelbyggeriet. Den bliver Nordeuropas største racerbane og vil trække endnu flere turister til Rødbyhavn.

Og altså nu nyheden om, at den første milliardsum af en samlet projektsum på 50 mia. kr. er frigivet til tunnelbyggeriet, der går i gang til september.

– Vi har ventet spændt på dette kæmpeprojekt, som nu bliver en realitet. Da vi for nylig søgte ungarbejdere og lukkeansvarlige via vores Facebookside, fik vi rigtigt mange henvendelser og hele 10.000 visninger. Det er aldrig sket før.

Familien er en del af butikken

Kim Rubæk Lundahls forældre er et tidligere købmandsægtepar, der kommer hver torsdag og hjælper til i butikken. De taler med kunderne om løst og fast og ikke mindst om den periode for 40 år siden, hvor de selv havde butik i byen.

– Begge mine piger er også ansat i butikken og hjælper gerne til i ferier og spidsbelastninger. Kunderne ved også, at min datter Caroline blev verdensmester sidste år i disco, da hun virkelig er dedikeret til sporten. Og det er et fælles træk for hele familien, og derfor brænder vi for sammen at gøre en forskel i lokalsamfundet.

REMA 1000’s sydligste butik i Danmark er med købmand Kim Rubæk Lunddahl blevet en vækstmotor, hvor omsætningen på mindre end tre år steget fra 35 til 50 mio. kr. Købmanden har ambitioner om at fordoble omsætningen til 100 mio. kr. frem mod 2028, når tunnelbyggeriet ventes at være færdigt.

 

Vigo til virksomheder

Mens den 45-årige købmand venter på ”tunnelbisserne” som nye kunder, er han gået i gang med at teste en udvidet version af Vigo.dk til storkunder. Den deleøkonomiske indkøbsservice er oprindelig udviklet til almindelige kunder, der gerne vil tjene lidt ekstra på at handle for andre. Nu kan virksomhedskunderne også med fordel bruge Vigo.dk

– Vi bruger lidt mere tid på at hjælpe med at pakke ordren for virksomhederne. Men ofte samler vi sammen for over 3.000 kr. ad gangen, hvad der er med til at gøre det lønsomt for både mig og kunden, siger Kim Rubæk Lunddahl og peger på, at ordningen også er med til at styrke og løfte lokalområdet.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: